۲ روایت از كارتن خواب های ایران و آمریكا
به گزارش سام فیلم ایسنا نوشت: سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم مستند «ایدفا» در حالی ششمین روز خویش را سپری نمود كه سینما «مونت» آمستردام در دو سئانس، شاهد فیلم های درباره زنان كارتن خواب ایرانی و خانه به دوشان سیاهپوست آمریكایی بود.
فیلم مستند "كاغذپاره ها" از بهزاد نعلبندی كه چند روز پیش هم در جایزه آسیا پاسیفیك هم بعنوان یكی از نامزدها حضور داشت، در ششمین روز ایدفا ۲۰۱۹ اولین نمایش خویش را در بخش رقابتی تجربه نمود. مستند "كاغذپاره ها" روایت تعدادی از زنان كارتن خواب ایرانی است كه در یك مركز خصوصی با حمایت سازمان بهزیستی نگهداری می شوند تا به زعم كارگردان، از خیابان های شهر، دور نگه داشته شوند. نعلبندی كه به قول خود پنج سال پیش به مدت دو، سه ساعت در این مركز حضور یافته و با پنج نفر از بانوان دارای سابقه اعتیاد یا شرایط روانی خاص به گفت و گو نشسته و صداهای آنان را در روایت خویش، ضبط كرده است. او كه برای ساخت فیلم مستند درباره این زنان، تصویری در اختیار نداشته است، در اقدامی ابداعی، از انیمیشن یا استوپ موشن برای روایت قصه دردناك این زنان صدمه دیده بهره گرفته است. كارگردان "كاغذ پاره ها" با محور قرار دادن كارتن در ساخت استاپ موشن خود، فضایی خلاقانه و متناسب را برای ساختن یك فیلم مستند، بدون داشتن هیچ تصویری، به كار گرفته است. البته از نقدهای فیلم هم به افراط در انتقال حجم قابل توجهی از اطلاعات منفی به مخاطب، آن هم در زمانی كوتاه و هم طولانی بودن روایت این اطلاعات، بدون صرف نظر كردن از بخش هایی از آن می توان اشاره نمود. فرشته ها بر سطح خیابان الماس دیگر فیلم جشنواره ایدفا كه در آن به روایت وضعیت تعدادی از بی خانمان های كالیفرنیای شمالی پرداخته شده است، "فرشته ها بر سطح خیابان الماس" نام دارد. این فیلم محصول آمریكا كه برخلاف تلخی عذاب آفرین فیلم ایرانی، بیشتر امیدآفرین است، روایت دو زن مسن سیاهپوست آفریقایی - آمریكایی است كه در یك كلیسا، روزانه ده ها پرس غذای گرم تولید و در رجوع تعدادی از فقیرهای بی خانمان آمریكایی كه عموما رنگین پوست یا سیاهپوست هستند، به صورت خیریه، توزیع میكنند. این فیلم در بخش مسابقه ایدفا ۲۰۱۹ قرار دارد و درواقع جزو رقیبان فیلم مهرداد اسكویی از كشورمان به شمار میرود. در جلسه پرسش و پاسخ این فیلم در جشنواره فیلم مستند آمستردام (ایدفا) كه با دعوت كارگردان، یكی از دو شخصیت اصلی فیلم بر صحنه حضور یافت، به شكلی می شد اظهار داشت كه با به انتها رسیدن تیتراژ، این فیلم آخر نیافت و با سخنرانی شخصیت اصلی فیلم، به شكلی ادامه یافت؛ به خصوص كه در این لحظه ها، كارگردان فیلم به ضبط جدی تصویرهای سخنان شخصیت فیلم خود می پرداخت. ۲۴۱۲۴۱
این مطلب سام فیلم را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب