جنجال تكراری كلاه گیس در تلویزیون و سینما

جنجال تكراری كلاه گیس در تلویزیون و سینما به گزارش سام فیلم شهروند نوشت: سریال روزهای ابدی با بهره گیری از کلاه گیس برای بازیگران زن بدون مشکلی روی آنتن رفته. این در حالیست که فیلم «کاناپه» به سبب استفاده از کلاه گیس چند سال است که توقیف شده است.


اگرچه مخاطبان تلویزیون پس از تماشای چند قسمت از سریال «روزهای ابدی» جواد شمقدری، در صحبت های درگوشی خود از استانداردهای دوگانه در مواجهه با عبور از خطوط قرمز ساختگی نهادهای فرهنگی این سرزمین سخن می گفتند؛ اما همه چیز از پست پسر آقای کارگردان (مدیر و سیاست گذار سابق) شروع شد. پستی که یک دفعه دیگر مخاطبان را متوجه فرصت های ویژه ای کرد که برخی در سینما و تلویزیون ایران از آن برخوردارند- و با بهره گیری از آن خودرا در قامت هنرمند خط شکن نمایش می دهند. انتقادی که هنگام نمایش فیلمی مانند «اخراجی ها» و فروش میلیاردی آن فیلم نیز مطرح شد- و بسیاری را به این فکر انداخت که آیا دیگر فیلمسازان هم می توانند مانند مسعود ده نمکی به شوخی با -مثلا- جنگ بپردازند، بدون این که تبعات آن دامن گیر خودشان و فیلمشان شود؟! پست پسر آقای کارگردان یک دفعه دیگر یادآور این مساله شد! پست جالب بله؛ همه چیز از پست حسین شمقدری شروع شد- که نوشت: «بعد از انقلاب کارگردانان باید زنان رو با روسری نشون می دادن، حتی در خانه. همون موقع مساله رو با امام مطرح می کنن، شنیده شده پیشنهادی میاد که از کلاه گیس استفاده کنین. حالا جواد شمقدری (پدرم) در سریال روزهای ابدی از این راهکار استفاده می کنن. نظرتون راجع به این کار چیه؟». داستان مشابه کاناپه پست پسر جواد شمقدری از همان نخستین ساعات انتشار واکنش های زیادی را سبب شد. و کسانی که بیشترشان برخوردهایی را که با آثاری که نگاهی مشابه با روزهای ابدی درباره حجاب داشتند، به یاد داشتند، به انتقاد از استانداردهای دوگانه تلویزیون (و دیگر نهادهای فرهنگی کشور) پرداختند. مثل محسن محسنی نسب، کارگردان سینما و تلویزیون- که در یکی از کانال های تلگرامی پرمخاطب این پست را بازنشر کرد: «کیانوش عیاری همین کار را در فیلم کاناپه کرده و البته فیلمش توقیف شده است. کلاه گیس از سوراخ سوزن تلویزیون رد میشه از در دروازه سینما نه؟ شاید کیانوش عیاری مشکلش این بوده که این فتوای حضرت امام رو پیدا نکرده بود و البته مدیران ارشاد هم تمام سخنان حضرت امام رو حفظ نیستند»؛ یا علیرضا مجمع، منتقد سینما، که نوشته: «آقای شمقدری پسر یا خیلی روی ضعف حافظه مردم حساب کرده اند، یا روی جهالت شان»! روزهای ابدی روزهای ابدی یکی از تولیدات ویژه و به اصطلاح راهبردی تلویزیون است که روزهای اول انقلاب را با نگاه و دیدگاهی رسمی روایت می کند. سریالی آشکارا پرهزینه از جواد شمقدری، معاون امور سینمایی و بعد هم رئیس سازمان سینمایی دولت محمود احمدی نژاد، که دوران مدیریتش یکی از پرماجراترین دوره های مدیریت سینمایی در دهه های اخیر است. مدیری که البته به رغم انتساب به یک جریان سیاسی که خواهان کنترل شدید فضای هنری کشور است، اما در دوران مدیریتش در سینما شاهد رفع توقیف فیلم های پرشماری بودیم- و این یکی از تناقضات جالب دوره ریاست وی در سازمان سینمایی است. حالا همین مدیر با موضوع و ماجرایی خبرساز شده که با حاشیه و جنجال و سانسور و توقیف گره خورده است. موارد مشابه روزهای ابدی بر خلاف ادعای پسر سازنده اش تنها محصول نمایشی کشور نیست که به خاطر موضوع حجاب (دقیق تر بگوییم: استفاده از کلاه گیس) بحث انگیز شده است. در سینما علاوه بر فیلم هایی مانند «خط قرمز» مسعود کیمیایی و «مرگ یزدگرد» بهرام بیضایی که در سالهای اول انقلاب به خاطر حجاب بازیگرانشان برای همیشه توقیف شدند، در سالهای اخیر فیلمی مثل «کاناپه» کیانوش عیاری را شاهد بوده ایم که به سبب استفاده از کلاه گیس برای بازیگران در صحنه های داخلی توقیف شده و حتی در اولتیماتوم تعیین تکلیف فیلم های توقیفی وزیر ارشاد هم موفق به حل مشکل نشده است. نکته جالب اما این که برخلاف آن چه در ظاهر به نظر می آید، در تلویزیون نیز این مشکل دامن سریال های زیادی را گرفته است. معضلی که می توان گفت اول بار برای سریال «سربداران» ساخته محمدعلی نجفی رخ داد و موجب شد به ادعای کارگردانش سریال در هنگام پخش با سانسور مواجه شود و آن گونه که افسانه بایگان گفته با وساطت امام مجوز پخش بگیرد.
پس از آن این اتفاق برای سریال «یوسف پیامبر» هم افتاد، که البته این امر مشکلی برای نمایش این ساخته فرج الله سلحشور به وجود نیاورد و تنها او را با انتقاد رسانه هایی خاص مواجه ساخت.
در موارد بعدی، مانند سریال های «نفس» و «تعبیر وارونه یک رویا» اما ماجرا با وساطت یا انتقاد ختم به خیر نشد. یعنی استفاده از کلاه گیس و بهره گیری از تصاویر زنان ارمنی با کمک جلوه های ویژه در پس زمینه تصاویر سریال «نفس» به حذف آن تصاویر انجامید و در «تعبیر وارونه یک رویا» نیز همین اتفاق رخ داد و فریدون جیرانی مجبور شد سکانسی را که با حضور بازیگر ارمنی در تهران ضبط شده بود حذف کند.
جالب این که حتی سکانسی مشابه در سریال «خانه امن» هم که از حمایت شگفت انگیزی برخوردار بود، نتوانست مجوز پخش بگیرد و حذف شد، تا تا حالا «روزهای ابدی» تنها سریال تلویزیون باشد که با این تمهید توانسته تصاویری قابل باور از روزهای روایت داستانش عرضه نماید. اتفاقی که اگر منحصر به این سریال نباشد و موجب شود این رویه در تلویزیون تکرار شود، می توان اظهار داشت که اتفاق مهم و مفیدی است! 2323


منبع:

1399/10/29
23:58:57
0.0 / 5
1368
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال