خاطره بازی با تیتراژهای ماندگار-۱۰۸؛

داستان موسیقی یک کت جادویی در تلویزیون

داستان موسیقی یک کت جادویی در تلویزیون سام فیلم: موسیقی تیتراژ پایانی سریال تلویزیونی کت جادویی به خوانندگی مسعود خادم همچون ملودی های قدیمی بجای مانده از سریال های دهه 70 است که توانست با اقبال مخاطبان در آن مقطع زمانی مواجه شود.


دریافت 1 MB
خبرگزاری مهر - گروه هنر- علیرضا سعیدی: کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش می کند با انتخاب عناصر، فرم ها و چینش ها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطب یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکته سنج، اندیشمندانه و حساب شده پیش روی مخاطبان قرار می گیرد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف الزامی ایجاد می شود که بیننده را از اساس از یک اثر تصویری دور می کند.
آنچه بهانه ای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری بر ماندگارترین و خاطره سازترین موسیقی های مربوط به برخی برنامه ها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای خیلی از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع باردیگر به آنها برای ما در هر شرایطی می تواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطره بازی بعد از شروع و انتشار در نوروز ۱۴۰۰ و استقبال مخاطبان از آن، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطره بازی هفتگی در ایام جمعه هر هفته، روح و ذهن مان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سال هایی که حال مان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم.
«خاطره تیتراژهای ماندگار» عنوان سلسله گزارشی آرشیوی با همین رویکرد است که بصورت هفتگی می توانید در گروه هنر خبرگزاری مهر آنرا دنبال کنید.
در صد و هشتمین شماره از این روایت رسانه ای به سراغ موسیقی تیتراژ پایانی یکی از سریال های پرطرفدار اواخر دهه ۷۰ تلویزیون به نام «کت جادویی» رفتیم که در اواخر دهه هفتاد به کارگردانی محمدحسین لطیفی تولید و از شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

سریالی که به لحاظ داستانی متفاوت، توانست به عنوان یک مجموعه ساختارشکن در عرصه محتوا لقب بگیرد. فضایی که به صورتی گشایش گر مسیر روشن و خوبی برای محمدحسین لطیفی به عنوان کارگردان شد تا بتواند بواسطه این سریال و البته دیگر فعالیت هایش تبدیل به کارگردان پرکاری در حوزه سریال سازی شود.
در سریال «کت جادویی» که به نویسندگی حسن مشکلاتی، کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه کنندگی رامین عباسی زاده، طی سالهای ۱۳۷۷ و ۱۳۷۸ تهیه و تولید و از شبکه سوم سیما پخش گردید، رامبد جوان، بهزاد فراهانی، جمشید اسماعیل خانی، آتنه فقیه نصیری، نیکو خردمند، مهدی فقیه، فخری خوروش، محسن قاضی مرادی، ساحره متین، مارال فرجاد، محمد الهی، پروانه احمدی، کوروش معصومی، علی جلالی و تعدادی دیگر به عنوان بازیگر حضور داشتند.

داستان این مجموعه هم حول محور شخصیتی به نام اسکویی رییس یک شرکت ساختمانی و برج سازی معتبر است. او کت جادویی دارد که جیب هایش همیشه پر از پول است و هیچ گاه هم تمام نمی شود؛ وی در نظر دارد به نحوی از شرّ این کت خلاص شود، برای اینکه در کنار این ثروت بی حد و حصر، دردسرها و مشکلات فراوانی پیش روی او قرار گرفته اند.
به همین سبب تصمیم می گیرد کت را به عماد کارمند شرکت که جوانی آسسعید ذهنی: مدت ها است باب شده که تهیه کننده خود به معرفی خواننده تیتراژ فیلم و سریال خود اقدام می کند بی آنکه نظر آهنگساز را از او بپرسد و یا اصلاً برایش اهمیت داشته باشد که نظر او در این زمینه چیست و پاس اما خوش قلب و سالم می باشد، بسپارد. عماد از این تصمیم خشنود می شود که می تواند یک شبه راه ۱۰۰ ساله را طی کند؛ اما این تازه شروع ماجرا است.
یکی از نقاط قابل اتکا و ارزش مندی که در کنار دیگر مؤلفه های تکنیکی و محتوایی توانست سریال «کت جادویی» را به یکی از خاطره انگیزترین آثار تلویزیونی سیما در اواخر دهه ۷۰ تبدیل کند، موسیقی متن و تیتراژ آن به آهنگسازی سعید ذهنی و خوانندگی مسعود خادم بود که بااینکه خاستگاه آهنگسازش عمدتا در عرصه تئاتر تجلی پیدا کرده بود اما بواسطه فهم درست او از ساختار و محتوای داستان سریال و انتقال قسمتی از مفاهیم حسی اثر از مسیر موسیقی توانست به دل مخاطب بنشیند.
شرایطی که طبیعتاً حضور خواننده ای چون مسعود خادم که در آن روزگار یکی از نوازندگان و خوانندگان فعال حوزه موسیقی بود و الان از او حدودا خبری نیست، سبب شد تا حال و هوای تیتراژ پایانی تبدیل به یکی از ماندگارترین موسیقی تیتراژهای مربوط به سریال های تلویزیونی سیما شود.

یک ملودی دلنشین که در آن روزگار از شلوغ بازی های آن چنانی در تنظیم برخوردار نبود و شرایطی را ایجاد کرد که مخاطبان با ترانه و موسیقی و صدای خاص مسعود خادم در آن سال ها ارتباط خوبی بگیرند و پذیرای موسیقی باشند که همچنان در گنجینه خاطرات موسیقایی بینندگان تلویزیون باقی مانده است. هنرمندی گم شده در پروسه این سالهای موسیقی پاپ ایران که همچون اغلب خوانندگان هم نسل خود از محضر استادان به نام موسیقی ایرانی همچون حاتم عسگری، محمود گروهی، ناصر وحدتی، رضا وحدانی، کمال میرزایی و محمدرضا لطفی خوانندگی و نوازندگی تار را آموخته و در آن سال ها کوشید تا شکل و شمایل متفاوتی از یک خواننده را پیش روی مخاطبان عرضه نماید.
خواننده ای که از پس استعداد و توانایی که در حوزه موسیقی ایرانی داشت به گروه کر واحد موسیقی سازمان صدا و سیما پیوست و بعد از طی چندین مرحله آموزشی نزد هنرمندانی چون اسفندیار قره باغی توانست دوران خوب، مؤثر اما کوتاه مدتی را در مارکتینگ موسیقی پاپ ایران طی نماید.
چارچوبی که منجر به تولید موسیقی تیتراژهایی چون «کت جادویی»، «آقای گرفتار»، «فقط به خاطر تو»، «کمکم کن»، «صدف مروارید»، «همراه آفتاب» شد و توانست موقعیت هنری این خواننده خوش صدا را در آن زمان تثبیت کند.

اما سعید ذهنی از آهنگسازان پیشگام موسیقی کشورمان که طی سالهای اخیر عمده کارهای خودرا متمرکز بر ساخت موسیقی آثار نمایشی کرده مدتی پیش بود که در یک گفت و گوی رسانه ای درباره ی ماجرای موسیقی تیتراژها اظهار داشت: متأسفم که مجبورم این حرف را بزنم ولی حرف از آن دسته حرف هایی است که باید زده شود. متأسفانه اینروزها موسیقی فیلم ها و سریال ها نیز به سمت خانوادگی شدن و رفیق بازی و پول رفته و فقط در این چارچوب تعریف می شود. بدین سبب انتخاب خواننده تیتراژ و فیلم از دست آهنگساز خارج شده است.
وی افزود: مدت ها است باب شده که تهیه کننده خود به معرفی خواننده تیتراژ فیلم و سریال خود اقدام می کند بی آنکه نظر آهنگساز را از او بپرسد و یا اصلاً برایش اهمیت داشته باشد که نظر او در این زمینه چیست و آیا می تواند با صدای این خواننده ارتباط برقرار کند با خیر؟ من به عنوان آهنگساز فیلم حق ندارم درباب انتخاب خواننده ای که مقرر است روی کارم بخواند، اظهار نظر داشته باشم. این در حالیست که هیچ کجای دنیا وضع بدین منوال نیست اما در ایران بصورت روتین در بین تهیه کننده ها باب شده است و همچنان از آن تبعیت می شود. جالب این است که تهیه کننده خودش تمام قول و قرارها را با خواننده می گذارد و جالب تر اینکه با ما فقط برای ساخت موسیقی متن قرارداد می بندند و موسیقی تیتراژ را تیم دیگری می سازد. باور کنید هیچ جای دنیا این رسم نیست.

این آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان درباره ی انتخاب خواننده از طرف خود به عنوان یک آهنگساز، اظهار داشت: خواننده ای که صدای خوبی نداشته باشد و از حداقل علم این حرفه چیزی نداند، جایی برای همکاری نمی گذارد و من در جایگاه یک آهنگساز نمی توانم با وی همکاری داشته باشم. اگر خواننده ای صدای خوبی داشته باشد و صدای او به لحاظ عاطفی و روحی با جنس ترانه و موسیقی هم خوانی داشته باشد، حتما از همکاری با او استقبال می کنم. حالا می خواهد این خواننده شهرت داشته باشد یا گم نام باشد.
به هر ترتیب موسیقی متن و تیتراژ سریال کت جادویی که طی آن سال ها توانست به عنوان یکی مجموعه های پیشرو در سریال سازی آن دوران سیما لقب بگیرد، همانند خود سریال که مفاهیم جالب توجهی برای کنکاش و جستجوی اوضاع و احوال اجتماعی آن دوران دارد، یک موسیقی خنثی نیست. موسیقی است که تلاش داشته در هر بخش از سریال القاکننده مفاهیم حسی باشد که حتی در موسیقی تیتراژ آن نیز شنیده می شود. قطعه ای با شعر مولانا و صدای مسعود خادم که در این سال ها صدایش بطورکامل گم شده است و مشخص نیست آیا می تواند در مارکتینگ موسیقی پاپ اینروزها توان رقابت داشته باشد یا خیر؟

1402/10/01
13:12:59
5.0 / 5
845
تگهای خبر: آموزش , بازی , بازیگر , پیشكسوت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال