نگاهی به چهارمین روز جشنواره فیلم کوتاه تهران جسارت با دستان خالی!

نگاهی به چهارمین روز جشنواره فیلم کوتاه تهران جسارت با دستان خالی! سام فیلم: چهارمین روز از جشنواره فیلم کوتاه تهران به دبیری بهروز شعیبی با شور و استقبال علاقمندان به فیلم کوتاه و فیلمسازان جوان در ایران مال سپری شد.


به گزارش سام فیلم به نقل از مهر، چهارمین شب از چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری بهروز شعیبی روز گذشته ۳۰ مهر در ایران مال اجرا شد. به رغم فاصله زیاد محل برگزاری جشنواره از خود شهر، جمعیت زیادی در جشنواره حضور داشتند. در حاشیه این جشنواره، کارگردانان، منتقدان، هنرمندان، دانشجویان و دوست داران گرد هم جمع می شدند و در رابطه با آثار به گفتگو می پرداختند. از نیم ساعت قبل از آغاز هر اکران، جمعیتی از دوست داران و فیلمسازان در فضا حضور می یافتند و سالن های نمایش آثار مملو از جمعیت می شد. استقبالی کم نظیر که می تواند مژده آینده ای روشن برای سینمای حرفه ای ایران باشد.

سالن هایی که مملو از جمعیت می شد

انتظامات و همیاران جشنواره با برخوردی حرفه ای و محترمانه به مسیر جشنواره کمک می کردند. از یک ربع قبل از شروع اکران بیشتر صندلی ها پر می شدند و تماشاگران با سکوت و جدیت به تماشای آثار می نشستند و بعد از پایان هر فیلم، آنرا تشویق می کردند. مدت زمانیکه مخاطبان به تشویق هر فیلم می پرداختند نشانگر میزان علاقه و رضایت آنان از هر فیلم بود. عوامل و سازندگان فیلم ها هم در بین جمعیت بودند و گاهی باهم به تعامل می پرداختند. شب گذشته در باکس ساعت ۱۸ سالن ۳ فیلمهای داستانی مختلفی به نمایش درآمد که نگاه کوتاهی به هرکدام داربم. فیلم «آدمک» به کارگردانی سیاوش گرجستانی راوی داستان زندگی راننده وانتی به نام صمد بود که تورج الوند نقش آنرا بازی می کرد. صمد مردی است که بخاطر چک و سفته هایی که یک مهندس ساختمان از او داشته به زندان می افتد و در عوض مهندس از او می خواهد تا برایشان شهادتی دروغین بدهد تا او را از زندان آزاد کند و بتواند از مادر پیرش نگهداری کند. چالش های اخلاقی و درگیری های درونی شخصیت به خوبی پرداخته شده است و همینطور انتخاب روایت غیر خطی به فضای تعلیق آمیز فیلم کمک کرده است. رابطه صمد و مادرش هم از خصوصیت هایی بود که «آدمک» را دیدنی تر می کرد. روایتی از انسانیت که شاید اگر پایانی اینچنین مستقیم و آشکار نمی داشت دیدنی تر می شد. فیلم «بی رنگی» به کارگردانی فرید نوری دومین فیلمی بود که در این باکس پخش گردید. فیلمی معمایی که ماجرای گم شدن پسری به نام آرمان را روایت می کند. پلیس به خوابگاه دانشگاه آمده و از هم کلاسی ها و هم خوابگاهی های وی پرس و جو می کند. فضاسازی خلاقانه «بی رنگی» که در آن حس ترس و بیگانگی به خوبی منتقل می شود از خصوصیت های برجسته این فیلم است. نوری توانسته مخاطب را به خوبی تا پایان فیلم با خود همراه کند و سکانس هایی جذاب بسازد. پایان فیلم اما شاید از برآورده کردن انتظارات تماشاگر از یک فیلم معمایی فرومانده باشد. فیلم کوتاه «ذره» به کارگردانی فردین ناصری فیلمی با ژانر و موضوعی متفاوت بود. «ذره» راوی زنی است که گرفتار عشقی متفاوت و عجیب شده است. عشقی که رابطه زناشویی او را مبتلا به اختلال کرده است. ساخت قاب های هوشمندانه و استفاده از تعلیق و معما مخاطب را با فیلم همراه می کند. همینطور تدوین مناسب فیلم و استفاده از نمایی تکرارشونده به فضای خیال انگیز و پراسترس فیلم کمک کرده است. فیلمی که با پایانی گیج کننده به عاقبت می رسد.

روایتی انسانی و نمادپردازانه در «دختر قاصدک ها»

«دختر قاصدک ها» به کارگردانی آزاده مسیح زاده فیلمی بود که با تشویق پرشور و طولانی تماشاگران همراه شد. فیلمی که قصه دختری را روایت می کند که با استعداد اعجاب انگیز خود می خواهد فوتبال بازی کند اما پسران روستا جلوی او را می گیرند. استفاده از عناصر و قاب های طبیعی، تغییر رنگ هوشمندانه و نمادپردازی هنرمندانه همه سبب شده تا «دختر قاصدک ها» به فیلمی دیدنی تبدیل گردد. مسیح زاده توانسته است به رغم زمان کوتاه فیلم سیر تغییر شخصیت را به خوبی نشان دهد. این فیلم با روایتی انسانی و کودکانه احساسات مخاطب را برانگیخته می کند و او را با خود همراه می سازد. «فروپاشی» عنوان فیلمی بود که به مسئله «مادر شدن» می پرداخت. فیلمی با بازی شبنم قربانی که در آن مخاطب غافلگیر می شد و با پایانی به جا و تعلیق آمیز تمام می شد. «فروپاشی» به تصمیم و انتخابی متفاوت و خاص می پردازد؛ انتخابی که اگر با پرداخت درست شخصیت ها همراه نباشد تاثیر گذار نخواهد بود. مخاطب به خوبی با این فیلم همراه می شود و ایجاز از خصوصیت های مثبت آنست. فیلم کوتاه «همسان» به کارگردانی یوسف جوان آراسته داستان جوانی ثروتمند را روایت می کرد که به خانه پیرمردی فقیر می آید که ماشین او را در تصادفی خراب کرده است و بعد هم گریخته است. پیرمرد پولی برای پرداخت خسارت ماشین مرد جوان ندارد و به جهت اینکه او را از مراجعت به پلیس دور کند، پیشنهادی عجیب به او می دهد. فضای سیاه و خشن «همسان» مخاطب را به بازاندیشی در رابطه با ماهیت و ذات پلید یا نیک انسان دعوت می کند. فیلم همینطور در روایت خود بیان کننده صدمه ها و چالش های اجتماعی و اقتصادی امروز است. قاب ها، طراحی صحنه و تدوین بجای فیلم همه در خدمت اتمسفر و شخصیت های فیلم قرار گرفته است.

بسیاری از فیلم ها در حقیقت قسمتی از یک فیلم بلند بودند

جوان آراسته کارگردان این فیلم کوتاه در گفتگو با گزارشگر مهر در رابطه با مبحث فیلم توضیح داد: «همسان» به جهت میزان خشونتی که ارائه می کند تا حدودی آزاردهنده است و ممکنست تماشایش برای مخاطب تا حدودی دشوار باشد. این فیلم به ۲ شخصیت می پردازد که هیچکدام نه از نظر سنی و نه از نظر طبقه اجتماعی هیچ شباهتی به هم ندارند اما در «بی اخلاقی» یکسان عمل می کنند. هم کسی که در قدرت قرار دارد با انتخاب خود به بی اخلاقی دست می زند و هم پیرمرد فیلم با پذیرش ظلم مرتکب این عمل می شود. وی افزود: «همسان» می تواند در دسته فیلمهای کمدی سیاه قرار بگیرد. شخصاً به سینمای آزار و سینمای وحشت علاقه مندم و دوست دارم تا در پرداخت و تصویرگری صریح تر عمل کنم. این فیلم دوم من اما نخستین تجربه حرفه ای من است که به جشنواره راه یافته است. فیلم خیلی کم هزینه ساخته شده است. چندسالی دستیاری فیلمبردار و تدوین می کردم و علاقه ام آن است تا فیلمهای خودم را هم خودم تدوین و فیلمبرداری کنم چونکه می خواهم تا یک زبان شخصی و همین طور شیطنت هایی را به کار ببرم که به این شکل بهتر نمود پیدا می کند؛ کاری که در «همسان» هم انجام دادم. کارگردان فیلم کوتاه «همسان» در انتها با اشاره هزینه کم تولید فیلمش اظهار داشت: هزینه تولید این فیلم حدود ۷۰ میلیون تومان بود و از کم هزینه ترین آثار بود. نخستین سالی است که در این جشنواره شرکت می کنم و با فضایش آشنا می شوم. بسیاری از فیلم ها برای من جذاب نبودند چونکه در حقیقت قسمتی از یک فیلم بلند بودند و چندان شکل فیلم کوتاه نداشتند. دوست داشتم تا از آدم ها جسارت بیشتری ببینم. البته چندین فیلم بسیار عالی هم دیدم، مثل فیلم «خداحافظ آشغال» از برادران ارک. فکر می کنم که فیلم کوتاه دسته ای جدا از فیلم بلند است و باید خصوصیت های خاص خودش را داشته باشد. در این جشنواره با کارهایی با هزینه های میلیاردی مواجه شدم که می توانست خیلی از جوانانی را که چنین دسترسی ای به این حجم مالی نداشتند، دلسرد کند، اما باید اظهار داشت که هزینه بالا به معنای کیفیت بالا نیست و می توان با دست خالی و دوربین های جمع و جور خلاقیت و جسارت به خرج داد. چهارمین روز از جشنواره فیلم کوتاه تهران با همان شور و اشتیاق روزهای اول به پایان رسید.
بطور خلاصه صمد مردی است که بخاطر چک و سفته هایی که یک مهندس ساختمان از او داشته به زندان می افتد و در عوض مهندس از او می خواهد تا برایشان شهادتی دروغین بدهد تا او را از زندان آزاد کند و بتواند از مادر پیرش نگهداری کند. این فیلم به ۲ شخصیت می پردازد که هیچکدام نه از نظر سنی و نه از نظر طبقه اجتماعی هیچ شباهتی به هم ندارند اما در بی اخلاقی یکسان عمل می کنند. کارگردان فیلم کوتاه همسان در آخر با اشاره هزینه کم تولید فیلمش عنوان کرد: هزینه تولید این فیلم حدود ۷۰ میلیون تومان بود و از کم هزینه ترین آثار بود.

منبع:

1404/08/01
18:19:50
5.0 / 5
19
تگهای خبر: اكران , بازی , جشنواره , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
کامنتهای بینندگان سام فیلم در مورد این مطلب
کامنت شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
کامنت:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال