گفتگو با بازیگر فیلم كوتاه تخطی

روایت بازیگری که نقش زورگیر را بازی کرد

روایت بازیگری که نقش زورگیر را بازی کرد به گزارش سام فیلم، آرش فلاحت پیشه، در فیلم کوتاه «تخطی» نقش یک زورگیر را بازی می کند که به قول خودش برای ایفای این نقش در روزهای جنگ ۱۲روزه به محله هایی رفته که امثال این افراد در آن زندگی می کردند و با حاضر شدن در کنار آنها لحن و اصطلاحات شان را یاد گرفته و در این نقش پوست انداخته است.


به گزارش سام فیلم به نقل از ایسنا، فیلم کوتاه «تخطی» به کارگردانی میکائیل دیانیو و تهیه کنندگی محمدهادی آقاخانی، اثری در ژانراجتماعی-پلیسی است که به معضلات خفت گیری های خیابانی و تاثیر آن بر امنیت اجتماعی می پردازد.
این فیلم از محصولات جدید سازمان اوج است که در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران رقابت می کند. امیر نوروزی، آرش فلاحت پیشه، سیاوش چراغی پور، محمد موحدنیا، مهدی حسن زاده و احسان صاحب دادی بازیگرانی هستند که در این فیلم کوتاه نقش آفرینی کرده اند.
آرش فلاحت پیشه، درباره ی همکاری خود با این پروژه به ایسنا اظهار داشت: سال هاست که فیلم کوتاه بازی می کنم و همیشه آنرا مجالی برای پیشرفت تجربه سینمایی خودم می دانم. فیلم کوتاه یک شکل کوچک تر از سینمای حرفه ای است و برای من همیشه جذاب بوده است. البته مثل همه همکاران، برایم مهم می باشد که فیلم نامه و تیم کار حرفه ای باشند.
وی افزود: با میکائیل دیانی از راه یک دوست مشترک آشنا شدم و وقتی با او صحبت کردم، دیدم که همه شاخصهای یک کار حرفه ای در این پروژه وجود دارد و تصمیم به همکاری گرفتم.
فلاحت پیشه با تأکید بر اهمیت سینمای اجتماعی اضافه کرد: سینمای اجتماعی همیشه مورد توجه من بوده است؛ بخصوص حالا که بیشتر فیلمها به سوی رقص و آواز می روند تا فقط بفروشند. با این وجود می بینیم هنوز هم مردم از فیلم هایی مثل «پیرپسر» استقبال می کنند، چون از دل جامعه می آیند و به دغدغه های واقعی می پردازند. موضوع «تخطی» هم دقیقا از همین جنس است و به مسائلی که ما در کوچه و خیابان با آن مواجه ایم، پرداخته است. بدین جهت نقشی که در این فیلم داشتم برایم اهمیت داشت چون بخشی از همین دغدغه های اجتماعی را منعکس می کرد.
وی درباره ی تیم بازیگری «تخطی» اشاره کرد: انتخاب امیر نوروزی برای این پروژه تصمیمی فوق العاده بود. از این که نقش مقابلم را او بازی می کرد خیلی خوشحال بودم، چون معتقدم زمانی نقش من می تواند بدرخشد که بازیگر مقابل، قدرتمند باشد. «پارتنر» خوب در بازیگری امری حیاتیست و بارها اثبات شده که ۹۰ درصد بازی در طرف مقابل خلاصه می شود. اگر کارش خوب باشد، کافی است او را خوب ببینی و نسبت به واکنش هایش، عکس العمل درست از خود نشان بدهی. با امیر نوروزی در فیلم کوتاه دیگری به نام «ضد یخ» نیز هم بازی بودم و این دومین تجربه حضورمان در یک فیلم کوتاه بود. علاوه بر امیر نوروزی، حضور بازیگران حرفه ای مثل سیاوش چراغی پور، مهدی موحدنیا و دیگر دوستان نیز به پیشرفت کیفیت اثر کمک کرد که موجب خرسندی است.
این بازیگر سینما و تئاتر درباره ی لزوم نگاه حرفه ای به فیلم کوتاه اظهار داشت: برای من مهم نیست کارگردان جوان باشد یا با تجربه و پیشکسوت، مهم اینست که کار، حرفه ای باشد. متاسفانه برخی فیلمسازان جوان، فیلم کوتاه را جدی نمی گیرند و آنرا فقط ابزاری برای تجربه اندوزی می دانند. اما اگر از همین حالا یاد بگیرند که با جزئیات، حرفه ای برخورد کنند، در آینده هم موفق خواهند بود.
وی ادامه داد: میکائیل دیانی و محمدهادی آقاخانی نشان دادند که می توانند وارد سینمای بلند شوند. پروداکشن فیلم کاملا حرفه ای بود. در فیلم های کوتاه بطور معمول از برخی نکات مهم به صورت سطحی عبور می کنند، اما در «تخطی» توجه دقیق به جزئیات مشهود بود. این مسئله برای من به عنوان بازیگر، کاملا قابل تشخیص می باشد و ارزش بالایی دارد.

فلاحت پیشه در جواب اینکه چه فرآیندی رقم خورد تا نقش یک زورگیر را بدون کلیشه ایفا کند، اظهار داشت: بازیگری فقط حفظ دیالوگ و اجرای نقش نیست. بخشی از آن کشف و شهود است. باید بروی در دل جامعه، کنار مردم باشی، ببینی و تجربه کنی.
وی خاطرنشان کرد: من در محله هایی بزرگ شدم که آدم هایی شبیه این کاراکترهارا زیاد دیده ام. زمانی که به خاطر وقوع جنگ پروژه مدتی عقب افتاد، این فرصت را پیدا کردم تا بیشتر در محله هایی که این افراد زندگی می کنند وقت بگذرانم؛ با آنها گفت و گو کنم و لحن و اصطلاحات شان را بشنوم. بدین سبب حتی واژگان نقش را بر مبنای زبان روزشان پیشنهاد دادم. این گونه نبود که سازندگان «تخطی» فقط متن بنویسند و من حفظ کنم؛ می خواستم بدانم زورگیرهای الان چه طور هستند و با گذشته چه فرقی کرده اند تا آن چه امروز شاهد آن هستیم را در مقابل دوربین به نمایش درآورم.
فلاحت پیشه افزود: در سریال «آکتور» هم نقشی نسبتا مشابه داشتم با این وجود یکی از چالش های من در انتخاب نقش های مشابه در اینست که آنها را در عین شباهت متفاوت بازی کنم. برای بازی در «آکتور» به ته اسلامشهر رفتم و با مشاهده سبک زندگی آدم ها، رفتار، کلمات، زبان بدن و احساسات شان را درک کردم. همین کار را در «تخطی» نیز انجام دادم. چون به نظرم خلق یک کاراکتر واقعی احتیاج به رنج دارد؛ یک بازیگرنمی تواند فقط در خانه بماند، متن را بخواند و فکر کند کارش تمام شده است. باید پوست بیندازی تا کاراکتر خلق شود.
این بازیگر درباره ی پیش بینی خود از موفقیت «تخطی» در جشنواره فیلم کوتاه اظهار نمود: جشنواره هر سال شرایط خاص خودشان را دارد؛ داورها، رویکردها و حتی شرایط اجتماعی بر این رویداد موثر هستند. در مورد فیلم کوتاه «تخطی» پیش بینی خاصی ندارم چون این فضا همیشه متغیر است. اما نسبت به موفقیت فیلم امیدوار هستم. چون فیلمی است با موضوع اجتماعی شفاف، بازیهای خوب، کارگردانی دقیق و فیلمبرداری استاندارد. سال قبل با فیلم کوتاه «قپان» در جشنواره حضور داشتم و همان جا هم می دیدم که رویکردها قابل پیش بینی نیست.
فلاحت پیشه در آخر اظهار داشت: فیلم کوتاه «تخطی» از دل جامعه بیرون آمده است و می تواند بخشی از عواطف مخاطب را درگیر کند و این همذات پنداری سبب می شود آنرا دوست داشته باشند. امید دارم این اتفاق زمان اکران برای فیلمی که تا این حد حرفه ای و مسئولانه تولید شده است رقم بخورد.

حرف آخر اینکه میکائیل دیانی و محمدهادی آقاخانی نشان دادند که می توانند وارد سینمای بلند شوند. اینگونه نبود که سازندگان تخطی فقط متن بنویسند و من حفظ کنم؛ می خواستم بدانم زورگیرهای هم اکنون چه طور هستند و با گذشته چه فرقی کرده اند تا آنچه امروز شاهد آن هستیم را در مقابل دوربین به نمایش درآورم. باید پوست بیندازی تا کاراکتر خلق شود.

1404/07/27
11:47:50
5.0 / 5
5
تگهای خبر: استاندارد , اكران , بازی , بازیگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
کامنتهای بینندگان سام فیلم در مورد این مطلب
کامنت شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
کامنت:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال