در دیدار ستاد اجرایی جشنواره آیینی و سنتی با معاون هنری مطرح شد:
تهران نیازمند محلی برای نمایش های آیینی و سنتی است
به گزارش سام فیلم در دیدار معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعضای ستاد اجرایی جشنواره نمایش های آیینی و سنتی بر راه ادازی و تعریف مكانی برای این نوع نمایش ها در جهت توسعه گردشگری شهری و ایجاد فضایی برای اجرای نمایش های آیینی و سنتی تاكید گردید.
به گزارش سام فیلم به نقل از ستاد خبری نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی، بامداد سه شنبه یكم مردادماه و در فاصله حدود ۲۰ روز مانده تا شروع جشنواره، تعدادی از اعضای ستاد اجرایی این رویداد در دیدار با سید مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عرضه گزارش از آنچه تا كنون برای برگزاری این جشنواره تئاتری انجام شده پرداختند.
كرمی: ماهیت اصلی جشنواره توجه به فرهنگ عامه است
در ابتدای این جلسه شهرام كرمی، مدیركل هنرهای نمایشی ضمن معرفی اعضای ستاد به مشاركتی برگزار شدن جشنواره امسال با شهر كاشان اشاره نمود و اظهار داشت: جشنواره نمایش های آیینی و سنتی اصلی ترین رویداد در حوزه نمایش و ماهیت آن هم توجه به فرهنگ عامه است. بخش هایی كه در این رویداد تدارك دیده شده هم در امتداد همین ماهیت و رویكرد توجه به مخاطب عام و فرهنگی قرار دارد.
وی با اشاره به دبیری داود فتحعلی بیگی در این دوره از جشنواره یادآور شد، این هنرمند طولانی ترین دوران دبیری را در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی از دوره اول آن تابحال داشته و برای برگزاری این دوره هم حدود هشت ماه است كه ستاد جشنواره فعالیت خویش را آغاز نموده است.
كرمی با اشاره به مدت زمان كمی كه تا شروع جشنواره باقی مانده به مسائل مالی هم اشاره نمود و اظهار داشت: متاسفانه هنوز بودجه جشنواره جذب نشده و امیدوار هستیم این مسئله با همراهی معاونت محترم هنری برطرف شود.
فتحعلی بیگی: از كودك سه ساله تا هنرمند ۸۰ ساله متقاضی شركت در جشنواره هستند
در ادامه داود فتحعلی بیگی، دبیر جشنواره در سخنانی با ابراز امیدواری از اینكه سیاست های هنری به سمت اعتلای بیشتر نمایش های ایرانی برود، بیان كرد: سال ۶۸ كه كار را در این جشنواره شروع كردیم تنها ۱۱ گروه در جشنواره حاضر بودند؛ گروه هایی كه برخی از آنها از شهرستان ها و تعدادی هم از تهران بودند، اما الان بعد از ۳۰ سال از یك كودك ۳ ساله تا هنرمند ۸۰ ساله در این جشنواره متقاضی شركت شده اند و آن ۲۶-۲۷ متقاضی كه در دوره اول داشتیم هم حالا به ۵۰۰ اثر متقاضی رسیده است.
این هنرمند افزود: جشنواره نمایش های آیینی و سنتی از ابتدا یك رویكرد پژوهشی داشته و بر همین مبنا هر دوره یك بخش به آن افزوده شده است. بدین سان جشنواره به محلی برای كسانی كه این فرهنگ را دوست دارند تبدیل شد تا در آن فعالیت كنند، این در شرایطی است كه یك زمانی عده ای می ترسیدند از اینكه بگویند در حوزه نمایش های ایرانی كار می كنند اما امروز اغلب مشاركت كنندگان بخصوص بزرگسالان، تحصیلكرده این حوزه هستند و اینكه این فرهنگ به قشر جوان منتقل شده از بركات جشنواره شمرده می شود.
فتحعلی بیگی با اشاره به تاثیرات مثبت سمینار جشنواره در آگاه سازی و مباحث نظری ای كه در پایان نامه های دانشجویی هم انعكاس یافته است خطاب به مجتبی حسینی اظهار نمود: تا الان به هر جایی كه در این جشنواره رسیدیم بر مبنای یك وظیفه ملی بوده و بهترین حمایت ها را هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت هنری و اداره كل هنرهای نمایشی داشته اند. اطمینان دارم این پشتیبانی از طرف شما هم ادامه خواهد داشت.
شریعتی: یك مدرسه ویژه نمایش های آیینی و سنتی راه اندازی شود
در بخش دیگری از این جلسه پیمان شریعتی، دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به اینكه « جشنواره نمایش های آیینی و سنتی مهم ترین ماموریتی است كه همه ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم و نمونه دیگر آن در حوزه موسیقی نواحی است» اظهار داشت: این جشنواره هر سال با اضافه شدن بخش های مختلف، برپایه خلأهایی كه شناسایی می شدند مواجه بوده است، همچون بخش جوانه ها چون كه یك زمانی متوجه شدیم بزرگان حوزه نمایش های آیینی و سنتی از میان ما می روند در صورتیكه مستنداتی از كارهای آنها نیست و همه چیز به صورت شفاهی و سینه به سینه منتقل شده است. پس باید چاره ای اندیشیده می شد و این بخش كمك بسیار زیادی در این راستا انجام داده و نیروهای جوانی آموزش دیده و معرفی شده اند.
به قول وی جشنواره نمایش های آیینی و سنتی تنها جشنواره ای می تواند باشد كه یك ستاد ثابت نانوشته دارد و كانون نمایش های آیینی و سنتی تنها كانونی است كه بدون معرفی مأموریت از سوی اداره كل هنرهای نمایشی خودجوش فعالیت می كند و برپایه همین فعالیت هاست كه وقتی امروز برای بخش جوانه ها فراخوان داده می شود از سراسر ایران متقاضی شركت در جشنواره دیده می شود.
شریعتی در بخشی دیگر بیان كرد: علاوه بر پیگیری هایی كه در حوزه هنرهای نمایشی صورت می گیرد، تلنگرهایی هم باید به حوزه میراث فرهنگی، آموزش و پرورش و آموزش عالی زده شود تا ببینیم چه تلاش های انجام شده كه نتیجه آن به اینجا رسیده كه وقتی مثلا صحبت از چاپ نمایشنامه می شود می شنویم كه نمایشنامه ایرانی بسیار كم داریم و بیشتر آنها خارجی هستند.
او با اشاره به اقداماتی كه از جانب فعالان قدیمی هنرهای نمایشی آیینی و سنتی برای اضافه شدن تعداد واحدهای درسی در این عرصه انجام شده اظهار داشت: حالا با عنایت به آنچه در جشنواره انجام گرفته، قدم بعدی ای كه باید برداشته شود ایجاد یك مدرسه ویژه نمایش های آیینی و سنتی است همانند آنچه تئاتر كابوكی ژاپن در اختیار دارد.
دبیر اجرایی جشنواره ضمن اشاره به مسائل مالی و كمتر شدن بودجه هر ساله جشنواره با وجود گسترده شدن فراخوان و افزایش متقاضیان تصریح كرد: جشنواره نمایش های آیینی و سنتی هر سال بین المللی بود و آثار مختلفی از كشورهای خارجی در آن شركت می كردند اما چند دوره ای است كه بخاطر مباحث مالی این كار سخت شده و جشنواره دیگر به جز بخش سمینار به آن شكل برگزار نمی گردد، در صورتیكه ما قدم های لازم را در حوزه آسیا، چین، هند و ژاپن برداشته ایم و باید كم كم دامنه این حضور و فعالیت ها گسترده تر و در برنامه ریزی های آینده این حلقه مفقوده گنجانده شود.
او همینطور ضمن اشاره به اینكه برای برخی هنرمندان پیشكسوت این حوزه تصاویر مستند كمتر وجود دارد و كمبود منابع مالی مانعی برای اقدام هستند و هم اینكه در این میان جای شبكه مستند سیما خالی است، اظهار داشت: سبب شادمانی فعالان و هنرمندان حوزه هنرهای نمایشی آیینی و سنتی خواهد بود كه با حمایت معاونت هنری و دوستان دیگر این حوزه صاحب یك مكان شود چون ما در تعریف شهری تهران هیچ مكان مشخصی برای نمایش های آیینی و سنتی نداریم، در صورتیكه قبل از این اقداماتی برای ایجاد تكیه دولت صورت گرفته بود و امروز جا دارد این مساله باز هم پیگیری شود. ما حتما باید مكانی را برای این گونه نمایش ها داشته باشیم چون كه می تواند در توسعه حوزه گردشگری شهری تهران هم تاثیر بسزایی داشته باشد تا علاوه بر شهروندان و مسافران داخلی، وقتی میهمانان خارجی هم به تهران سفر می كنند فضایی باشد تا در طول سال پرده خوانی، نقالی و این نوع نمایش ها در آن اجرا شود.
ناصربخت: دانشكده هنرهای نمایشی و موسیقی سنتی تاسیس شود
در ادامه این جلسه محمدحسین ناصربخت، مشاور دبیر جشنواره هم اظهار نمود: شاید یك اقدام اصلی و ویژه ای كه باید صورت گیرد ایجاد یك بنیاد یا پژوهشگاه یا دانشكده مربوط به نمایش های آیینی و سنتی باشد و البته این مسئله می تواند گسترده تر شود و در حوزه موسیقی سنتی هم تعمیم یابد.
او با اشاره به وظیفه سازمان میراث فرهنگی در پرداختن به این نوع از میراث كشور و تلاش هایی كه از دهه ۶۰ در كانون نمایش های آیینی و سنتی صورت گرفته اظهار داشت: اگر جشنواره نمایش های آیینی و سنتی نبود بسیاری از تجارب و اتفاقاتی كه در گذشته وجود داشت از بین می رفت و این رویداد میتواند یكی از افتخارات وزارت فرهنگ باشد چون كه بعد از مشروطه عملاً به سنت هایمان بی توجهی داشتیم و به جز اقداماتی كه توسط آقایان بیضایی و نصیریان صورت گرفته بیشترین حجم حمایت ها در این عرصه بعد از انقلاب و توسط وزارت فرهنگ بوده است.
وی همینطور به شعار امسال جشنواره بعنوان «نمایش های ایرانی فرصتی برای تئاتر معاصر ایران» اشاره نمود و اضافه كرد: این رویكرد در كشورهای دیگر هم هست با این مبنا كه به سنت و فرهنگ خودمان برگردیم. ما هم تلاش نموده ایم تا نوآوری را در این نوع نمایش ها ایجاد نماییم.
حاجیان: ۵۲۴ اثر متقاضی شركت در جشنواره بودند
سپس در بخشی دیگر مهدی حاجیان، مدیر دبیرخانه این جشنواره با اشاره به انتشار فراخوان در آذرماه سال قبل و تدوین ۷ بخش اجرایی و یك بخش تحقیقی در آن اظهار داشت: در تمام بخش ها ۵۲۴ اثر متقاضی شركت در جشنواره بودند كه بعد از مراحل ارزیابی ۱۴۱ اثر در بخش نمایشی و پژوهشی پذیرفته شدند.
او به بستری بودن مرشد سعیدی بعنوان یكی از بزرگان حوزه نقالی در بیمارستان اشاره نمود و افزود: این اتفاق برای ما جای نگرانی دارد و امیدوارم بستر لازم برای ضبط و ثبت مجالس نقالی این هنرمند و دیگر پیشكسوتان در حوزه های مختلف هنرهای نمایشی آیینی و سنتی فراهم گردد تا منابع شنیداری و تصویری خوبی از هنرمندان با سابقه داشته باشیم.
حسینی: محدودیت های مالی فرصتی برای سرند جشنواره های هنری است
در بخش پایانی این جلسه سید مجتبی حسینی با تاكید بر اینكه «دیروز را باید چراغ راه فردا كرد» اظهار داشت: هنر ایران به سبب اینكه در صحنه جهان شناخته و اجرا نشده می تواند در صورت معرفی بعنوان یك منبع الهام بخش مورد توجه قرار گیرد و حتی برای دیگر گونه های نمایشی غیر ایرانی منبع تجربه قرار گیرد.
معاون هنری با اشاره به اینكه شعار امسال جشنواره دقیق است، اضافه كرد: سرمایه های ارزشمندی كه در این عرصه داریم باید بیشتر مورد توجه اجزای كشوری قرار گیرند یعنی هم دانشگاه ها كه تعدادشان در حوزه نمایشی هنرهای نمایشی زیاد شده در كنار صدها موسسه آموزشی باید به آشناسازی این نمایش های ایرانی و آیینی و سنتی بپردازند و در نظام تحصیلی هم با دقت بیشتری باید گنجانده شوند. پیشرفت علوم تربیتی نشان داده است این سنت ها و نمایش های آن مثل آنچه درباره بخش جوانه ها گفته شد، در مدارس هم می تواند گنجانده شود.
او با تاكید براینكه « ملتی كه با فرهنگ خودش آشناتر باشد مقاوم تر خواهد بود» به اعداد و ارقام آماری جشنواره اشاره و از آن ابراز خشنودی كرد و اظهار داشت: تاثیرگذاری جشنواره نمایش های آیینی و سنتی باید برانگیخته تر كردن كسانی باشد كه می توانند به ما كمك كنند تا چنین رویدادی به یك امر روزانه تبدیل گردد.
حسینی با اشاره به آنچه درباره مسائل مالی گفته شد، توضیح داد: بخشی از این ماجرا به خود ما بر می گردد كه آن هم به سبب تعداد زیاد جشنواره هاست، درحالی كه بسیاری از آنها كه جای خویش را می توانند به جشنواره هایی كه گسترده تر هستند و فرصت درخشیدن بیشتری دارند و نتیجه مراحلی دارند بدهند. در این راستا باید منابع مالی خویش را با عنایت به محدودیت هایی كه وجود دارد و با برنامه ریزی درست صرف نماییم. البته با عنایت به تنگناهای مالی كه در سال قبل پیش آمد و ان شاالله به سمت صلاح و خیر می رود، این فرصت وجود دارد تا به سرند رویدادها و جشنواره های خود بپردازیم و از محل صرفه جویی ها بتوانیم رویدادهای درخشان تر را توسعه دهیم. بدین سبب بررسی كارشناسی تخصصی جشنواره ها و رویدادها و مطالعه باردیگر لزوم دارد تا بتوان به نتیجه رسید كه چه رویدادهایی لزوم و برای هنر نتیجه دارند.
او افزود: علاوه بر صرفه جویی و اینكه در اعتبارات ملی باید اعتبارات فرهنگ و هنر بیشتر دیده شود، باید تلاش نماییم رسالت نهادهای مختلف اجتماعی را هم برانگیزانیم چون كه خیلی از صاحبان ثروت علاقه مند هستند در این عرصه ها فعالیت كنند اما نمی دانند از چه مسیری می توانند كمك كنند.
معاون هنری در بخشی دیگر از صحبت های خود درباره بخش بین الملل اظهار نمود: گاهی با دعوت از یك گروه خارجی جشنواره و رویداد مان را بین المللی تلقی می نماییم، اما اگر افزون بر دعوت، به سمت معرفی رویداد خود با قواعد بین المللی برویم شاید سرمایه گذاری سنجیده ای باشد و بركات بیشتری در آینده به دست آید.
سید مجتبی حسینی افزود: بعضی از جشنواره های معاونت هنری مثل جشنواره تئاتر عروسكی، جشنواره نمایش های آیینی و سنتی، جشنواره موسیقی نواحی و جشنواره تجسمی جوانان بیشتر از آنكه نمونه ای از هنر امروز باشند سرمایه گذاری برای فردا هستند.
او همینطور اظهار نمود: یكی از فرصت هایی كه این جشنواره می تواند فراهم آورد استفاده از ظرفیت های شهرداری ها و هم شهرهای دیگر كشور است. این رویداد را صرفاً نباید در تهران نگه داشت و شاید گردشی شدن آن در ایران فرصت اجرای سالانه مجدد آنرا فراهم آورد.
در این دیدار مهدی صفاری (مدیر بخش پاتوق نمایش های سنتی كودك و نوجوان)، حمید نیلی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی)، رقیه وكیلی آذر (مدیر بخش بین الملل اداره كل هنرهای نمایشی)، جواد مستخدمی (مدیر كمیته پشتیبانی و مالی جشنواره) و مجید فروغی (مدیر روابط عمومی معاونت هنری) هم حضور داشتند.
این مطلب سام فیلم را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب