ناگفته های احمدرضا درویش از فیلمبرداری در حرم امام رضا(ع)

ناگفته های احمدرضا درویش از فیلمبرداری در حرم امام رضا(ع) به گزارش سام فیلم، خراسان رضوی کارگردان فیلم کیمیا اظهار داشت: سال ها پیش هنگام تصویربرداری فیلم کیمیا در حرم دوربین و بازیگر باید در صحن می آمدند اما بیان می شد که این کار کفر است. ما هر کاری کردیم، گفتند امکان ندارد اما مرحوم خسرو شکیبایی مشکل را حل کرد.



احمدرضا درویش شب یکم خرداد ماه در حاشیه اکران فیلم کیمیا در جریان نمایش آثار منتخب سینمای ایران در دهه کرامت که در پردیس مهر کوهسنگی برگزار شد، اظهار داشت: هر دعوتی و هر طلب شدنی از جانب مشهد باشد، با رغبت بالا مورد استقبال قرار می گیرد. من نیز به عنوان یک شهروند ایرانی بسیار خوشحال بودم چنین دعوتی از من انجام شده است. خوشحالم پس از سال ها در مورد فیلم کیمیا صحبت شد.

وی با اعلان اینکه کیمیا فیلم چهارم من بود، عنوان کرد: سومین فیلمی که ساختم، آذرخش بود که سهم بزرگی در ساخته شدن این فیلم داشت. هارون یشایایی که فیلم های درخشانی ساخته است، ۲ سال پیش از ساخت کیمیا و پس از دیدن فیلم آذرخش، به من که ۳۰ ساله بودم، گفت تمایل دارم در آثار سینمایی من فیلمی درباب جنگ باشد و می خواهم آنرا برای من بسازید. من نیز استقبال کردم.

این کارگردان سینما اضافه کرد: ما هیچ طرحی نداشتیم. آقای یشایایی به من گفت عجله ای ندارد و من فرصت دارم ایده هایم را بیاورم. چند طرح دادم که بر طبق آن به طرح اولیه کیمیا رسیدیم. این طرح را به تدریج پرورش دادیم و فیلم به تصویب رسید. بعد از آن آغاز به ساخت کردیم؛ تجربه عجیبی بود.

درویش با اشاره به این که فیلم در دوره آنالوگ ساخته شد، اشاره کرد: امروز وضعیت سخت افزاری و نرم افزاری تفاوت پیدا کرده و ساخت فیلم تسهیل شده است. آن زمان کار به شدت دشوار بود. فیلم سازی دفاع مقدس تازه درحال شکل گرفتن بود و باید فرم های مختلفی را پی می گرفتیم. من نیز جزو فیلم سازان جوان بودم. آن چه از پشت صحنه آموختم برای من بسیار بالاتر از جلو دوربین محصول داشت. چیزهای زیادی یاد گرفتم؛ مانند یک دانشگاه بود.

وی بیان کرد: یک مورد در فیلم برای من باارزش بود و آن، این که خیلی از صحنه های بخش های مربوط به جنگ و لوکیشن ها واقعی بود. در حقیقت لوکیشن ها ساخته نشده بلکه انتخاب شده بود. این فیلم سندی باقی مانده از یک اتفاق تاریخی و معاصر است. ماندگارترین تصویر و هویت اصلی فیلم پلانی است که ساکی از بالای کادر روی زمین می افتد؛ انگار بار سنگینی بر زمین گذاشته می شود. خسرو شکیبایی با حس این کار را انجام داد.

کارگردان فیلم کیمیا اظهار داشت: ساختمان بک گراند ساختمان آموزش وپرورش آبادان است. روز دوم یا سوم جنگ با مدیران مدارس در همان ساختمان جلسه می گذارند که بررسی نمایند مدارس تعطیل شود یا خیر. همان زمان یک راکت به آن ساختمان برخورد می کند و همه شهید می شوند. ما همین ساختمان را برای فیلمبرداری انتخاب کردیم.

درویش اشاره کرد: روز سوم فیلمبرداری دست خسرو شکیبایی شکست و پنج عمل جراحی روی آن انجام شد. یک هفته پس از عمل به پیشنهاد خسرو شکیبایی فیلمبرداری را در مشهد شروع کردیم. درد زیادی داشت و مسکن زیادی مصرف می کرد. بازیگر خلاق، عاشق و متعهد اینطور است. فقط بازیگری سازنده نیست؛ انسان بودن و سبک زندگی نیز مهم می باشد. هنرمند نمی تواند جایگاه بالا و مرتبت هنرمندی داشته باشد اما فرد بااخلاقی نباشد.

وی درباب مشکلات تصویربرداری در حرم بیان کرد: آن زمان دوربین و بازیگر باید در صحن می آمدند اما بیان می شد که این کار کفر است. از حضور دوربین در صحن آن هم با بازیگر صحبت نکنید. ما هر کاری کردیم، گفتند امکان ندارد اما خسرو شکیبایی مشکل را حل کرد. آن زمان گوشی تلفن همراه نبود. شکیبایی به لابی رفت با فردی تماس گرفت و گفت «مساله حل شد فردا با آقای طبسی جلسه داریم».

این کارگردان سینما افزود: خسرو شکیبایی گفت «به زیارت رفته بودم؛ فردی من را در حرم دید و گفت آقای شکیبایی شما هستید؟ آن فرد رییس دفتر آقای طبسی بود». او تلفنی به شکیبایی می دهد و بیان می کند «هر کاری بود، ما در خدمتیم». خسرو شکیبایی هم با وی تماس می گیرد و بیان می کند که «ما می خواهیم حاج آقا را ببینیم»؛ آن فرد نیز برای روز بعد قرار ملاقاتی تنظیم می کند. فردای آن روز به تالار آیینه رفتیم؛ ۶۰ الی ۷۰ روحانی دور نشسته بودند؛ با خودم می اندیشیدم مگر می توان در حضور آنها چنین موضوعی را بیان کرد.

درویش افزود: موضوع را توضیح دادم؛ مرحوم آیت الله طبسی گفت «نه؛ این بدعت می شود؛ خدا قبول می کند؛ در مکان دیگری فیلمبرداری کنید». خسرو شکیبایی ایستاد؛ از یکی از معممان نیز خواست بایستد. عبای او را روی دوش خود انداخت؛ صندلی را وسط تالار برد؛ روی صندلی رفت و پلان طولانی مدرس را اجرا کرد. در بازی خود با همه کار داشت و مخاطبش تنها حاج آقا نبود. همه را به بازی گرفت. حاج آقا در اختتام گفت «بشود» و انجام شد.

وی عنوان کرد: روش یشایایی، تهیه کننده فیلم، در سینما سبب شده اعتماد به نفس به هنرمند تزریق شود. سواد، عقلانیت و فهم هنری بسیار اهمیت دارد. مهم ترین مساله در فعالیت فرهنگی علاوه بر مدیریت منابع و ارتباطات، مدیریت ارواح عمومی است.

کارگردان فیلم کیمیا افزود: در حقیقت مهم ترین کار یک کارگردان مدیریت ارواح جمعی است. مهم ترین عنصر قصه شخصیت بوده و مهم ترین عنصری که می خواهد در یک فیلم تولید شود تا یک قصه را شکل دهد، انسان است؛ بدین سبب اینجاست که احساس اهمیت پیدا می کند و باید مدیریت شود. آقای یشایایی این کار را بسیار عالی می دانست و به خوبی آنرا مدیریت می کرد.

درویش اظهار داشت: برای کل فیلم ۵۵ میلیون تومان هزینه شد؛ در صورتیکه آن زمان با سه تا چهار میلیون تومان می شد فیلم ساخت. هزینه برخی صحنه های کیمیا به اندازه یک فیلم بود و تصویربرداری باردیگر یک صحنه مشکل بود.

فیلم رستاخیز سرنوشت خودرا دارد و زنده است

وی درباب پروژه رستاخیز نیز اشاره کرد: من از رستاخیز عبور کردم. این فیلم سرنوشت خودرا دارد و زنده است.

درویش با اشاره به این که کار برای امام رضا(ع) تولید شده و دغدغه من است، اشاره کرد: واقعیت این است که «او می کشد قلاب را». کار ما اینطور است که اصطلاحا خودش می گوید بیا. در مورد اهل بیت(ع) نیز اینطور بوده و عنصر خیال خودش صدا می کند. هیچ تصمیمی بی ارتباط با هم نیست و همه فلسفه، علت و دلیل دارد.

فیلم کیمیا به کارگردانی احمدرضا درویش در سال ۱۳۷۳ تولید شده است. هارون یشایایی تهیه کننده و احمدرضا درویش نویسنده این اثر بودند. مرحوم خسرو شکیبایی، بیتا فرهی و رضا کیانیان در این فیلم به ایفاء نقش پرداخته اند.





منبع:

1402/03/02
12:30:21
5.0 / 5
850
تگهای خبر: آموزش , اكران , بازیگر , تهیه كننده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال