كسی از این جماعت خبری دارد؟

كسی از این جماعت خبری دارد؟ سام فیلم: همانطور كه ویروس كرونا از شروع ورودش بارها جهش كرده و عملكرد خودرا تغییر داده است، جامعه هنری به ویژه هنرمندان تئاتر و سینما هم در این دوره مدام با تصمیمی تازه از جانب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روبه رو شده اند كه سبب سردرگمی آنان شده است.


به گزارش سام فیلم به نقل از ایسنا، سینما و تئاتر جزو نخستین مشاغلی هستند که فعالیت شان در چند مقطع زمانی تعطیل شده و از طرف دیگر بی برنامگی و اعلام هفتگی این تعطیلات در کنار تنگناهای اقتصادی، رمق دست اندرکاران این حوزه ها را گرفته است. این در حالیست که به سبب رعایت سفت و سخت پروتکل های بهداشتی و ظرفیت مشخص سالن های سینما و تئاتر، این دو مکان جزو امن ترین مکان های عمومی به شمار می آیند و ریسک حضور تماشاگران در این مکان ها در مقایسه با بسیاری مکان های دیگر بسیار پایین تر است.
اما تازه ترین ابلاغیه وزارت ارشاد در خصوص مجاز بودن انجام کارهای هنری تا پیش از ساعت ۶ عصر همچون تیر خلاصی، پیکر نحیف تئاتر را نشانه گرفت و با انتقاد همگان، از هنرمند تا مدیر هنری روبه رو شد و این ذهنیت را در جامعه تئاتری قوت بخشید که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعنوان متولی امور هنری در کشور نتوانسته ساز و کار کارهایی مانند تئاتر را برای ستاد ملی مقابله با کرونا توضیح دهد و این ستاد که طبیعتا دراین زمینه تخصصی ندارد، بخش نامه هایی صادر می کند که تناسبی با طبیعت کار تئاتر ندارند. ضمن این که دسته بندی تئاتر و سینما در رده مشاغل غیرضروری، زخم دیگری بود که بر جان جامعه تئاتری نشست.
باتوجه به حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ستاد کرونا، جامعه هنری انتظار داشتند تصمیم های کارشناسی شده تری درباره حوزه فعالیت آنان گرفته شود.
تئاتر به مفهوم تفریح و تفنن نیست
در همین زمینه ابتدا با قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی و سپس با سه تن از هنرمندان تئاتر به گفت و گو نشستیم و از آنان این را پرسیدیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چقدر توانسته ستاد کرونا را درباره ساز و کار اجرای تئاتر توجیه کند.


قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی که قبل تر اعلام نموده همه تلاشش را به کار می گیرد تا با انجام رایزنی های لازم، این ساعت کاری را افزایش بدهد، سلامت افراد را بر همه چیز مقدم می داند و از امرار معاش هنرمندان تئاتر بعنوان دومین اولویت مهم نام می برد.
او توضیح می دهد: از یک طرف با مساله ای به نام کرونا رو به رو هستیم که در طول این مدت جهش آن چند برابر شده و هر روز شاهد افزایش آمار مبتلایان و قربانیان این ویروس هستیم که ما را بر آن می دارد بعنوان متولیان فرهنگ کشور، برای فرهنگ سازی دراین زمینه پیشقدم شویم.
اول سلامت، بعد معاش
آشنا اضافه می کند: از طرف دیگر با واقعیتی به نام تئاتر رو به رو هستیم و این تئاتر به مفهوم تفریح و تفنن نیست بلکه منبع درآمد تعدادی از هنرمندان کشور ماست که هیچ راه دیگری برای امرار معاش ندارند و از این منظر باید برای گذران زندگی آنان فکری نماییم، چونکه با تعطیلی تئاتر نمی توانیم این خلاء را به شکلی جبران و دغدغه معیشت هنرمندان این رشته را برطرف نماییم.
او با تاکید بر اینکه از ابتدا طرفدار تعطیلی تئاتر نبوده است، خاطرنشان می کند: از همان آغاز اصرار داشتیم که نمایش ها با رعایت همه شیوه نامه های بهداشتی روی صحنه بروند با این دیدگاه که اولویت اول، حفظ سلامت افراد است و در مرحله بعدی، درآمد و معاش آنان قرار می گیرد اما جمع کردن این دو مقوله، دشوار است.
آقای وزیر هم همین باور را دارد
او با بیان موافقت خود با ابلاغیه جدید می افزاید: مشغول تلاش و گفت و گو هستیم تا این بازه زمانی را به مدت یکی دو ساعت افزایش بدهیم و بدین ترتیب گروه های نمایشی با دغدغه کمتری بتوانند به اجرای نمایش های خود بپردازند و مسلما همچنان بر اجرای شیوه نامه ها نظارت جدی خواهیم داشت، همانطور که شیوه نامه های بهداشتی ما در مقایسه با شیوه نامه ابلاغی وزارت بهداشت، بسیار جزیی تر بود و همه بخش ها را در آن شیوه نامه دیده بودیم.
این مدیر هنری در پاسخ به این پرسش که جامعه تئاتری معتقد می باشد وزارت ارشاد به اندازه کافی خاصیت های کار تئاتر را برای مسئولان وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا توجیه نکرده و بنا بر این آنان گاه تصمیماتی می گیرند که در حوزه تئاتر چندان حرفه ای و کارشناسی شده نیست، توضیح می دهد: از ابتدا موضع گیری معاونت هنری کاملا شفاف بوده است و ما هم به تبع آن نه فقط با بازگشایی تئاتر با رعایت شیوه نامه های بهداشتی موافقیم بلکه بر این مساله تاکید داریم.
او ادامه می دهد: یقینا وزیر فرهنگ و ارشاد هم این باور را دارد و تابحال هم بر اساس همین استدلال با دوستان ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت گفت و گو کرده و به آنان توضیح داده ایم ریسک اجرای تئاتر در مقایسه با خیلی از فعالیت ها خیلی پایین تر است، ولی فراموش نکنیم ستاد کرونا، برنامه ریزی برای کل کشور را بر عهده دارد.
آشنا با اشاره به رایزنی هایی که برای بازگشایی تئاتر انجام شده است، می گوید: خود من در جلسات وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا، استاندار و... حضور داشته ام. علاوه بر آن به صورت مکتوب و در گفت وگوهای انفرادی هم این مساله را پیگیری و تاکید کرده ایم که همه شیوه نامه ها را رعایت می نماییم. ضمن اینکه عنوان کرده ایم کل تماشاگران تئاتر به اندازه مسافران یک ساعت مترو نیستند.
مدیر کل هنرهای نمایشی اضافه می کند: همه این استدلال ها مطرح شده ولی ستاد مقابله با کرونا هم می گوید ما کل کشور را با هم می بینیم. با این وجود این گفت وگوها و جلسات ادامه دارد. البته جمع کردن معاش افراد و تامین سلامت آنان کار سختی است. در این میان هر یک از بخش ها هم حق دارند امور مربوط به خودشان را پیگیری کنند. دغدغه ما تئاتر است و دوستان ستاد کرونا هم دل مشغولی های خودرا دارند.


مدیران کلاه خودرا قاضی کنند
اما اصغر همت، بازیگر باسابقه تئاتر مشغول بازی در نمایش «تنها خرچنگ خانگی لای ملافه ها لانه می کند اتللو» بود که با همه گیری کرونا، اطلاعیه تعطیلی تئاتر و سینما منتشر گردید.
او با ابراز تاسف از وضعیت هنرمندان این دو رشته در دوران کرونائی می گوید: نزدیک به ۹ ماه از شیوع ویروس کرونا می گذرد و خوب است مدیران فرهنگی و هنری کلاه خودرا قاضی کنند که در طول این مدت برای انجام مسئولیت خود چه کرده اند!
این بازیگر باسابقه ادامه می دهد: در این شرایط طبیعتا عمده تصمیم ها از جانب ستاد ملی مقابله کرونا گرفته می شود ولی بدیهی است که اعضای حاضر در این ستاد برای تصمیم گیری در شاخه های مختلف، تخصص ندارند. بنا بر این گاه تصمیماتی می گیرند که اجرانشدنی است مانند مصوباتی که در طول این مدت درباره تئاتر و سینما داشته اند.
می خواهند شانه خالی کنند
همت موارد مندرج در ابلاغیه جدید وزارت ارشاد را که برمبنای آن فعالیت تئاتر و سینما از ساعت ۱۰ بامداد تا ۶ عصر مجاز است مضحک توصیف می کند و می گوید: آیا این راهکاری برای بازگشایی تئاتر است؟ در این بازه زمانی و آن هم در رده کارهای غیرضروری؟!!!! بنظر می رسد این تصمیم غیرکارشناسانه، برای شانه خالی کردن از بار مسئولیتی است که در مقابل جامعه هنری دارند و فقط می خواهند جامعه مطالبه گر تئاتر را از سر خود باز کنند.
ستاد کرونا که نمی تواند ضرر و زیان تئاتری ها را جبران کند
او درباره این مساله که مسئولان فرهنگ و هنر چقدر توانسته اند اعضای ستاد مقابله با کرونا را درباره ساز و کار کارهای هنری توجیه کنند، خاطرنشان می کند: مسلما نمایندگان ما در دولت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری و مدیر کل هنرهای نمایشی هستند ولی متاسفانه این مسئولان که انتظار می رود قرابت بیشتری با فرهنگ و هنر داشته باشند و بعنوان نمایندگان جامعه هنری بتوانند اعضای ستاد کرونا را نسبت به مناسبات کاری ما آگاه سازند، ظاهرا تلاش خاصی برای تاثیرگذاری بر تصمیمات این ستاد انجام نداده اند، اگر هم تلاش نموده اند، بی نتیجه بوده و این چنین است که مدام با ابلاغیه های غیرکارشناسانه رو به رو می شویم.
این مدرس تئاتر در پاسخ به این نکته که ممکنست یکی دو ساعت به ظرفیت ابلاغیه جدید اضافه شود، توضیح می دهد: گیرم که تا ساعت ۱۰ شب هم بتوان آنرا گسترش داد ولی شرایط همان است. همچنان نیمی از صندلی های سالن خالی می ماند.
او تصریح می کند: وظیفه ستاد کرونا، حفظ سلامت مردم است ولی این ستاد که نمی تواند درباره ضرری که به سبب خالی ماندن نیمی از صندلی های سالن، به گروه ها و سالن های نمایشی وارد می شود، کاری انجام بدهد. طبیعتا بخش دولتی است که باید تکلیف این مساله را مشخص کند؛ اتفاقی که در مدت بازگشایی تئاتر، به شکل درستی رخ نداد.
بگویند بودجه تئاتر کجا هزینه شده
همت با اشاره به انصراف برخی از گروه های نمایشی برای اجرای آثارشان یادآوری می کند: گروه های نمایشی به صِرف دریافت کمک هزینه نمی توانند روی صحنه بروند. این شیوه کار کردن، فقط به جان خریدن ریسک بیماری است بدون اینکه از نظر اقتصادی، چشم اندازی امیدبخش داشته باشد.
او با تاکید بر اینکه باید در رابطه با بودجه جاری و هزینه کرد آن از جانب مسئولان بیشتر توضیح داده شود، ادامه می دهد: چهار ماه دیگر سال تمام می شود و هنوز مشخص نیست بودجه تئاتر چگونه هزینه می شود. در صورتیکه این بودجه، برای جبران نیمی از صندلی های خالی سالن ها، هزینه شود، اجرای تئاتر در این وضعیت هولناک کرونائی، دست کم از نظر اقتصادی، کمی منطقی تر بنظر می رسد.
اصغر همت در انتهای سخنان خود خاطرنشان می کند: اهالی تئاتر هم مانند اکثریت قریب به اتفاق مردم روزگار سختی را سپری می کنند و دولت باید فکری به حال معیشت اسف بار آنان کند.


کار از توهین گذشته
اما مرتضا جلیلی دوست بعنوان نماینده ای از نسل جوان هم، ابلاغیه جدید را مضحک می داند و می گوید: راستش احساس می نماییم کار دیگر از توهین گذشته و به تسمخر و ریشخند رسیده است. خنده دار است اگر فکر نماییم کرونا پیش از ساعت ۶ منتقل نمی شود!
اول باید مدیران را توجیه کرد
این کارگردان جوان که اجرای نمایشش «دریم لند» به خاطر تعطیلی های کرونائی تئاتر، دو بار گرفتار وقفه شده است، اضافه می کند: این ابلاغیه نشان میدهد هم مسئولان عالی رتبه وزارت ارشاد و هم کسانی که در ستاد کرونا حضور دارند، با روال تئاتر آشنایی چندانی ندارند و آگاه نیستند که یک اثر نمایشی چه مراحلی را طی می کند تا به صحنه برسد.
جلیلی دوست ابراز تاسف می کند: ظاهرا خود آقای وزیر هم دراین زمینه چندان اطلاعات دقیقی ندارند که بتوانند ستاد کرونا را توجیه کنند چون طبیعتا نمی توان از ستاد کرونا انتظار داشت ساز و کار اجرای تئاتر را که یک موضوع کاملا تخصصی است، بداند ولی انتظار می رود نماینده جامعه هنری بتواند آنان را در جریان چند و چون این کار قرار بدهد.
او با اشاره به تصمیمات مختلفی که در دوران کرونا درباره تئاتر گرفته شده است، ادامه می دهد: ما که دلقک دربار نیستیم که در هر زمان و مکانی بتوانیم کار اجرا نماییم. با نیت خیر هم به این بخش نامه ها نگاه می نماییم و می دانیم کسانی که این دستورالعمل ها را ابلاغ می کنند، قصد آزار جامعه هنری را ندارند ولی متاسفانه با تصمیم های غیرکارشناسانه، ناخواسته به ما آزار می زنند.


پروتکل ها باید برمبنای تخصص باشد
در ادامه حسین مسافر آستانه دیگر نماینده جامعه تئاتری نیز همچون دیگر همکارانش با اعتقاد بر اینکه این تصمیم ها غیرکارشناسانه است، تصریح می کند: در ستاد کرونا نگاه کسب و کاری وجود دارد. هر چند تصمیم نهایی با وزارت بهداشت است، ولی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خودشان عضو ستاد کرونا هستند.
او که اجرای نمایشش با نام «برگشتن» به سبب تعطیلات کرونائی در تماشاخانه «سرو» متوقف گردید، با تاکید بر ضرورت نگاه تخصصی درباره مشاغلی مانند سینما و تئاتر توضیح می دهد: جامعه هنری از آقای وزیر توقع دارند جلساتی با نخبگان رشته های مختلف هنری بگذارند و تصمیم نهایی را بوسیله این جلسات و مشاوره ها به ستاد کرونا منتقل کنند تا پروتکل های وزارت بهداشت برمبنای تخصص ها باشد نه اینکه جنبه عمومی داشته باشد.
تئاتر که کار اداری نیست
این کارگردان و مدیر هنری با ابراز تاسف از اینکه نبود نگاه تخصصی در تصمیم گیری ها به تئاتر لطمه جدی وارد می کند، ادامه می دهد: تئاتر پیش از ساعت ۶ عصر اصلا امکان اجرا ندارد و استثنا کردن این شاخه، تاثیری در افزایش تردد مردم نخواهد داشت چونکه مخاطبان تئاتر به ویژه در دوران کرونا محدود هستند ضمن اینکه ظرفیت سالن های نمایش هم مشخص است.
رئیس شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر در پاسخ به این پرسش که آیا پس از انتشار ابلاغیه جدید، گروهی برای اجرا اعلام آمادگی کرده، توضیح می دهد: هنوز کسی اعلام آمادگی نکرده است چونکه تئاتر را باید از دیگر کارهای اجتماعی که در ساعات اداری انجام می شوند، جدا دید برای اینکه زمانی کار تئاتر شروع می شود که مشاغل دیگر دست از کار کشیده باشند و زمان استراحت مخاطبان رسیده باشد. در این معنا، کار تئاتر با دیگر مشاغل شروع نمی گردد که با آنها تمام شود.




منبع:

1399/08/23
12:57:35
5.0 / 5
195
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال