گزارش ایسنا از رقابت هنرمندان ایران و لبنان در رئالیتی شو ابوطالب

۷ روز مقابل دوربین ها زندگی كن!

۷ روز مقابل دوربین ها زندگی كن! سام فیلم: «رئالیتی شو»، یك ژانر سینمایی تلویزیونی به حساب می آید كه در این سال ها اقبال به آن در كشورهای مختلف دنیا، همچون كشورهای توسعه یافته، افزایش یافته است.


این ژانر هنری در واقع طرح پیچیده و مشخص شده ای دارد كه شركت كنندگان تا هنگام وقوع از آن آگاه نمی شوند و ممكن است تا آخرین سكانس همانند مخاطب، هر لحظه شگفت زده شوند. از آنجائیكه روند شكل گیری این ساختار به واكنش و تصمیم های شركت كنندگان وابستگی دارد، می توان اظهار داشت كه همه عوامل و سازندگان همانند مخاطبان، تا آخر كار، با غافلگیری هایی مواجه می شوند.
در واقع «رئالیتی شو» در عین داشتن فیلمنامه ای كلی، رقابتی واقعی است كه شركت كنندگان آن اختیار دارند رفتار و بازی خویش را تعیین كنند و در عین حال در بستر مشخصی كه كارگردان طراحی نموده و در واقع در مسیر خواسته های وی گام بردارند.
در این میان با وجود پیشرفت روزافزون «رئالیتی شو» در ساختار نمایشی برخی كشورهای جهان، این سبك از برنامه سازی اخیرا در كشور ما جان گرفته است و در مسیر پیشرفت قرار دارد. در چند سال اخیر بعضی از كارگردان های كشورمان در تلویزیون و شبكه نمایش خانگی مجموعه هایی را با این ساختار تولید كرده اند كه بعضی از آنها هم با استقبال مخاطبان مواجه شده است.




سعید ابوطالب، همچون كارگردان هایی است در سال های اخیر در عرصه تولید «رئالیتی شو» فعالیت نموده است. او بعد از تولید مجموعه «رالی ایرانی» در شبكه نمایش خانگی و مجموعه های «سرزمین دانایی» و «دستم را بگیر» در تلویزیون، مجموعه «هفت روز و هفت ساعت» را برای نوروز امسال تولید كرده است.
ابوطالب در گفت وگویی با ایسنا به ژانر رئالیتی شو اشاره و بیان می كند: رئالیتی شو یك ژانر تلویزیونی است كه انواع كارهای تلویزیونی را شامل می گردد. رئالیتی شو یعنی فیلمی كه دارای یك طراحی دقیق است و برای بازیگر یا افرادی كه در فیلم حضور دارند، تولید موقعیت می كند و از آن موقعیت بوجود آمده فیلم ساخته می گردد. ما حدود شش سال پیش رئالیتی شو «سرزمین دانایی» را برای تلویزیون ساختیم و نخستین بار بود كه این ژانر برای تلویزیون مطرح می شد؛ ازاین رو تلویزیون با این واژه آشنا نبود و مقداری پذیرش این ژانر از سوی تلویزیون سخت بود. اما پس از ساخته شدن رئالیتی شو با این قالب آشنایی پیدا كردند.
او ادامه می دهد: سپس برنامه های متنوعی با این تعریف ساخته شدند كه اغلب رئالیتی شو نیستند، بلكه یك مسابقه تولیدی اند كه ممكن است با افراد غیرشناخته شده و نابازیگر تولید شده باشند.
ابوطالب با اشاره به قصه و طرح منسجم رئالیتی شو می گوید: ما چند سال پیش یك رئالیتی شو به نام «رالی ایرانی» را با حضور بازیگران حرفه ای سینما تجربه كردیم كه طبیعتا قصه داشت و بازیگران بر مبنای قصه در آن ایفای نقش می كردند؛ ازاین رو زمانی كه می گوییم رئالیتی شو می سازیم به این معنا نیست كه فیلم بدون فیلمنامه می سازیم بلكه در رئالیتی شو یك طرح و قصه منسجم داریم كه فقط گروه كارگردانی از آن آگاه هستند و بازیگران و بقیه عوامل خبر ندارند؛ ازاین رو این مساله موقعیت بوجود می آورد و طراحی و انتخاب بازیگران در رئالیتی شو اهمیت دارد.




شركت كنندگان مجموعه «هفت روز و هفت ساعت» از میان هنرمندان ایرانی و لبنانی انتخاب شده اند و این مجموعه در لوكیشن های متعددی در دو كشور ایران و لبنان تصویربرداری شده است. تصویربرداری لوكیشین های لبنان از موزه ملیتا در جنوب لبنان شروع شد و در مجموعه قریه الساحة بیروت به پایان رسید. گروه بعد از یك توقف كمتر از ۲۴ ساعت در تهران، به شمال كشور اعزام شد و در آنجا هم فیلمبرداری لوكیشن ها از رامسر شروع شد و بعد از بهشهر، آشوراده و بندرتركمن، در موزه دفاع مقدس تهران به پایان رسید.
ابوطالب درباره ایده ساخت و داستان «هفت روز و هفت ساعت» چنین توضیح می دهد: این رئالیتی شو، یك فیلم مسابقه ۱۴ قسمتی است كه طرح آن را به شبكه افق پیشنهاد دادیم و شبكه افق دیر به نتیجه رسید؛ ازاین رو ما هم حدود بهمن ماه تصمیم گرفتیم كه كار را بسازیم. می خواستیم با عوامل و بازیگران مشترك ایرانی و لبنانی كار را جلو ببریم، برای همین به لبنان رفتیم و هماهنگی آن جا را انجام دادیم و درباره بازیگران لبنانی و قصه های داخل لبنان تصمیم گرفتیم سپس قصه های داخل ایران و بازیگران ایرانی را انتخاب كردیم. این رئالیتی شو دقیقا در هفت روز و هفت ساعت ساخته می گردد و بازیگران هفت روز و هفت ساعت زمان دارند تا از نقطه ای كه ما به آن ها می گوییم خویش را به نقطه دیگری كه برایشان طراحی شده، برسانند. آن ها داخل و خارج از طراحی می توانند هر كاری را انجام دهند؛ البته ما می خواهیم داخل طراحی باشند اما آزادی عمل دارند؛ ازاین رو گاهی یك یا دو نفر از شركت كننده ها خارج از طراحی عمل می كنند و فیلم را به سمتی كه دوست دارند می برند و این مساله جزء نقاط جذاب این رئالیتی شو می گردد.
او با اشاره به اینكه شركت كنندگان این رئالیتی شو باید چند خصوصیت داشته باشند، می گوید: لیدر تنها فردی است كه متن را به او دادیم و بقیه متنی نداشتند؛ ازاین رو قدرت بداهه پردازی یكی از خصوصیت ها بود. همینطور شركت كنندگان به توانمندی فیزیكی نیاز داشتند تا بتوانند كوهنوردی، پرواز، رانندگی، شنا، اسب سواری و... را انجام دهند. متاسفانه برخی بازیگران با اینكه اظهار كرده بودند كه می توانند همه این كارها را انجام دهند، نتوانستند و خودشان آسیب دیدند.




ابوطالب به مكان تصویربرداری این رئالیتی شو اشاره و بیان می كند: «هفت روز و هفت ساعت» از جنوب لبنان شروع می گردد و بازیگران پروژه حدود سه یا چهار روز در لبنان حضور دارند. سپس با پرواز به ایران می آیند و حدود سه یا چهار روز هم در ایران هستند. همینطور پرواز و جابه جایی از جنوب لبنان به بیروت، بیروت به تهران، تهران به شمال و شمال به تهران جزئی از فیلم است و حتی بعضی از بازیگران ممكن بود از پرواز جا بمانند كه در این فیلم مسابقه نمایش داده شده است.
او در انتها می گوید: ما به غیر از تصاویر هوایی و دوربین هایی كه در مكان های مختلف گذاشته ایم، ۱۲ فیلمبردار هم داشتیم.



اما گروه های شركت كننده در رئالیتی شو «هفت روز و هفت ساعت» را چنین برشمرده اند:
گروه اول عدی رعد (بازیگر و صداپیشه لبنانی) كه پیش تر در فیلم های سینمایی «آوازهای سرزمین من» و «زخم زیتون» و مجموعه تلویزیونی «وفا» ایفای نقش كرده بود، به همراه همسرش رباه الشریف، گروه دوم علیرام نورایی و كارلوس آزار (خواننده لبنانی)، گروه سوم الناز حبیبی و ساره قصیر (بازیگر و مجری لبنانی)، گروه چهارم حمیدرضا حامی و محمد شمص (كمدین لبنانی)، گروه پنجم امیرحسین رستمی و مهدی فخرالدین (بازیگر لبنانی) و گروه ششم هم لیندا كیانی و سالی بسمه (بازیگر لبنانی ) هستند. لادن مستوفی هم داوری «هفت روز و هفت ساعت» را بر عهده دارد.

بر این اساس علی رام نورایی بازیگر سریال های «هوش سیاه» و «پول كثیف» در گروه دوم با خواننده لبنانی همبازی است.
او درباره تجربه حضور در مجموعه «هفت روز و هفت شب» به ایسنا می گوید: تجربه جدید و فوق العاده ای بود. پیش از این مجموعه همیشه در مقابل دوربین ایفاگر نقش هایی بودم كه نوشته شده بودند و آن چیزی را اجرا می كردم كه كارگردان و نویسنده از من می خواستند. به همین خاطر هم حضور در این مجموعه در قالب خود علی رام نورایی در كنار هنرمندان دیگر برایم تجربه جدیدی بود. در این مسابقه كارهایی را انجام دادیم كه شاید خیلی از آنها را در زندگی عادی تجربه نكرده بودیم.
او با اشاره به اینكه ما در مجموعه «هفت روز و هفت شب» خودمان را زندگی كردیم، ادامه می دهد: از همان بامداد كه بیدار می شدیم، دوربین ها روشن بود و این مورد تمام مدت هم ادامه داشت. ما قرار نبود چیزی را ایفای نقش نماییم و فقط باید اتفاقاتی را كه از ما می خواستند در قالب مسابقه رخ بدهد را انجام بدهیم. گروه های این مسابقه متشكل از یك هرمند ایرانی و لبنانی بودند كه این همین مبحث هم چالش و تجربه جدید و دوست داشتنی بود.



این بازیگر همینطور درباره استفاده از ساختار «رئالیتی شو» در برنامه های داخلی، می گوید: با عنایت به اتفاقاتی همانند راه اندازی شبكه نسیم و زحماتی كه آقایان مهران مدیری و رامبد جوان كشیدند، فضا تا اندازه ای باز شده است و به همین جهت راحت تر می توان به سمت این ساختارها رفت. فكر می كنم ظرفیت فوق العاده ای هم برای آن ساختارها داریم كه امیدوارم بهترین استفاده از این ظرفیت ها بشود. چراكه مطمئناً این ساختار برای مخاطب بسیار جذاب است.




حمیدرضا حامی، خواننده در گروه چهارم با یك كمدین لبنانی هم گروه شده است.
او در گفت وگویی با ایسنا با اشاره به حضورش در رئالیتی شو «هفت روز و هفت ساعت» چنین بیان می كند: من با این فضاها آشنا نبودم؛ ازاین رو زمانی كه به من پیشنهاد داده شد، قسمت هایی از برنامه های یك رئالیتی شو را دیدم و موافقت كردم. در این چند سال فقط من از اهالی موسیقی در این نوع برنامه ها حضور داشته ام. حضور در این برنامه برای من اتفاق جالبی بود و بعنوان یك شخصیت هنری موسیقیایی برای من سخت بود كه یك سری فضاهایی را كه تاكنون تجربه نكرده ام، جلو دوربین تجربه كنم به علت اینكه مخاطبان من یك شخصیت جدید را از من خواهند دید و ترس داشتم كه خوشایند نباشد. اما زمانی كه وارد مسابقه شدیم، متوجه شدم كه جذابیت دارد و سبب دوری من از مخاطبان خود نمی گردد.


او با اشاره به اینكه در این رئالیتی شو فضای جدیدی را تجربه كرده است، ادامه می دهد: علیرام نورایی را از گذشته می شناختم و با او دوست بودم و در لبنان با دوستان دیگر كه تنها چند بار دیده بودم، آشنا شدم.
حامی در انتها با اشاره به اینكه تفاوت در كیفیت كارهاست كه برنامه ای را جذاب می كند، می گوید: اگر ما بخواهیم شو بسازیم و در همین راستا كپی نماییم و كیفیت پایین باشد، جذابیت ندارد. به نظرم در برنامه «هفت روز و هفت ساعت» هم حرف اول را كیفیت و برنامه ریزی درست می زند. فكر می كنم این رئالیتی شو از لحاظ جذابیت تصویری و كیفیت جزو بهترین ها باشد.



بر اساس این گزارش، مستند مسابقه هفت روز و هفت ساعت هم اكنون مراحل تدوین و آماده سازی نهایی را می گذراند تا برای پخش در نوروز ۹۷ آماده شود.
«هفت روز و هفت ساعت» از یكم تا چهاردهم فروردین هر شب ساعت ۲۱ روی آنتن می رود و تكرار آن هم ساعت ۹ بامداد روز بعد پخش خواهد شد.








عكس ها از مهدی دلخواسته، مسعود اشتری و علیرضا بهرامی



1396/12/27
12:46:22
5.0 / 5
220
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال