طباطبایی نژاد در پاسخ به مهر:

هنوز افت معناداری در تولید مستند نداشته ایم، نگران گرانی ها هستیم

هنوز افت معناداری در تولید مستند نداشته ایم، نگران گرانی ها هستیم سام فیلم: مدیرعامل مركز گسترش سینمای مستند وتجربی با تاكید بر اینكه امسال یكی از بهترین دوره های اقتصادی سینمای مستند بوده، تاثیر برخی گرانی ها بر فرآیند تولید مستند را نگران كننده دانست.



به گزارش سام فیلم به نقل از مهر، بنابر اعلام رسمی دبیرخانه دوازدهمین جشنواره بین المللی «سینما حقیقت»، تعداد آثار متقاضی حضور در بخش ملی این رویداد از ۷۰۵ مستند در سال قبل به ۶۳۴ مستند كاهش پیدا كرده است. در بخش مستندهای پرتره هم مجموعا ۴۰ اثر به دبیرخانه عرضه شده كه بازهم بنابر اعلام دبیرخانه، این آمار «پایین ترین آمار طی سال های اخیر» شمرده می شود.
در بخش مستند محیط زیست و حیات وحش هم در حالیكه سال قبل ۹۹ مستندساز متقاضی عرضه آثارشان به جشنواره بوده اند، امسال تنها ۴۰ مستند به دبیرخانه «سینماحقیقت» عرضه شده است.
به استناد همین آمار رسمی از آثار متقاضی حضور در مهمترین رویداد سینمای مستند كشور، به نظر می آید شاهد افت كمی تولید در این حوزه طی یكسال گذشته بوده ایم، اما دلایل این افت چه بوده و آیا شاهد تاثیرگذاری منفی شرایط اقتصادی و گرانی ها بر سرمایه گذاری و تولید در سینمای مستند هستیم؟
سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مركز گسترش سینمای مستند و تجربی بعنوان متولی رسمی پشتیبانی از سینمای مستند و دبیر دوازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به اینكه آیا مسایل اقتصادی سبب افت تولید شده است، توضیح می دهد: شخصاً چنین تحلیلی درباره تاثیر شرایط اقتصادی بر تولید فیلم مستند در یك سال قبل ندارم. بالاخره سینمای مستند هم مانند سینمای داستانی، در دوره های مختلف فرازوفرودهایی را در تعداد تولیدات تجربه می كند و مضاف بر این سیاست های جشنواره در دوره های مختلف را هم باید در تحلیل آماری فیلم های ثبت شده در دبیرخانه درنظر داشت.
از لحاظ شرایط مالی یكی از بهترین سال ها را به نسبت سال های قبل در سینمای مستند داشته ایم و این مسئله را نمی توان نادیده گرفت اما آنچه باعث می گردد تا حدودی نگرانی ها هم موضوعیت پیدا كند، گرانی ها استوی ادامه می دهد: بعنوان مثال در بعضی دوره های «سینماحقیقت» شاهد بوده ایم كه تعداد آثار متقاضی به هزار مستند هم رسیده است اما وقتی قوانین این دوره ها را مرور می نماییم متوجه می شویم كه هیچ محدودیتی برای پذیرش آثار وجود نداشته و مثلاً همه قسمت های یك مجموعه مستند تلویزیونی می توانستند به صورت مجزا به دبیرخانه ارسال شوند در حالیكه در دوره های اخیر این شرایط تغییر كرده و از هر مجموعه مستند به كارگردانی یك مستندساز، تنها یك قسمت اجازه حضور در جشنواره را دارد. طبیعتا این ملاحظات كمیت آثار را پایین می آورد.
دبیر دوازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» معتقد است: فارغ از این توضیحات و ملاحظات، در مجموع فرازوفرود ۱۰ درصدی در آمار فیلم های حاضر در یك جشنواره، امری طبیعی است؛ اتفاقی كه هم در حوزه مستند و هم در سینمای داستانی در دوره های مختلف شاهد آن بوده ایم. درباره جشنواره «سینماحقیقت» دوازدهم هم معتقدم تا به اینجا آمار به گونه ای نیست كه بتوان از افت معناداری در زمینه تولید آثار مستند سخن گفت. برمبنای آمار مجموع آثار ارسالی، تفاوت آماری جشنواره دوازدهم با دوره قبل كمتر از ۱۰ درصد است.
طباطبایی نژاد در ادامه توضیح می دهد: نكته ای كه در كنار آمارهای كمی باید به آن توجه داشت، كیفیت آثار تولیدی است. مستندهای بلند با قابلیت اكران عمومی در سینماها به صورت ویژه موردتوجه مستندسازان قرار گرفته و شاهد اقبال به سمت تولید مستندهایی از این دست هستیم. شاید همزمان شاهد افت كمی تولید مستندهای كوتاه باشیم اما به لحاظ تغییر رویكرد مستندسازان به سمت تولیدات كیفی تر می توان آنرا دلیلی بر حرفه ای تر شدن سینمای مستند كشور دانست.
مدیرعامل مركز گسترش سینمای مستند و تجربی با تاكید بر اینكه «امسال به لحاظ اقتصادی بهترین وضعیت ممكن را در سینمای مستند داشته ایم» ادامه می دهد: هم از نظر تخصیص اعتبارات، هم از نظر نظم دریافت اعتبارات مالی و حتی افزایش برآوردهای فیلم های مستند، یكی از بهترین سال ها را به نسبت سال های قبل داشته ایم و این مساله را نمی توان نادیده گرفت اما آنچه باعث می گردد تا حدودی نگرانی های مدنظر شما هم موضوعیت پیدا كند، گرانی ها است.
وی درباره پیش بینی تاثیر نابسامانی های اقتصادی و گرانی های اخیر بر تولید مستند در نیمه دوم سال جاری هم می گوید: ما در مقام دولت، تلاش داشته ایم هم در زمینه عمل به تعهدات و هم در بخش افزایش برآوردها، بهترین عملكرد را داشته باشیم اما حتما بالا رفتن هزینه تولید فیلم مستند، دشوار شدن شرایط تولید و افزایش دستمزدها جای نگرانی دارد. ما هر چقدر هم تلاش نماییم با افزایش بودجه های حمایتی این نقص را جبران نماییم بازهم یك نقص واقعی است كه در رابطه با شرایط كلان اقتصادی كشور است.
طباطبایی نژاد در انتها صحبت هایش تاكید می كند: این نگرانی البته به معنای این نیست كه شرایط اقتصادی می تواند وقفه ای جدی در راه تولید به وجود بیاورد اما حتما كار در این حوزه دشوارتر می گردد. كاری كه شاید سال قبل با ۵۰ میلیون قابل ساخت بود، امسال حداقل نیاز به ۸۰ میلیون سرمایه دارد و این افزایش را نمی توان منكر شد. تا جایی كه در توان ما است تلاش می نماییم متناسب با این افزایش ها برآوردهای حمایتی را هم افزایش دهیم اما نقص اصلی ناشی از شرایط كلان اقتصاد كشور است و نمی توان انتظار داشت سینمای مستند از آن مستثنی باشد.

1397/08/29
14:52:12
5.0 / 5
117
تگهای خبر: اكران , جشنواره , سینما , فیلم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال