حاشیه ی و متن نمایش فیلمی به بهانه ی روز جهانی ایدز

حاشیه ی و متن نمایش فیلمی به بهانه ی روز جهانی ایدز سام فیلم: مسعود جعفری جوزانی در اكران «پشت دیوار سكوت» در روز جهانی ایدز در دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهار داشت: به نظرم تفاوت سینماگران و هنرمندان با بیشتر سیاستمداران در این است كه كار سیاستمداران كتمان حقیقت، ولی كار هنرمندان افشاء و تاباندن نور به حقیقت است.


به گزارش سام فیلم به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش رسیده، فیلم سینمایی «پشت دیوار سكوت» جدیدترین اثر مسعود جعفری جوزانی در دانشگاه علوم پزشكی تهران 10 آذر ماه به بهانه ی روز ایدز به نمایش درآمد.
پس از اكران فیلم سینمایی «پشت دیوار سكوت»، عوامل این فیلم روی صحنه آمدند و در ابتدای این نشست، دكتر مهدی نوروزی مدیر امور هنری و فوق برنامه فرهنگی دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهار داشت: هر چقدر نسبت به ارتقای آگاهی و سلامت جامعه، برنامه ریزی بیشتری بشود؛ خیلی تأثیرگذار خواهد بود و بایستی بتوانیم از هوشمندی و رشد ویروس ها جلوگیری بكنیم. خیلی خوشحالم كه آقای مسعود جعفری جوزانی كارگردان سینمای ایران باز با هنر خودشان بر روی سوژه ایدز كار كرده اند و این حركت ایشان موجب شد كه این تابوی ایدز شكسته شود و موجب شد كه ما یك قدم به جلو گام برداریم.

«پشت دیوار سكوت» در حوزه اجتماعی شدن سلامت حائز اهمیت است
او همینطور اظهار داشت: ساخت فیلم سینمایی «پشت دیوار سكوت» در حوزه اجتماعی شدن سلامت، حائز اهمیت می باشد و همین طور همكاری هنرمندان و بخش های علمی و مؤسساتی همچون انجمن احیاء ارزش ها، موجب پدید آمدن گفتمان در جامعه وسلامت اجتماعی شده است. می خواهیم از دانشگاه ها به بیرون بیاییم و واقعاً ما به دنبال اجتماعی شدن سلامت هستیم؛ چون بحث پیشگیری یك اصل عمومی برای ریشه كن كردن بیماری ها است.

كار هنرمندان افشاء و تاباندن نور به حقیقت است
در ادامه این نشست، مسعود جعفری جوزانی از نویسندگان و كارگردان «پشت دیوار سكوت» اظهار داشت: این فیلم برمبنای زندگی و خاطرات یك مددكار تولید شده است؛ منظور آنكه جوانان صادق و عاشقی، مثل همین خانم صالحی همواره در بزنگاه تاریخ به داد ایران و ایرانی رسیده اند و این همان راز بزرگ پایداری و ماندگاری این جاودانه خاك مقدس است. اما به موازات و همدوشی این تلاش سازنده و پر فروغ، این واقعیت تلخ هم وجود دارد كه گروهی از ما كه به دلایل نه چندان قابل توجیه، روی صندلی های حامل قدرت می نشینیم و برای مردم تصمیم های بیهوده و گاهی خطر آفرین می گیریم. یعنی با نادیده گرفتن دیگران و اصالت دادن به اندیشه خود، فكر می نماییم اگر حقیقت را كتمان كنیم؛ خدمت كرده ایم و این عمل، سبب سالم ماندن جامعه میگردد. به نظرم تفاوت سینما و هنرمندان با بیشتر سیاستمداران در همین نگرش و جمله نهفته است، كه كار بیشتر سیاستمداران كتمان حقیقت، ولی كار هنرمندان افشاء و تاباندن نور به حقیقت و قراردادن آن در مظان افكار عمومی است.

كتمان حقیقت، جهل و تاریكی به همراه دارد
او همینطور اظهار داشت: گذشته نشانگر این واقعیت است كه كتمان حقیقت، جهل و تاریكی و خرافات به همراه دارد چونكه آدم جاهل و خرافاتی از هر پدیده ناشناخته هیولا درست می كند؛ این هیولاهای خیالی زائیده ذهن خرافاتی بیمار است. جهل ترس به وجود می آورد. آدم جاهل، از هر چیزی می ترسد. اما آدم های دانا و دانشمند وآدم عاقل هر پدیده ترسناكی را زیر میكروسكوپ قرار می دهد؛ اطرافش را می سنجد و برایش چاره ای می اندیشد و از آن پلكانی به وراء و تكامل انسان برمی دارد. در نتیجه، علم پدید می آید. من باور دارم انسان بر هر چیزی در این عالم فائق خواهد آمد. حقیقت، علم و پدیدآوردنده افكارنوین است و خوشبختانه من این واقعیت را دیده ام و هیچ نگرانی ندارم.

ما تابوی ایدز را شكستیم؛ هر تابویی به راحتی شكسته می شود
كارگردان سریال «در چشم باد» درانتها سخنانش گفت: چون در حوزه بیماری ایدز یا «اچ آی وی/ ایدز» HIV / Aids با چشمان خود دیدم كه در داخل ایران، جوان هایی هستند كه با همه وجودشان داوطلب شده اند تا آنرا ریشه كن كنند و بیماران را به زندگی اجتماعی برگردانند. برای من بسیار شیرین و جذاب بود وقتی دریافتم كه بیشتر این داوطلبان زنان دلاور وطنم هستند.آنها بدون ترس به خانه این بیماران رفت و آمد می كنند. طبیعی است كه امثال من تحت تأثیر این همه خلوص و شهامت مددكاران قرار بگیریم. كاری كه ما در سینما انجام می دهیم همین است. وقتی به حقیقتی پی می بریم؛ همه تلاش و كوشش خودرا بكار می گیریم تا آنرا آشكار نماییم. یعنی به جای پنهان كاری درد را به مردم نشان بدهیم. كار ما سبب میگردد سلول های فعال جامعه، كنش گران و كسانی كه به دنبال حقیقت هستند؛ خودشان بقیه كارها را به پیش ببرند. ما با ساخت «پشت دیوار سكوت» در جامعه تابوی ایدز را شكستیم؛ و نشان دادیم كه هر تابویی به راحتی شكسته میگردد.

خوشحالم كه با دانشجویان «پشت دیوار سكوت» را دیدم
در بخش دیگری از این برنامه، سحر جعفری جوزانی نویسنده و بازیگر فیلم سینمایی «پشت دیوار سكوت» اظهار داشت: خیلی خوشحالم كه با دانشجویان علوم پزشكی فیلم را دیدم، خیلی ممنونم كه فیلم را دیدید. سوژه اصلی و درسی كه من از این كار گرفتم این است كه هنوز هستند جوان ها و زنان كنش گری مثل خانم صالحی كه من نقش ایشان را بازی كردم، و ایشان این نقش را زندگی كرده اند. یعنی دیدم كه او و دوستان كارشان از صمیم قلب و با خلوص واقعاً به بیمارانی كه ایدز یا «اچ آی وی/ ایدز» HIV / Aids داشتند؛ خیلی نترس و شجاع كمك می كردند.

امید در بیمار مبتلا به ایدز موجب میگردد به زندگی برگردند
او همینطور اظهار داشت: خود ترس معقول، چیز بدی نیست، اگر انسان نترسد؛ هیچوقت به دنبال كشف چیزی نمی رود. ما از یك چیزی كه آگاهی نداریم؛ می ترسیم و وقتی آگاهی پیدا كردیم ترسمان می ریزد و آن موقع است كه می توانیم با آن روبرو شویم و آنرا كشف بكنیم. من وقتی كه متوجه شدم رفت و آمد و نشست و برخاست با یك مبتلا به ایدز به این سادگی من را مبتلا نمی كند؛ پس می توانم با او كار بكنم و با او حرف بزنم. می توانم به او امید به زندگی بدهم؛ آن وقت است كه «سی.دی. 4» خونش بالا می رود و امید به زندگی در او زیاد میگردد. امید در بیمار مبتلا به ایدز موجب میگردد به زندگی برگردند. امید به زندگی در بیمار مبتلا به ایدز انگیزه كار و تلاش در جهت بهبود كیفیت زیستن و حتی ازدواج و تشكیل خانواده پر نشاط می دهد.

فیلمساز از راه اثرش به جامعه، آگاهی می دهد
سحر جعفری جوزانی درانتها سخنانش اظهار داشت: به هر حال، پنهان كاری و نشان ندادن این چیزها به نظر من اشتباه بزرگی است؛ فیلمساز از راه اثرش به جامعه، آگاهی می دهد.

جعفری جوزانی با ساخت «پشت دیوار سكوت» خیلی خوب به سوژه ایدز پرداختند
در ادامه این برنامه، خسرو منصوریان بنیانگذار و مدیر گروه احیاء اظهار داشت: امروز آقای جعفری جوزانی با ساخت فیلم سینمایی «پشت دیوار سكوت» خیلی خوب به سوژه «اچ آی وی/ ایدز» پرداختند و بازیگران این فیلم از جمله؛ سحر جعفری جوزانی و آرمان درویش در نقش مددكار اجتماعی به خوبی به ایفای نقش پرداختند كه روی تك تك مخاطبان اثر می گذارد. واقعاً دست آقای جوزانی و همكارانش درد نكند كه این فرصت را به ما و شما دادند تا از امروز به بعد در جامعه، یك پیام آور آگاهی باشیم. امیدوام همه با هم در این راه، موفق باشیم و كارمان را به نحو احسن انجام بدهیم. تا فردای ایران، سرافراز و عاری از وجود كودك متولد به بیماری ایدز باشد.

از بودن در كنار آقای جوزانی تجربیات زیادی به دست آوردم
در بخش دیگری از این برنامه، آرمان درویش بازیگر فیلم سینمایی «پشت دیوار سكوت» اظهار داشت: برای من افتخار بود كه در این اثر آقای مسعود جعفری جوزانی در كنار بازیگران باتجربه سینمای ایران حضور داشته باشم. امیدوارم هر آنچه كه ایشان به من دستور دادند را خوب اجرا كرده باشم؛ از بودن در كنار استادجوزانی تجربیات زیادی به دست آوردم، بی شك در آینده، روهروی راهم خواهد بود.

در ادامه این نشست، دكتر محمدهادی كریمی اظهار داشت: امروز كه روز جهانی ایدز است، خیلی خوشحالم كه در كنار شما همكاران خودم حضور دارم و برای بیستمین بار فیلمی را با اشتیاق دیدم و به تماشای آن نشستم. «پشت دیوار سكوت» فقط یك فیلم درباره بیماری ایدز نیست؛ درباره تمام دیوارهای سكوتی است كه ما بین خودمان و خیلی از چیزها قرار دادیم. راجع به تك تك مسائلی است كه آنها را تابو فرض می نماییم و آنها را بایكوت خبری می نماییم. در مورد آنها بحث و اطلاع رسانی نمی نماییم. حتی فراتر از اینها تمام ترس هایی كه به شكل فوبیا یا ترس های مرضی امكان دارد كه در ذهن جامعه حتی وجود داشته باشد.

بایستی دیوار سكوت و دیوار بیم بشكند
او همینطور اظهار داشت: «پشت دیوار سكوت» فیلمی درباره همه اینهاست و نشان داده است دیوار سكوت، كه من اسم آنرا دیوار بیم می گذارم بایستی به هر حال بشكند؛ تا نشكند ما به آن سوی دیوار نمی رویم و تا به آن سوی دیوار نرویم رهایی و رستگاری با ما نخواهد بود. خیلی خوشحالم درباره بیماری ایدز فیلمی توسط آقای جعفری جوزانی تولید شده است كه مشحون از وقایع بسیار تلخ است، اما این تلخی مثل یك طعم و مزه آمده است و ما در پایان، با یك رستگاری و پرواز و با یك پالایش روحی با پرده نقره ای خداحافظی می نماییم.
این كارگردان و فیلمنامه نویس سینما در ادامه اضافه كرد: و این به نظر من فقط از یك استاد مسلم سینما برمی آید كه بتواند در ۹۰ دقیقه تلخی های پی درپی كه در جامعه وجود دارد را خیلی عریان و واقعی بازسازی كند؛ تا جایی كه ما خیلی خوب تشخیص ندهیم كه كجا واقعی بود، كجا مستند بود و كجا بازسازی بود. و درانتها با حسی كه من خواهم ساخت، با حسی كه من این دیوار را خواهم شكست، حسی كه رشد خواهم كرد، حسی كه این جهان از مردمك چشم من هم می تواند تعریف شود و حسی كه هر اتاقی می تواند مركز جهان باشد.
دكتر محمدهادی كریمی درانتها سخنانش تاكید كرد: در زمانی كه سینما به سمت تخدیر و رؤیاپردازی رؤیافروشانه كوچكی رفته است تا همه را راضی كند؛ در جایی كه هستند و نسبت به وضع موجودی كه دارند، فیلمی مثل «پشت دیوار سكوت»، فیلم بسیار بزرگی است كه حتی اگر حس رؤیاپردازی ما را هم به حركت و خیزش درمی آورد؛ این رؤیا برای رسیدن به قله هایی است كه ما باید برای نیل به خود واقعی به جامعه خودمان به آن برسیم. «پشت دیوار سكوت» بسیار شبیه شعری از آقای دكتر شفیعی كدكنی است كه خیلی دوست دارم و دلم می خواهد آنرا برای حسن ختام بخوانم.

سعی كردیم وظیفه خود در مقابل جامعه را ادا كنیم
در ادامه این نشست، فتح الله جعفری جوزانی تهیه كننده و بازیگر فیلم سینمایی «پشت دیوار سكوت» اظهار داشت: خوشحالم در موقعیتی كه ویروس غریبی به جان فرهنگ این مملكت افتاده است؛ در موقعیتی كه صرفا پول درآوردن و دست به هر لودگی زدن به جهت اینكه یك فیلم فروش بیشتری داشته باشد، ما اهتمام كرده ایم بخشی از وظیفه ای كه در مقابل جامعه بر گردن داشتیم را ادا بكنیم.

20 سال پیش در «آژانس دوستی» آغازین كسی بودیم كه به بیماری ایدز پرداختیم
او همینطور اظهار داشت: البته ما در سال 1376 حدود 20 سال پیش، در یكی از قسمت های سریال «آژانس دوستی» آغازین كسی بودیم كه به بیماری ایدز پرداختیم. با توجه به این كه در ضمن ۲۰ سال گذشته، این سریال بارها از شبكه های مختلف باردیگر پخش شده، قسمت مربوط به ایدز را دیگر پخش نكردند. ظاهرا در صدا و سیما به جای پیشرفت در این مدت، پسرفت كرده ایم.

تقدیر از مسعود جعفری جوزانی عوامل فیلم سینمایی «پشت دیوار سكوت»
درانتها این مراسم، انجمن علمی دانشجویان پزشكی و مدیریت امور هنری و فوق برنامه دانشگاه علوم پزشكی تهران، با اهدای لوح نقدیر و هدایایی از مسعود جعفری جوزانی كارگردان «پشت دیوار سكوت» و عوامل این فیلم قدردانی نمود.




1397/09/12
14:15:22
2.5 / 5
4920
تگهای خبر: اكران , بازیگر , تهیه كننده , سریال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
http://www.sobhanchat.top/:
خوبه ادامه بدید
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال