در گفتگو با شبكه خبر؛

حسین انتظامی از الزامات شفافیت در سینما گفت، بگم بگم كافی نیست

حسین انتظامی از الزامات شفافیت در سینما گفت، بگم بگم كافی نیست به گزارش سام فیلم سرپرست سازمان سینمایی ضمن تشریح قوانین و الزامات تحقق شفافیت در حوزه سینما، به شدت با شفافیت گزینشی مخالفت كرد.



به گزارش سام فیلم به نقل از مهر، حسین انتظامی دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست سازمان سینمایی در نخستین گفتگوی زنده تلویزیونی خود در این پست، با حضور در برنامه «شهر فرنگ» شبكه خبر در گفتگو با حمیدرضا مدقق به تشریح برنامه ها و اولویت های خود با مبحث «چشم انداز سینمای ایران» پرداخت.
انتظامی كه صحبت های خویش را با تبریك صعود تیم ملی فوتبال به مرحله یك چهارم نهایی جام ملت های آسیا آغاز كرد، در پاسخ به سوالی درباره احتمال تمدید مسئولیتش بعد از «سرپرستی» بعنوان «رئیس» در سازمان سینمایی اظهار داشت: قرار بر این است كه اگر من بتوانم خدمتی به سینما بكنم و از سویی سینماگران هم بنده را بپسندند این مسئولیت ادامه پیدا كند. من با نیت تداوم به سازمان سینمایی آمده ام و امیدوارم موفق باشم.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال كه «سینمای ایران چه چیز پنهانی دارد كه نیاز به شفافیت پیدا كرده است» اظهار داشت: برای ورود به بحث شفافیت مقدمه ای لازم است. ما قانونی به نام دسترسی آزاد به اطلاعات دارم كه در سال ۸۷ در مجلس و در سال ۸۸ در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب گردید. از همه مردم می خواهم كه با این قانون آشنا گردند چراكه جزو حقوق آنان است و از این نظر یك قانون انقلابی است كه تكالیف حكومت نسبت به مردم را مشخص می كند. مطابق این قانون هر كدام از شهروندان ایرانی از هر موسسه عمومی و دستگاه حاكمیتی تقاضای اطلاعات و اسناد كند، آن دستگاه موظف است حداكثر ظرف ۱۰ روز این اسناد و اطلاعات را در اختیار آن شهروند قرار دهد. این كار بسیار سختی برای كشوری است كه هنوز زیرساخت های لازم و فرهنگ این فرآیند را ندارد.
«شفاف سازی» یكی از 9 كلان برنامه وزیر ارشاد است
انتظامی در ادامه با تاكید بر اینكه این قانون الزامی برای همه دستگاه ها است اظهار داشت: مشخصا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای دكتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۹ كلان برنامه دارند كه همه بخش های وزارت خانه می بایست حول آن برنامه های حركت كنند؛ یكی از این كلان برنامه های شفاف سازی است.
دستیار ارشد وزیر ارشاد در ادامه ضمن تفكیك «شفافیت» با «افشای اسناد مالی» افزود: افشای اسناد مالی صرفا مقدمه شفافیت است و اوج شفافیت، پیش بینی پذیری حاصل می كند. به این معنا كه یك دستگاه ضوابط خویش را اعلام می كند و یك فرد با مطالعه این ضوابط و بدون رجوع باید بداند آیا حمایتی شامل حالش می شود یا خیر. از طرفی باید فرمول محاسبه حمایت هم اعلام شده باشد تا فرد در خانه و با ماشین حساب بتواند میزان مبلغ حمایتی كه به او تعلق می گیرد را حساب كند. و بعد هم كه لیست حمایت ها انتشار یافت، افراد ببینند كه همه چیز طبق محاسبات خودشان بوده است.
انتظامی اضافه كرد: این اوج شفافیت است. در این صورت خیلی از فسادهایی كه در دستگاه های دولتی وجود دارد در سایه شفافیت از بین خواهد رفت. از این منظر شفافیت نوعی مبارزه با فساد است و مبارزه با فساد با «بگم بگم» اتفاق نمی افتد. مبازره با فساد با شفافیت و پیش بینی پذیری محقق می شود. شفافیت از این منظر در وزارت ارشاد یك اجبار است.
شفاف سازی در سینما به چه معنا است؟
سرپرست سازمان سینمایی مشخصا درباره شفافیت در عرصه سینما، اظهار داشت: سازمان از دوره مهندس حیدریان شفاف سازی را آغاز كرده بود. مخاطب ما باید بداند چه كسانی درباره كارش تصمیم می گیرند. هزینه و درآمد رویدادها باید مشخص باشد بعنوان مثال جشنواره فجر یا سینماحقیقت برگزار می شود، هم سینماگران هم مردم باید بدانند كه ما چقدر درآمد داشتیم، چقدر هزینه كردیم، چقدر به داوران پرداخت كردیم، چقدر جایزه دادیم چقدر هزینه پشتیبانی كردیم. این سبب می شود در كارمان دقیق تر شویم و پذیرش انتقادها و روش هایی كه كار ما را بهبود ببخشد ساده تر باشد.
در ادامه برنامه مدقق انتقاد یك روزنامه نگار قدیمی درباره انتشار آمارهای سازمان سینمایی را بیان كرد و اینكه انتشار این آمارها چه كمكی به حل مسائل مهم می كند، كه انتظامی در پاسخ به این نقد اظهار داشت: این كمك می نماید كه سیاستگذاری ما درست باشد. چنین بازخوردهایی كمك می نماید كه در مقام سیاستگذار و تصمیم سازی بهتر عمل شود. وقتی نگاه سامانه ای داشته باشیم می توانیم با این بازخوردها ضوابط را اصلاح نماییم. مثلا می گویند چرا به این فیلم یا كتاب یا نشریه این قدر پرداخت كردید و به رقیبش مقداری دیگر. یا ضوابط ما قابل دفاع و روزامد است یا نیست. اگر نیست باید اصلاح گردد.
هزینه و درآمد رویدادها باید مشخص باشد بعنوان مثال جشنواره فجر یا سینماحقیقت برگزار می شود، هم سینماگران هم مردم باید بدانند كه ما چقدر درآمد داشتیم، چقدر هزینه كردیم، چقدر به داوران پرداخت كردیم، چقدر جایزه دادیم چقدر هزینه پشتیبانی كردیممدقق پرسید «مثلا با شفاف سازی مشكل بیكاری اهالی سینما چطور حل می شود؟»، سرپرست سازمان سینمایی در پاسخ به این سوال اظهار داشت: بعضی چیزها مستقیم مربوط نیست اما به روشی هم می توان گفت شفاف سازی به این امر كمك می نماید. اولا اگر ما بتوانیم درآمدها و هزینه ها و ضوابط را روزآمد نگه داریم سبب می شود روش ها و سیاست ها به سمتی برود كه زمینه اشتغال سینماگران را فراهم گردد. مثلا نكته ای كه همیشه مورد انتقاد سینماگران بوده این است كه كسانی باید فعالیت حرفه ای بكنند كه عضو خانه سینما هستند، یعنی كسی باید فیلمبردار یك كار سینمایی باشد كه عضو انجمن فیلمبرداران باشد. این كمك می نماید كسانی كه خارج از صنف هستند و با روابط دیگری وارد عرصه فعالیت حرفه ای می شوند با استفاده از خود صنف جلوی آنها گرفته شود و زمینه اشتغال كسانی كه به شكل حرفه ای در صنف هستند فراهم گردد. دستگاه حكومتی و سیاستگذار باید جهت گیری هایش را براین اساس اصلاح كند. شفافیت باید ضوابط را هم شامل شود. یعنی عملا خودش را با مطالبات صنفی همراه كند.
مجری برنامه در بخش دیگر برنامه شهر فرنگ گزارش مركز آمار را بیان كرد كه برپایه آن تنها ۱۹ درصد مردم سال ۹۶ به سینما رفتند، وی در ادامه پرسید «این شفاف سازی چه دردی از مخاطب دوا می كند؟»، كه انتظامی در پاسخ اظهار داشت: متاسفانه مصرف فرهنگی در كشورمان پایین است، از قضا یكی از كارهای ویژه وزارت فرهنگ این است كه با سیاستگذاری هایش و بسته های حمایتی و اولویت هایش كمك نماید به مصرف فرهنگی افزوده شود. بعنوان مثال یكی از سیاستگذاری های وزارت فرهنگ و سازمان سینمایی این است كه زیرساخت های سینمایی را گسترش دهد و با عنایت به آمایش سرزمین به آن بها دهد. هم اكنون خیلی از شهرهای كشور حتی سینما ندارند. این سینما داشتن به كاهش صدمه های اجتماعی، افزایش مصرف فرهنگی و همبستگی اجتماعی كمك می نماید. طبعا وقتی ضوابط و اولویت های ما روشن باشد نشانی از شفافیت است.
شفافیت گزینشی، حتما ضدشفافیت است
انتظامی در پاسخ به انتقادات درباره گزینشی بودن برخی آمارهای اعلام شده، اظهار داشت: شفافیت گزینشی حتما حركتی ضدشفافیت است چون بی اعتمادی بیشتری تولید می كند. انتظاری كه از شفافیت داریم این است كه به سرمایه اجتماعی كمك نماید. سرمایه اجتماعی سه پایه دارد: اعتماد مردم به حاكمیت، اعتماد حاكمیت به مردم و اعتماد مردم به مردم. خیلی ها می گویند این مولفه سوم ناشی از دو مولفه اول است. اگر در سایه شفافیت بتوانیم شرایطی تولید نماییم كه اعتماد را افزایش دهیم خیلی از مسائل حل می شود. تدبیر همكاران ما این است كه این آمارها را كامل اعلام كنند. من ادعا نمی كنم در همه آمار وزارت ارشاد دقت بالا وجود داشته باشد، ولی همه همكاران این تلاش را دارند. چون در آغاز راه هستیم حتما اختلال هایی داریم ولی حسن شفافیت این است كه برگشت پذیر است. یعنی اگر كسی بگوید ای كاش چنین ستونی را هم در فلان آمار می گذاشتید ما می توانیم در آمارهای بعدی این اصلاح را انجام دهیم.
سوال یا انتقاد منطقی این می تواند باشد كه سازمان بگوید با چه فرمولی به یك جشنواره ۱۰۰ میلیون كمك كرده و به یك جشنواره دیگر ۵۰ میلیون تومان. شفافیت یعنی این ضابطه را از ما بخواهند. حتی اوج شفافیت مشاركت پذیری است، یعنی ما این ضابطه را اول به شكل پیش نویس منتشر كنیمسرپرست سازمان سینمایی درباره آمارهایی كه این سازمان درباره پشتیبانی از جشنواره ها اعلام نموده و اینكه چرا اشاره ای به جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر و جشنواره فیلم كوتاه و سینماحقیقت نشده است، اظهار داشت: این جشنواره ها را خود ما برگزار می نماییم و جداگانه بیلان آن منتشر خواهد شد. ۴۵ روز پس از آخر رویدادهایی مثل همین جشنواره ها یا نمایشگاه كتاب یا مطبوعات لیست درآمدها و هزینه های آنها باید منتشر شود. اما این آمار اعلام شده درباره جشنواره هایی است كه دیگران برگزار می كنند و سازمان سینمایی در جهت توسعه سینما به آنها كمك می نماید.
وی اضافه كرد: سوال یا انتقاد منطقی این می تواند باشد كه سازمان بگوید با چه فرمولی به یك جشنواره ۱۰۰ میلیون كمك كرده و به یك جشنواره دیگر ۵۰ میلیون تومان. شفافیت یعنی این ضابطه را از ما بخواهند. حتی اوج شفافیت مشاركت پذیری است، یعنی ما این ضابطه را اول به شكل پیش نویس منتشر نماییم و از اهالی سینما، منتقدان، سیاستگذاران فرهنگی و سینمایی، نخبه ها، دانشگاهیان و...بخواهیم كه بگویند آیا فرمولی كه ما تعریف كردیم جامع هست یا نه.
انتظامی تصریح كرد: مثلا من معتقدم كه هرچقدر در استان ها كار نماییم به قوام و توسعه كشور كمك می نماییم، بنابراین اگر به من بسپارند كه فرمول پشتیبانی از جشنواره ها را بنویسم حتما می نویسم كه جشنواره هایی كه در استان ها و شهرستان های كم برخوردار برگزار می گردند حتما باید ضریب دو بگیرند.
سرپرست سازمان سینمایی در پاسخ به سوالی درباره راهكار تكرار نشدن اشتباهات و اختلالات در آمارها اظهار داشت: یكی از راهكارها این است كه به ما فشار آورده شود كه ضوابط را اعلام نماییم. اینكه مبحث جشنواره ها مهم می باشد یا سطح داوری؟ سطح مشاركت مهم می باشد یا نه؟ تكراری بودن یا نبودن مهم است؟ و...
یكی از برنامه های دولت عقب نشینی به نفع صنوف است
انتظامی اظهار داشت: یكی از اشكالات دستگاه های دولتی این است كه گمان می كنند خودشان باید جشنواره برگزار كنند در حالیكه یكی از برنامه های دولت عقب نشینی به نفع صنوف است. یعنی به جایگاه تنظیم مقررات خودش برگردد و در اموری كه صنف یا بخش خصوصی كارآمد و سالم داریم كه بتوانند فعالیتی را به خوبی انجام دهند دولت نباید تصور كند كه عقل كل است و باید خودش انجام دهد.
او تصریح كرد: همت همكاران ما در سازمان سینمایی این است كه برای همه این موارد ضوابط نوشته شود و مبنایی كه بوده را روی كاغذ آورند. روش درست شفافیت هم آن است كه این ضوابط وقتی نوشته شدند به شكل پیش نویس اعلام شوند تا پس از جمع آوری نظرات و پیشنهادات و انتقادات به فرمول خاصی برسیم.
مدقق از سرپرست سازمان سینمایی پرسید «در نهایت حرف آخر را چه كسی یا چه نهادی می زند؟» كه انتظامی پاسخ داد: سازمان سینمایی مسئول است كه برپایه جمع بندی این نظرات و سیاست هایی كه دارد حرف آخر را بزند. مثلا یكی از سیاست های جدی وزاتخانه این است كه ایران، تهران نیست این باید رویكرد ما باشد. نمی گردد وزیر بگوید ایران تهران نیست، اما من در سازمان سینمایی ایران را تهران بدانم.
انتظامی این وعده قطعی را هم داد كه ظرف همان مدت زمان ۴۵ روز لیست هزینه ها و درآمدهای جشنواره ها اعلام گردد. او این را هم خطاب به مجری شهر فرنگ اظهار داشت كه «حتی اگر ما این آمار را منتشر نكردیم می توانید ابروی ما را ببرید.»
مدقق در ادامه پرسید «برخی نهادهای تابع سازمان سینمایی حمایت هایی كه از بخش تولید كرده بودند را منتشر نمودند ولی بعد مشخص شد كه بعضی از این حمایت ها تبدیل به فیلم نشدند برای بازگرداندن آن بودجه ها چه كاری انجام می شود؟»، انتظامی اظهار داشت: خوشبختانه انتشار آن لیست سبب شد كه فارابی جهت گیری خودش را عوض كند و چندین ماه است كه بیشتر در چارچوب تسهیلات كمك می نماید. یعنی طرفشان یك بانك است و كمك بلاعوض نیست. برای مواردی كه به آن اشاره كردید هم باید تدابیر حقوقی صورت گیرد كه در حال پیگیری هم است.
راهكار مقابله با ورود پول های مشكوك به سینما
سرپرست سازمان سینمایی در پاسخ به سوالی دربار نحوه پیشگیری از ورود سرمایه های كلان غیرشفاف و مجهول به سینما، اظهار داشت: شفافیت جاده دوطرفه است. نمی گردد فقط دولت شفاف عمل كند، فقط سازمان سینمایی شفاف عمل كند. قانون شفافیت قانون درخشانی است و اگر همه ما به آن برگردیم خیلی از مشكلات كشور حل خواهد شد.
همه ما در هر حوزه فرهنگی كه باشیم باید از گردش بالای اقتصادی استقبال نماییم. ما مسرور هستیم كه در یكی دو سال قبل گردش سینمای ایران و مبلغی كه از اكران به دست می آید جهش كرده است. ازاین رو باید از اصل ورود سرمایه استقبال كنیممدقق پرسید «فكر می كنید اهالی سینما تن به این بدهند كه قراردادهای بازیگران یا نحوه ورود سرمایه به پروژه های سینمایی را شفاف اعلام كنند؟» كه انتظامی در پاسخ به او اظهار داشت: این همت الان در خانه سینما وجود دارد. یعنی ما آمادگی داریم كه بعنوان دستگاه حاكمیتی در این مسیر حركت نماییم. مثلا صنف این را از ما بخواهد اگر در تیتراژ فیلم متقاضی پروانه نمایش كسی بعنوان فیلمبردار، كارگردان یا بازیگر و... از مسیر حرفه ای خودش وارد نشده پروانه نمایش صادر نشود. به مصلحت دولت نیست كه در مسائل داخلی صنوف دخالت كند بلكه سازمان باید نظارت و پشتیبانی كند. درباره مسائل مربوط به هزینه های سرمایه گذاری و تولید فیلم ها هم با سازوكارهایی كه در خانه سینما قابل طراحی است می توان ابهامات را روشن كرد. حتی اطلاع دارم كه خانه سینما به سمتی می خواهد برود كه قراردادهای مختلف تولید فیلم تحت نظارت آنها و با فرمول های ثابت و شفاف بسته شود.
انتظامی در پاسخ به این سوال كه آیا می توان پروانه نمایش فیلمی كه هزینه ساخت آن مجهول است صادر نشود، اظهار داشت: این هم در سازوكارهای سینمایی و صنفی قابل تعریف است. خانه سینما می تواند از ما بخواهد مطابق قواعد و مقررات حرفه ای صنف، صدور پروانه مالكیت پس از تاییدیه آنان صورت گیرد.
او اضافه كرد: همه ما در هر حوزه فرهنگی كه باشیم باید از گردش بالای اقتصادی استقبال نماییم. ما مسرور هستیم كه در یكی دو سال قبل گردش سینمای ایران و مبلغی كه از اكران به دست می آید جهش كرده است. ازاین رو باید از اصل ورود سرمایه استقبال نماییم، ولی این قضیه باید نظام مند باشد و جوری نباشد كه علاقه مندان سرمایه گذاری در سینما را فراری دهیم.
سرپرست سازمان سینمایی درباره جدیدترین دستورش برای ادغام موسسه رسانه های تصویری در دیگر زیرمجموعه های سازمان در جهت كوچك سازی و چابك سازی سازمان اظهار داشت: این تصمیم، تدبیر من نیست، مجموعه مدیران سازمان سینمایی تجربه، بلوغ و پختگی قابل توجهی دارند و تك تك این اقدامات در این جمع چكش كاری می شود و تبعات آن بررسی می شود تا رفتار شتاب زده و پوپولیستی انجام نشود. اما با كوچك سازی چابك سازی صورت می گیرد. به خصوص زمانی كه مشكلات بودجه ای پیش می آید امكان دارد دستگاهی كه مقرر است از نظام توسعه فرهنگ حمایت كند بخش قابل توجه منابعش را خرج خودش، هزینه كارمندان و تجهیزات و رویدادها كند و چیزی صرف هدف اصلی نشود. از سوی دیگر وقتی یك سازمان حجیم باشد نمی تواند نسبت به تحولات روز واكنش منطقی، كارآمد و سریع داشته باشد. از جانب دیگر حوزه سینما و دیگر حوزه ها كه همسایه فناوری های مدرن هستند سرعت تحولاتشان بالاست ازاین رو نمی توانیم با آرایش پنج سال پیش این وضعیت را اداره نماییم.
«هنروتجربه» باید حفظ شود
او افزود: در همین مسیر بخشی از ماموریت های لازم موسسه رسانه های تصویری در بنیاد فارابی ادغام می شود. بخش هنر و تجربه یك وظیفه دیگر وزارتخانه را دنبال می كند. ما وظیفه داریم از سینمای اندیشه ای، اجتماعی و فرهنگی در مقابل سینمای تجاری حمایت نماییم اگر كنار بنشینیم و بگوییم تنها سازوكارهای بازار مورد نظرمان است، حتما از وظایف خودمان فاصله گرفته ایم. ازاین رو هنر و تجربه با این رویكرد باید در سازمان سینمایی حفظ شود، اما روش های كار امكان دارد تغییر كند.
انتظامی اظهار داشت: هم اكنون مشغول باز تعریف ماموریت های زیرمجموعه های سازمان سینمایی هستیم. مناسب تر است كه این زیرمجموعه ها به روز شوند. درباره انجمن سینمای جوان كشور هم بحث هایی وجود دارد، اما نهایی نشده است. این بحث مطرح است كه برای توانمند كردن بیشتر انجمن های سینمای جوان در استان ها و شهرستان ها آنها را به شكل هیات امنایی اداره نماییم یعنی استاندار، شهردار، خیرین و علاقه مندان در كنار مدیركل فرهنگ و ارشاد استان هیات امنا شوند و درامد و هزینه را خودشان كنترل كنند. الان یك اشكال این است كه تمام درآمدها باید به حساب انجمن در تهران بیاید و بعد عودت داده شود درحالی كه در ستاد انجمن سینمای جوان در تهران باید سیاستگذاری صورت گیرد، اولویت ها و فرمول های حمایتی طراحی شود تا جوانان مستعد كه در دورافتاده ترین شهرها احساس كنند می توانند رشد كنند.
بخشی از وظایف امروز «مدرسه ملی سینما» قابل تداوم نیست
انتظامی درباره سرنوشت «مدرسه ملی سینما» در جریان این ادغام ها هم اظهار داشت: وظیفه ما توسعه دانش سینمایی است، اما قرار نیست خودمان ضرورتا آموزش دهیم بلكه می توانیم موسسات خصوصی آموزشی را توانمند نماییم، برایشان چارچوب تعریف نماییم و شاخص هایی تعریف نماییم...این بخش از وظایف مدرسه ملی سینما طبیعتا قابل تداوم نیست، اما بخش هایی كه كار سیاستگذاری آموزشی می كند و مسائل نوپدید آموزشی را شناسایی می كند باقی خواهند بود.
مدقق در ادامه از سرپرست سازمان سینمایی پرسید كه آیا مدیر یا سازمان سینمایی در سایه داریم، كه انتظامی اظهار داشت: سازمان سینمایی به شكل مقتدرانه فردی اداره نمی گردد یك سازمان است كه حتما باید مدیران مختلفش مشاركت داشته باشند و سازمان مستقلی هم نیست و تحت نظارت وزارتخانه و وزیر است و حتما باید در آن چارچوب عمل كند.
او درباره اینكه ریشه مشكلات سینما درونی است یا بیرونی، اظهار داشت: نه فقط سینما بلكه هر حوزه ای كه مثال بزنید مثل ورزش یا اقتصاد و... طبعا چون یك سیستم و سامانه است هم درون دارد هم بیرون. بنابراین پیشرفت و مشكلات می توانند ناشی از عوامل درونی و بیرونی باشند. در طراحی های مدیریت استراتژیك اساسا وقتی جداول را طراحی می نماییم عوامل داخلی و خارجی هم وجود دارند. ازاین رو هر مقوله ای كه حرف بزنید عوامل داخلی وخارجی دارد.
سرپرست سازمان سینمایی در بخش دیگر این گفت وگوی تلویزیونی درباره تغییرات مدیران سینمایی اظهار داشت: مدیران موجود اگر در قالب سیاست های وزارتخانه و سازمان سینمایی، بتوانند با چابكی و مدیریت انجام وظیفه كنند حتما می مانند. خود من هم اگر بتوانم برای سیاست های وزارتخانه، سازمان، دولت و نظام عنصر كارامدی باشم منطقش این است كه باید بمانم، ولی اگر ناتوان یا ناهمراه باشم باید حذف شوم.
مجری برنامه نظر انتظامی درباره فیلم های كمدی را هم پرسید كه او اظهار داشت: نباید همه سینما طنز باشد. نیازهای مخاطبان و وظیفه ای كه سینما در قبال آنها دارد نباید متكی به یك ژانر باشد. مثلا سینمای مستند یك سینمای ناب است اما نباید همه فضا مستند شود.
انتظامی درباره ادغام جشنواره ملی و جهانی فجر هم اظهار داشت: یكی از صبحت هایی كه الان بین مدیران مطرح است و حتی جزو مطالبات سینماگران هم است این مورد است. برای من هم مطالبه صنف خیلی مهم می باشد.

1397/11/05
19:44:48
5.0 / 5
3875
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال