نظرسنجی مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب برگزار شد؛

جشنواره سی و ششم در آینده با بایكوت لاتاری به یاد خواهد آمد

جشنواره سی و ششم در آینده با بایكوت لاتاری به یاد خواهد آمد سام فیلم: «مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب» طبق رسم چندسال اخیر خود با برگزاری یك نظرسنجی از میان منتقدان و سینمایی نویسان دست به انتخاب آثار برتر جشنواره سی وششم فیلم فجر زده است.


به گزارش سام فیلم به نقل از ایسنا، جشنواره سی وششم فجر با كاهش تعداد اثار موجود و عدم حضور چندین فیلم مهم در آن، اقدام درست در حذف بخش كسالت آور هنر و تجربه، افزایش قابل ملاحظه ی فیلم های قصه گو نسبت به دوره های پیشین جشنواره و همینطور با تقسیم جوایز در مراسم اختتامیه بین همه ی مدعیان، ظاهرا بی حاشیه تر از دوره های پیشین خود پایان یافت. هرچند انتقادات به حق «ابراهیم حاتمی كیا» در اختتامیه چند روزی محل بحث رسانه ها و چهره های مختلف قرار گرفت.
اما با این همه كارشناسان، رسانه ها و مخاطبان سینمای ایران در سال های آینده جشنواره سی و ششم را نه با برگزاری بی حاشیه ی آن، بلكه با ناداوری و بایكوت عجیب فیلم درخشان «لاتاری» به یاد خواهند آورد. جشنواره ای كه برای نخستین بار داورانش به صراحت اعتراف كردند كه حتی بازی ها و بخش های فنی فیلمی را به علت مخالفت با محتوای آن از داوری ها كنار گذاشتند و به راحتی ندیدند.
بنابراین این جشنواره هم مانند تمام جشنواره های پیشین دولت اعتدال با «فاجعه ی داوری» به یاد خواهد آمد و در تاریخ ثبت خواهد شد. بایكوت «لاتاری» و نامزدی آن تنها در یك رشته آنهم بصورت مشترك- طبعا در ادامه بایكوت و نادیده گرفتن آثاری چون «چ» در داوری ها و بیرون گذاشتن «شیار ۱۴۳» از لیست اولیه ی فیلم های دوره ی سی و دوم، حذف معنادار «روباه» و «ایران برگر» از آرای مردمی در فجر سی و سوم، ندیدن ارزش های فنی و مضمونی «بادیگارد» و «سیانور» در جشنواره ی سی و چهارم و همینطور بایكوت كامل فیلم پرارزش «ویلایی ها» و حذف سوال برانگیز شاهكار «ماجرای نیمروز» از اغلب رشته های اصلی فنی در جشنواره سی و پنجم تحلیل و ثبت خواهد شد. آثاری كه مانند «لاتاری» طبعا به علت مضامین شان توسط مدیران و حلقه ی همیشگی داوری جشنواره نادیده گرفته شدند و نه كیفیت و دستاوردهای فنی بالایشان.
با این وجود اما در سال های اخیر و با ساخت اثاری چون؛ «شیار ۱۴۳»، «چ»، «سیانور»، «بادیگارد»، «ایستاده در غبار»، «ویلایی ها»، «ماجرای نیمروز»، «تنگه ابوقریب»، «به وقت شام»، «لاتاری» و... باید به همه ثابت شده باشد كه حالا باكیفیت ترین آثار سینمای ایران متعلق به جریان «سینمای انقلاب» هستند و نادیده گرفتن این اثار در جشنواره سرعت پیشرفت فنی و تكنیكی هر ساله ی آن ها را نه تنها كاهش نخواهد داد، بلكه انگیزه را برای پیشرفت بیشتر و در عین بیان صریح تر مضامین مطلوب هم افزایش خواهد داد.
به هر ترتیب، در نظرسنجی امسال «مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب» از میان ۴۰ منتقد سینمایی فیلم «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توكلی و تهیه كنندگی سعید ملكان با ۱۴۰ امتیاز، «به وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمی كیا با ۱۳۵ امتیاز و «لاتاری» ساخته محمدحسین مهدویان با ۱۲۰ امتیاز بعنوان سه اثر برتر جشنواره سی و ششم فجر انتخاب شدند. در این نظرسنجی همینطور فیلم «چهارراه استانبول» ساخته ی مصطفی كیایی در رتبه چهارم و «شعله ور» به كارگردانی حمید نعمت اله و «مغزهای كوچك زنگ زده» ساخته هومن بصورت مشترك در رتبه پنجم قرار گرفتند.
در این نظرسنجی همینطور انتخاب برترین بازیگر جشنواره هم به رای گذاشته شد كه در آن به ترتیب هادی حجازی فر، جواد عزتی و ساعد سهیلی بعنوان رتبه های اول تا سوم برترین بازیگران جشنواره انتخاب شدند.



1396/12/03
14:44:24
5.0 / 5
4784
تگهای خبر: بازیگر , جشنواره , سینما , فیلم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال