نگاهی به تازه ترین پروژه اركستر ملی؛

ظرفیت هایی که باید آنرا جدی گرفت

ظرفیت هایی که باید آنرا جدی گرفت به گزارش سام فیلم، استقبال مخاطبان از کنسرتهای همراه با خاطره ها مجید انتظامی نشان از ظرفیت بالای محصولات ارائه شده در عرصه موسیقی دفاع مقدس دارد که می تواند در قالب پروژه های دیگر هم ادامه پیدا کند.


دریافت 15 MB
خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ مجموعه کنسرتهای «همراه با خاطره ها» ارکستر ملی ایران به آهنگسازی و رهبری ارکستر مجید انتظامی در حالی طی روزهای گذشته در قالب پروژه مشارکتی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی وزارت ارشاد و بنیاد فرهنگی هنری رودکی به میزبانی تالار وحدت تهران پیش روی مخاطبان قرار گرفت، که استقبال تماشاگران و علاقه مندان به موسیقی نشان داد محصولات ارائه شده سالهای اخیر موسیقی ایران در عرصه های مختلف بواسطه حضور هنرمندان بهادار و شاخص عرصه آهنگسازی ظرفیت بالقوه ای برای تبدیل شدن جریانی مستمر در حوزه اجراهای زنده برای آشنایی سازی مخاطبان با «موسیقی های غیر سرگرم کننده» است.
مجموعه کنسرت هایی که مشتمل بر اجرای آثار موسیقی فیلم مجید انتظامی در عرصه سینمای دفاع مقدس همچون «از کرخه تاراین»، «بوی پیراهن یوسف»، «آژانس شیشه ای»، «دوئل» «سمفونی خرمشهر» و دیگر آثار وی همچون «شیخ بهایی»، «ترن»، «دیوانه ای از قفس پرید»، «زال و سیمرغ» بود. قطعاتی که هر یک به فراخور تاریخ اکران و محتوایی که برای علاقه مندان سینما ارائه شد با انبوهی از خاطرات و نوستالژی هایی هم راه است که یادآور خوب و منزهی از دوران دفاع مقدس و روزگاری است که تماشاگران سینمای ایران آن روزها را بواسطه چنین آثار ارزشمندی از یاد نمی برند.
آثاری که نشان دهنده ارزشمندی، تکنیک، خوش قریحه گی، نبوغ و توانمندی آهنگسازی است که موهای خودرا در موسیقی سپید کرده و جریان ملودی سازی در سینمای ایران مدیون تلاش ها و توانمندی های وی و برخی دیگر از هم نسلانش است که حالا در صحنه تالار وحدت با تمام نقطه نظرهای کارشناسی اجتناب ناپذیرش به خوبی و شکوه هرچه تمام تر، تبلور پیدا کرد.

این کنسرت ها در شرایطی انجام شد که سه مجموعه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و بنیاد فرهنگی هنری رودکی از مدت ها پیش برنامه ریزی های خودرا برای برگزاری آن آغاز نموده بودند. مسیری که بعد از برگزاری سلسله نشست هایی که از مهر سال قبل توسط محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ، محمد اله یاری کنسرت اخیر ارکستر ملی ایران نشان داد اگر در راه شناسایی و اجرای ظرفیتهای بالقوه آثار «آهنگسازان شاخص موسیقی کشورمان در عرصه های تخصصی» به موضوع اجرای مستمر آثار خاطره انگیز دیگر آهنگسازان عرصه سینما و تلویزیون نیز توجه داشته باشیم، می توانیم در عرصه جذب مخاطب حداکثری شنوندگان موسیقی خوب نیز امیدوارتر باشیممدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی با مجید انتظامی برگزار گردید، شرایط را برای برگزاری کنسرت هموار کرد.
کنسرت هایی که قرار بود پاییز سال قبل پیش روی مخاطبان قرار گیرد اما ماجرا به سمت و سویی هدایت شد که این پروژه در وضعیت بهتری نسبت به سال قبل اجرا شود. فضایی که نشان داد همچنان دود از کنده بلند می شود و این آثار مجید انتظامی و دیگر هم نسلانش هستند که می توانند در جذب مخاطب و حتی مبارزه با آنچه اینروزها به آن «موسیقی بد» می گوییم نقش مهمی ایفا کنند.
آن چه مجید انتظامی به عنوان یکی از موثرترین آهنگسازان سینمای ایران در مجموعه کنسرتهای «همراه با خاطره ها» بواسطه ارکستر ملی ایران به علاقه مندان ارائه کرد، دربرگیرنده منتخبی از قطعات تولید شده از طرف این هنرمند در فیلم های با مضمون دفاع مقدس و سایر گونه های دیگر بود که بواسطه حضور نوازندگان جوان در کنار نوازندگان شناخته شده و ممتاز توانست اجراهای با کیفیتی را پیش روی مخاطبان قرار دهد.
کنسرت اخیر ارکستر ملی ایران نشان داد اگر در راه شناسایی و اجرای ظرفیتهای بالقوه آثار «آهنگسازان شاخص موسیقی کشورمان در عرصه های تخصصی» به موضوع اجرای مستمر آثار خاطره انگیز دیگر آهنگسازان عرصه سینما و تلویزیون نیز توجه داشته باشیم، می توانیم در عرصه جذب مخاطب حداکثری شنوندگان موسیقی خوب نیز امیدوارتر باشیم.
شرایطی که به تنهایی می تواند یکی از راه های برون رفت از بحران شنیدن موسیقی بد و آثار مبتذلی باشد که حالا از همه جهات به سمت گوش شنیداری مخاطبان کودک و نوجوان روانه شده است. مگر نه اینکه بخش اعظمی از همین آثار اجرا شده در کنسرت «همراه با خاطره ها» مشتمل بر موسیقی ها و ملودی هایی هستند که شنونده آنها کودکان و نوجوانان دهه شصتی بودند که چنین موسیقی هایی در سبد شنیداری آنها در قالب آلبوم موسیقی، موسیقی فیلم و آثاری از این دست ارائه شده بود؟ آثاری که زمانی در بستری مناسب تر، حتی زمانی که از فضای مجازی خبری نبود، به سبب کیفیت درست تولید و ارائه به درستی در ذهن شنیداری مخاطبان ته نشین شدند.

به هر حال اجرای پروژه «همراه با خاطره ها» مجید انتظامی بااینکه پیش از برگزاری با حواشی و اما و اگرهای فراوانی روبه رو بود و بالاخره این مجال را پیدا کرد که پس از عبور از بحران ها و اتفاقات یک ساله اخیر ارکسترهای دولتی بواسطه حمایت های مالی و معنوی معاونت امور هنری وزارت ارشاد و بنیاد رودکی در تالار وحدت خودنمایی کند، اما این پروژه از خود یادگار مهمی را برجای گذاشت که می تواند مورد توجه بیشتری قرار گیرد. چارچوبی که اساسا تهیه کنندگان و فعالان برگزاری کنسرت ها آن چنان که باید توجهی به اجرای موسیقی های جدی ندارند و این نهادهای دولتی هستند که می توانند در چشم اندازی گسترده تر نسبت به برگزاری این کنسرت ها که اتفاقا ریشه در ارزش ها و کلیدواژه های دارای اعتبار میان عموم جامعه برخوردار می باشند، توجه بیشتری داشته باشند. شرایطی که آن هم دربرگیرنده شاخص هایی است که می توان به برخی از آنها اشاره نمود.
اول این که اساسا کلیدواژه های در رابطه با «خاطره»، «خاطره بازی» و «نوستالژی» مطالبی هستند که تمرکز درست و اصولی روی آنها برای اجرای آثار فرهنگی هنری در قالب تئاتر، موسیقی، سینما و هنرهای تجسمی اگر از مرز افراط عبور نکند، می تواند مخاطبان زیادی را به سمت خود بکشاند. کمااینکه در همین چند روز حضور پرتعداد تماشاگران و فروش رفتن بلیت کنسرت «همراه با خاطره ها» از همان لحظات شروع فروش بلیت در سامانه و همین طور حضور مدیران ارشد حوزه های فرهنگی و سیاسی همچون حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر مدیران، نشان دهنده علاقه مندی توامان حوزه مدیریت و عموم مخاطبان به خاطرات ماندگاری ای بود که ملودی های مجید انتظامی بخش زیادی از آنرا می سازند.

دومین نکته ای که می توان از پس شرایط این روزهای اجرای ارکستر ملی به آن توجه کرد، ضرورت توجه بیشتر نهادها به ظرفیت بالای موسیقی جدی با هدف جذب مخاطب است که در برهوت فقدان تهیه کننده و سرمایه گذار بخش خصوصی برای پشتیبانی از چنین کنسرت هایی می تواند نقش مهمی را ایفا کند.
نقشی که در صورت استمرار و تعریف پروژه های مشترک میان دستگاهی در عرصه معاونت امور هنری، دفتر موسیقی و بنیاد رودکی می تواند برای اجرای دیگر برنامه هایی از این دست، در جذب مخاطب حداکثری و حتی جذب اسپانسر نیز نقش موثری ایفا کند. چونکه حالا همه می دانیم غیر از حمایت دستگاه های دولتی از برگزاری چنین پروژه هایی، انگیزه چندانی در بخش خصوصی برای پشتیبانی از این کنسرت ها، وجود ندارد.
سومین موضوعی که در حاشیه برگزاری چنین کنسرت هایی می تواند مورد توجه قرار گیرد، سهم گوش شنیداری مخاطبان غیر پایتخت نشین از اجرای کنسرت هایی چون «همراه با خاطره ها» است. موضوعی که در سالهای قبل کم و بیش دیده می شد اما فعلا در برنامه های منتشرشده بنیاد فرهنگی هنری رودکی به عنوان متولی ارکسترهای دولتی دیده نمی گردد. شرایطی که بنظر می رسد مهم ترین مانع عدم برگزاری چنین کنسرت هایی در شهرهای دیگر کشور موضوعات مالی است که می بایست بواسطه حمایت استانداری ها و جذب منابع مالی مجموعه های صنعتی در قالب هزینه های فرهنگی نگاه تازه ای به آن داشت تا مخاطبان غیر تهران نشین نیز از این کنسرت ها بهره مند شوند.

نکته چهارمی که از پس برگزاری کنسرت ارکستر ملی ایران می تواند مورد تحلیل و تمرکز بیشتری قرار گیرد، ورود عناصر و ظرفیتهای تبلیغاتی و رسانه ای موجود در کشور همچون بخش آگهی و تجاری سازمان صدا و سیما، سازمان زیباسازی شهرداری تهران و مجموعه های رسمی مشابهی است که به شدت می توانند در جذب مخاطب نقش موثری ایفا کنند.
شرایطی که حداقل در راه کارهای رسانه مهم و پرمخاطبی چون سازمان صدا و سیما باید فراتر از بخش های خبری پیش روی مخاطبان قرار گیرد تا مخاطبان بیشتری با اینگونه موسیقایی برخورد کنند. فرآیندی که به مفهوم واقعی کلمه، می تواند یکی از مهم ترین ابزارهای مبارزه و مقابله با جریانان موهوم و از پیش برنامه ریزی شده ای چون قطعه سبک سرانه و مبتذلی چون «برادران لیلا» ساسی و دیگر افراد مشابه باشند که به بهانه سرگرمی مخاطب، ترویج کننده ابتذال و پوچی محض در بین گوش شنیداری مخاطبان هستند. فرآیندی که بواسطه کلیدواژه هایی چون «خاطره بازی» و «نوستالژی» و البته موسیقی های باارزش هنرمندانی چون مجید انتظامی که به شدت رگ خواب مخاطبان را می شناسند، می تواند مسیر روشنی برای ترویج فرهنگ شنیدن موسیقی خوب و مبارزه با تهاجم هنری روی ذهن شنیداری شنوندگان محسوب شود.
مولفه دیگری که درباره ی برگزاری تازه ترین کنسرت ارکستر ملی ایران می توان به آن توجه داشت، برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور هنری، دفتر موسیقی و بنیاد فرهنگی هنری رودکی برای برگزاری اجراهای فصلی این پروژه ها با حضور آهنگسازان پیشگام موسیقی کشورمان است که هر یک به فراخور ایده ها و خلاقیتی که در عرصه موسیقی داشتند و دارند آثار ماندگار و ارزشمندی را ساخته اند. محصولاتی که هر کدام از آنها می توانند نقش موثری برای جذب مخاطب داشته باشند.

پروژه هایی که در کنار اجراهای تخصصی ارکسترهای دولتی می توانند به صورتی گرامیداشت برای هنرمندانی باشند که سهم به سزایی در تولید آثار باارزش موسیقایی در عرصه هایی نظیر دفاع مقدس و سایر حوزه ها داشتند. هنرمندانی چون فرهاد فخرالدینی، فریدون شهبازیان، کامبیز روشن روان، محمدرضا علیقلی، فریبرز لاچینی، کارن همایون فر، فردین خلعتبری و هنرمندان دیگر که در عرصه موسیقی ملی تولیدات باارزش و پرمخاطبی را به علاقه مندان ارائه داده اند و الان وقت بازخوانی باردیگر از این آثار باارزش موسیقایی فرا رسیده است.

1402/09/19
15:45:35
5.0 / 5
547
تگهای خبر: آلبوم , اكران , بازی , تئاتر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال