تجلیل از گمنامان سینما آزمایشگاه از پایه های اساسی تولید فیلم است
به گزارش سام فیلم، آیین نکوداشت هنرمندان آزمایشگاه فیلم سینمای ایران عصر سه شنبه ۲۵ شهریور در خانه سینما برگزار گردید.
به گزارش سام فیلم به نقل از مهر، مراسم تجلیل از هنرمندان آزمایشگاه فیلم سینمای ایران عصر سه شنبه ۲۵ شهریور در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار گردید. میثم کریمی اجرای این مراسم را برعهده داشت. محمدمهدی عسگرپور رئیس هیأت رئیسه خانه سینما در شروع مراسم اظهار داشت: باید از شما عذرخواهی کنم که نمی توانم تا پایان در مراسم حضور داشته باشم چونکه مشکلی با شهرداری بوجود آمده است که باید به جلسه بروم. وی با اشاره به این که هنرمندان آزمایشگاه مانند سربازان گمنام هستند، اظهار داشت: هنرمندان آزمایشگاه بصورت جدی در سینما فعالیت می نمایند اما کمتر از آنها نام برده می شود. زمانی که بحث دیجیتال در سینمای ایران عنوان شد همه ما نگران تغییر و تحولات در لابراتوارها بودیم و ممکن بود قسمتی از همکاران ما در جهت این تحولات شغلشان را از دست بدهند. شکرخدا بخش قابل توجهی از همکاران ما و قدیمی های این حوزه با تغییرات کنار آمدند و در دوران تحول جزو پیشگامان این حوزه شدند. عسگرپور در آخر اشاره کرد: وظیفه ما است که از تمام عزیزانی که چندین دهه با سختی فراوان در این عرصه فعالیت کردند، قدردانی نماییم. بخش زیادی از افتخارات سینمای ما در گذشته به کمک این عزیزان حفظ و نگهداری شده که اتفاق ارزشمندی است. در ادامه زهرا زمانی دبیر انجمن صنفی آزمایشگاه فیلم سینمایی ایران اظهار داشت: از سوی خودم و هم صنفان خودم از آقای محمدرضا بخت طالع و کوشش های ارزشمندشان تشکر می کنم که با شکیبایی والای خودشان توانستند همکاران ما را گردهم بیاورند و صنف منسجم و خوبی تشکیل دهند. در ادامه ویدئویی از هنرمندان درگذشته حوزه آزمایشگاه فیلم پخش گردید. همینطور هومان شیدرنگ مدیر آزمایشگاه پیشگامان سینمای آریا خاطرنشان کرد: حوزه فعالیت ما ابتدا ترکیبی از آنالوگ و دیجیتال بود اما همچنان در عرصه تبدیل فیلم های قدیمی و بازسازی فیلم ها فعالیت می نماییم چونکه این آثار افتخارات سینمای ما هستند.
به لابراتوارها کم توجهی می کنند
سپس مهدی شفیعی، حبیب ایل بیگی و حبیب اسماعیلی روی صحنه آمدند تا از فرامرز بیگلو برگزیده آزمایشگاه پیشگامان سینمای آریا تجلیل کنند. حسین فرج مدیرکل دفتر گسترش زیرساخت و فناوری سازمان سینمایی اظهار داشت: لابراتوارها بخشی هستند که بسیار کم به آنها توجه می شود اما همه آنهایی که در آزمایشگاه کار می کنند برای دلشان کار می کنند و بصورت شبانه روزی فعالیت می نمایند. وی خاطرنشان کرد: آنهایی که فیلم می سازند قبل از سینما، ابتدا فیلمشان را در آزمایشگاه می بینند و این نشان داده است که آزمایشگاه حتی می تواند به لحاظ حسی تأثیر زیادی روی فیلمسازان بگذارد. در ادامه نیما دبیرزاده مدیرعامل آزمایشگاه خط فرضی اظهار نمود: خوشحالم که فعالان حوزه آزمایشگاه امشب اینجا جمع هستند و شب خوبی را کنار هم سپری می نماییم. از تیم فوق العاده ام در آزمایشگاه خط فرضی تشکر می کنم. سپس حسن رضایی، هوشنگ گلمکانی و رضا اورنگ برای تجلیل از زهرا دولابی برگزیده آزمایشگاه خط فرضی روی صحنه آمدند. محمد مجد و سامان مجد مدیران آزمایشگاه مجد در ادامه روی صحنه آمدند و محمد مجد بیان نمود: بچه های جوان رشد زیادی در این عرصه داشته اند و من به شخصه دانش بچه های جوان در تمام لابراتوارها را تایید می کنم. سپس احمد امینی، علی نیک رفتار، لادن طاهری، محمد مجد و سامان مجد برای تجلیل از مهدی دشت بان فرهنگ برگزیده آزمایشگاه مجد روی صحنه آمدند. در ادامه از محمد ابراهیمی حاجت پیشکسوت آزمایشگاه فیلمساز که در مراسم حضور نداشت، قدردانی گردید. همینطور فرهاد توحیدی، محمد طیب و پدرام عظیمی از صبا کریمیان برگزیده آزمایشگاه فام تجلیل کردند. پدرام عظیمی اظهار داشت: همه دوستانی که هنر می خوانند در دانشگاه ۲ واحد آزمایشگاه دارند، پس آزمایشگاه خیلی مهمست اما در سیستم دانشگاه به آن کم توجهی شده است.
لابراتوار به سینما خون می رساند
وی افزود: اگر سینما قلب باشد بطور قطع آزمایشگاه یکی از رگ هایی است که به سینما خون می رساند. خوشبختانه پوست اندازی در صنف آزمایشگاه انجام شده است که به نوبه خودم از دوستان تشکر می کنم. دانش اقباشاوی دبیر کانون کارگردانان هم در این مراسم بیان نمود: خوشحال تا بسیاری از زمان لابراتوارهای آنالوگ دور نشده ایم انجمن آزمایشگاه این مراسم را برگزار کردند. چونکه ما اهالی سینما کم کم داشتیم فراموش می کردیم که در زمان آنالوگ چقدر فیلم ساختن سخت بود و باید هوش زیادی به کارر می گرفت. ایشان در ادامه خاطره ای از اهمیت رابطه آزمایشگاه و عوامل ساخت یک فیلم اظهار داشت: در حقیقت آزمایشگاه نوعی جادوگری است. من ۲۳ سالم بود و در گروه کارگردانی فیلم «دوئل» بودم. ما صحنه جلوه های میدانی عجیبی داشتیم بطوریکه گروه کارگردانی و فیلمبرداری و گروه صحنه و افکت در آن صحنه هم نگران کیفیت خوب اجرا بودند و هم جان آدم ها. بعد از ضبط این صحنه تازه نگرانی ها به وجود آمد که خروجی این فیلم در آزمایشگاه چه طور خواهد بود. بعد از ۲ روز نفس گیر بالاخره نتیجه از آزمایشگاه آمد و فوق العاده بود. این کارگردان متذکر شد: همه چیز در سینما خام ثبت می شود و در نهایت به پالایشگاهی به نام آزمایشگاه می رسد و این عزیزان شیمی دان تازه تصویر را پرورش می دهند. دوستان دیجیتال امروزه دیگر با مواد شیمیایی سرو کار ندارد اما در گذشته واقعاً شرایط خطرناکی در لابراتوارها حاکم بود اما نگرانی گروه تولید همچنان مثل قبل وجود دارد. در ادامه از علی شعبانی نفر برگزیده آزمایشگاه روشنا تجلیل شد.
آنالوگ و دیجیتال همه یک خانواده هستیم
بهنود بخت طالع رئیس انجمن صنفی آزمایشگاه فیلم سینمایی ایران آخرین سخنران مراسم بود که اظهار نمود: امشب از این بابت خوشحالم که برای نخستین بار از اسامی جدیدی در این عرصه رونمایی گردید. من از ابتدا در انجمن هدف هایی داشتم؛ ابتدا اینکه به هم کمک نماییم تا جایگاه اصلی آزمایشگاه را پیدا نماییم و دوم این که محوریت را با خانم ها تقسیم نماییم و صرفاً آقایان در این حوزه فعال نباشند. بخت طالع اظهار داشت: پیشکسوتان سایه بالای سر ما هستند اما باید تغییرات دیجیتال را قبول کنند و ما باید تلاش نماییم هنرمندان مان در لابراتوارها به خوبی فعالیت کنند و دیده شوند. تلاش می کنم همواره امانت دار باشم و هرکاری از دستم برمی آید برایتان انجام دهم. امروز دیگر بحث آنالوگ و دیجیتال مطرح نیست و ما یک خانواده واحد هستیم. میثم کریمی در آخر اظهار داشت: فیلم ترمیم شده «باشو غریبه کوچک» ساخته بهرام بیضایی توسط آزمایشگاه روشنا جایزه بهترین فیلم را از جشنواره ونیز دریافت کرد که نشان از اهمیت بالای لابراتوارها دارد.
منبع: samfilm.ir
این مطلب سام فیلم را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
کامنتهای بینندگان سام فیلم در مورد این مطلب