انتخاب نگهبان شب برای اسکار ۲۰۲۴، درست نبود

انتخاب نگهبان شب برای اسکار ۲۰۲۴، درست نبود به گزارش سام فیلم، روزنامه جوان نوشت: بالاخره بعد از کش و قوس های بسیار بر سر انتخاب نماینده ایران در اسکار 2024، «نگهبان شب» رضا میرکریمی توسط اعضای کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار انتخاب گردید تا گمانه زنی ها جهت ارسال فیلم پایان یاید.


«نگهبان شب» در رقابت با «ملاقات خصوصی» و «شهرک» توانست نماینده ایران در اسکار شود و فقط باید منتظر ماند و دید این فیلم به جمع نامزدهای نهایی اسکار راه خواهد یافت یا نه.
توجه ویژه به داستانگویی
تجربه قبلی حضور فیلمهای ایرانی در اسکار نشان می دهد، هیئت انتخاب اسکار، علاقه زیادی به فیلمهای داستانگو با روایت هایی انسانی دارد. داشتن درامی پرکشش و مهیج و برخورداری فیلمنامه از لایه های مختلف و پرپیچ و خم در داستان، عامل مهمی جهت پذیرفته شدن فیلم برای اسکار است.
بعضی جشنواره های سینمایی مطرح توجه زیادی به قالب و فرم هنری فیلم دارند اما در اسکار، داوران خیلی درگیر فرم های هنری نمی شوند و داستانگویی بدون لکنت و پرداختن به سوژه های جذاب و جالب توجه برایشان از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.
تجربه های سالیان گذشته نشان داده، هرگاه فیلم هایی با این خصوصیت به اسکار معرفی شده اند، توانسته اند جزو نامزدهای نهایی شوند و حتی جایزه اسکار را هم ببرند. «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» با درام مهیج و داستان شان توانستند هیئت انتخاب و داوران اسکار را جهت دیده شدن اقناع کنند.
حتی فیلم «بچه های آسمان» هم با آن داستانِ ساده، روان و انسانی خودش توانست چشم داوران را بگیرد و به جمع فیلمهای نهایی راه پیدا کند و اگر رقیب قدری مثل «زندگی زیباست» روبرتو بنینی را نداشت، می توانست به جایزه اسکار برسد.
نگهبان شب یا ملاقات خصوصی؟
حالا با این مقدمه بهتر میتوان متوجه شد که آیا «نگهبان شب» انتخاب درستی جهت ارسال به اسکار بوده یا نه.
با پیش فرض های گفته شده باید گفت «نگهبان شب» شانس زیادی جهت راه پیدا کردن به جمع نهایی فیلمهای غیرانگلیسی زبان اسکار ندارد.
«نگهبان شب» علاوه بر این که فیلمی معمولی و متوسط در سینمای ایران است، در کارنامه کاری میرکریمی هم از فیلم هایی مثل «یه حبه قند» و «خیلی دور خیلی نزدیک» عقب تر می ایستد.
«نگهبان شب» عنصر اعجاب انگیز و هیجان آوری در درونش ندارد که بتوان با اتکا به موفقیتش امیدوار بود. فیلمنامه و کارگردانی و بازی ها در نهایت معمولی بودن اتفاق می افتند و اجازه خلق یک شگفتی یا تماشای اثری بی نظیر را نمی دهند.
حتی در سالهای پیش، فیلم هایی که در فرم و محتوا از «نگهبان شب» بهتر بوده اند، باز هم نتوانسته اند در جمع نهایی فیلمهای غیرانگلیسی زبان راه پیدا کنند و همین نشان داده است هیئت انتخاب و داوران چقدر در انتخاب آثار سخت گیر هستند.
با عنایت به این حساسیت ها، انتخاب «ملاقات خصوصی» منطقی تر به نظر می رسید. فیلم امید شمس، داستان جذاب با ایده ای نو برای روایت دارد و کارگردانی اش نیز، قابل قبول و چشم نواز است.
استقبال فوق العاده تماشاگران ایرانی از این فیلم، نشان داده است «ملاقات خصوصی» در جذب تماشاگر عام و خاص موفق عمل کرده و خیلی از منتقدان، توانایی فیلمساز در ساختن اثری پرکشش را ستوده اند.
با این که هر دو فیلم در داستان شان نگاهی انسانی به مقوله هایی مثل عشق، دوست داشتن و سختی های زندگی دارند ولی جنس روایت و کنش و واکنش های شخصیت ها در طول فیلم در «ملاقات خصوصی» ملموس تر، زنده تر و جذاب تر است.
به نظر می آید اعضای کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار با ملاحظه گری و در نظر گرفتن جایگاه میرکریمی در سینمای ایران به این انتخاب رسیده اند و اگر امید شمس، کارگردان فیلم اولی نبود و مثل میرکریمی از جایگاه خوبی نزد دیگر سینماگران برخوردار بود، شاید فیلم او امروز برای اسکار فرستاده می شد.
میرکریمی در سالهای گذشته، شانسش را جهت ارسال فیلمش به اسکار امتحان کرده و نتیجه دلخواه را نگرفته است. حداقل کاش سال جاری فرصت به کارگردان های جوان داده می شد تا آنها با استفاده از جسارت و استعدادشان در فیلمسازی در سطح جهانی بهتر دیده شوند.

23302



منبع:

1402/06/31
13:05:46
5.0 / 5
614
تگهای خبر: جشنواره , سینما , سینمایی , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال