به جای ساخت دكورهای سنگین بافت قدیمی شهرها را احیا نماییم
به گزارش سام فیلم نرگس آبیار كارگردان سینما با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام خود نسبت به از بین رفتن بافت تاریخی شهر شاهدیه و روستای ابرندآباد در استان یزد واكنش نشان داد.
به گزارش سام فیلم به نقل از خبر آنلاین، نرگس آبیار كه تازه ترین فیلم او با نام «شبی كه ماه كامل شد» در سینما به نمایش درآمده است از ویرانی خانه های تاریخی در شهر شاهدیه كه تنها باغ شهر در استان یزد به شمار می آید، اطلاع داده است. نرگس آبیار در گفتگو با خبرآنلاین توضیحات بیشتری درباره مشاهدات خود از ویرانی بافت قدیمی شهر یزد داده است. وی داستان سفر خود به یزد را كه اخیرا رفته است، روایت كرد و اظهار داشت: برای اكران مردمی فیلم «شبی كه ماه كامل شد» به شهر بافق در استان یزد دعوت شدم و موقعیتی پیش آمد و توانستم از معدن آهن بافق كه در نوع خود كم نظیر است بعنوان یك لوكیشن بازدید كنم و بعد از آن هم به شهر شاهدیه و ابرندآباد كه دیارِ اجدادی ام است رفتم و با صحنه هایی از ویرانی شهر مواجهه شدم. شهری كه قدمت هزار و چندساله دارد و تنها باغ شهر یزد است و روزگاری پر از باغ های انار بوده و خانه هایی قدیمی با معماری ویژه ای دارد.
وی افزود: خانه های شهر شاهدیه و روستای ابرندآباد به صورت طبقاتی و بر روی تَل ایجاد می شود و چنین بافتی در دل كویر منحصر به فرد بوده است و به جهت اینكه آب قنات به باغ های انار برسد زمین های باغ های انار را به صورت گودال می كندند و كاشت درختان انار انجام می شد و روی خاك هایی كه این زمین ها كنده شده بود خانه ها ساخته می شد و همین نوع بافت زیبا و منحصربفردی به آن منطقه كویری كشور می داد و حال اینكه به این زیبایی، قدمت تاریخی را هم اضافه كنید. ولی متاسفانه به علت سهل انگاری ها و اشتباهات جبران ناپذیر شهرداری در چند سال گذشته (مثل راه اندازی خیابان های پهن، پاركینگ، سرویس بهداشتی در وسط بافت تاریخی) بافت تاریخی این شهر در حال نابودی است. آبیار با اشاره به استفاده از این خانه ها با بافت های قدیمی بعنوان لوكیشن در فیلم «نفس» اظهار داشت: در بخش هایی از فیلم «نفس» سكانسی وجود دارد كه تنهایی بهار با پیله های ابریشم را نشان داده می شود كه آن لوكیشن در همین فضا فیلمبرداری شده است. كارگردان فیلم «شبی كه ماه كامل شد» اضافه كرد: ولی متاسفانه باید بگویم كه از این بافت قدیمی فقط چند تپه باقی مانده است. در شهر شاهدیه و ابرندآباد خانه ها و حسینیه های ۷۰۰ساله مثل حسینیه «غفور» و «كلك» وجود داشته كه همه آنها خراب شده و جای آن سوله های بزرگ ساخته شده كه فقط سالی یك مرتبه از آن استفاده می شود.
نرگس آبیار تصریح كرد: متاسفانه بخشی از هویت شهر تاریخی یزد در حال از بین رفتن است و شاهد می باشیم كه خانه ها و یا فضاهایی به شكل نماهای رُم باستان یا حداقل كاریكاتوری آن ساخته شده كه متاسفانه جایگزین معماری باستانی و ایرانی شهر یزد شده و این مسئله در شهر شاهدیه مشهودتر است و شهرداری بی توجه و بی اهمیت به این ساخت و سازها است. تاسف بارتر اینكه شبانه آب زیر خانه های قدیمی ریخته می شود تا نشست كند و كار را بر ویرانگران آسان شود و شهرداری و میراث فرهنگی سكوت كرده است. وی ادامه داد: ضمن اینكه ارزش اقتصادی زمین در این منطقه، نسبت به باغ افزایش پیدا كرده است و فاجعه آن است كه از روی عمد به باغ ها آبرسانی نمی گردد تا خشك شود و اینگونه است كه باغ ها دستخوش نابودی و ساخت و سازها به علت سودهای كوتاه مدت می شود و به شكلی شاهد اتفاقی زیست محیطی در این منطقه هستیم. این اتفاق در حالی رخ داده كه شهر یزد اخیرا در لیست میراث معنوی یونسكو ثبت شده است. در سال ۸۶ در این منطقه مستندی می ساختم كه به قول همكارانم در آن پروژه این منطقه قابلیت تبدیل شدن به شهرك سینمایی برای آثار تاریخی را داشت اما هم اكنون از این زیبایی بصری بخش كوچكی باقی مانده است.
نرگس آبیار نویسنده و كارگردان سینما در انتها صحبت های خود در پاسخ به این سوال كه سینما چه كمكی به حفظ میراث معنوی شهرهای تاریخی می كند، اظهار داشت: به جای ساختن دكورهای عظیم برای ساخت فیلم هایی كه در فضاهای تاریخی می گذرد بهتر است در بافت های واقعی فیلم بسازیم و بخشی از پول تولید كه مقرر است صرف ساخت دكور شود را صرف ترمیم بافت های قدیمی و تاریخی در نقاط مختلف كشور بكنیم. پس از گذشت سال ها وقتی فیلم «باد صبا» را می بینیم شاهد یك سند تاریخی از خود هستیم. ازاین رو سینما در جهت ثبت و ماندگار كردن فرهنگ و هویت ما ایرانی ها موثر بوده است و سینماگران با ساخت فیلم در فضاهای واقعی و تاریخی می توانند سفیران خوبی در جهت آگاهی بخشی عمومی برای تاریخ و هویت ایرانی ها باشند و صدای تمدن ایران عزیز را به گوش دنیا برسانند. ۲۵۸۲۵۸
این مطلب سام فیلم را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب