فقط مهران مدیری برای این نقش مناسب بود

فقط مهران مدیری برای این نقش مناسب بود سام فیلم: محمدحسین مهدویان كارگردان فیلم «درخت گردو» در گفت وگوی اختصاصی با خبرآنلاین كه نسخه ویدئویی آن تا ساعاتی دیگر منتشر می شود، از فیلمی می گوید كه اشك مخاطب را درمی آورد.


به گزارش سام فیلم به نقل از خبر آنلاین، محمدحسین مهدویان در جشنواره سی وهشتم فیلم فجر و در پنجمین سال حضورش بعنوان كارگردان در این رویداد، با پنجمین فیلمش حضور داشته است. او كه از همان ابتدای ورود به سینمای ایران با «ایستاده در غبار» قدرت خودرا بعنوان یك كارگردان جوان و خلاق به رخ كشید، با «درخت گردو» وارد عرصه جدیدی شده و فیلمی ساخته كه مخاطب را حسابی درگیر می كند. «درخت گردو» روز گذشته در سینمای رسانه به نمایش درآمد و مهدویان بازخوردهای خوبی از نشست رسانه ای این فیلم گرفت. بعد از اختتام نشست رسانه ای، با این كارگردان جوان گپ كوتاهی زدیم كه در ادامه می خوانید.
جرقه فیلمنامه «درخت گردو» از كجا خورد؟
این داستان را برای نخستین بار یك خانم برای من تعریف كرد كه درباره این مساله پژوهش كرده بود و یك نمایشنامه هم نوشته بود. وقتی قصه را برای من تعریف كرد بسیار قصه مهیب و تكان دهنده ای و بر طبق یك ماجرای واقعی بود. خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم. اولش قصد نداشتم این فیلم را بسازم چون پس از دو، سه فیلم خیلی سخت، به خصوص پس از «رد خون» و اتفاقات پارینه خیلی خسته بودم ولی هر چه گذشت دوستان من كه همیشه با هم مشورت می نماییم و با هم فیلم می سازیم، همه گفتند از بین طرح هایی كه داریم بهترین كار این است كه این فیلم را بسازیم. ابراهیم امینی و حسین حسنی مشغول نوشتن شدند و ما آماده شروع كار شدیم.
كلا دوست دارید فیلم های سخت كار كنید؟
دوست ندارم. كسی دوست ندارد خودش را به سختی بیندازد ولی نكته این است كه وقتی سخت كار نكنی و زحمت نكشی فیلم خوب ساخته نمی گردد. به نظرم خیلی این دشواری هایی كه ما سر ساختن فیلم می كشیم و محصولی كه روی پرده می رود با سختی هایی كه زمان ساخت می كشیم. به جهت اینكه كار در شان مردم و در شان پرده سینما درست كنی مجبوری سختی بكشی.

فضای این فیلم از كارهای قبلی شما متفاوت می باشد. به خصوص در انتخاب بازیگرها. مهران مدیری را برای چه انتخاب كردید؟
مهران مدیری اگر نگوییم محبوب ترین، حتما یكی از محبوب ترین بازیگران سینمای ایران است وقتی ما تصمیم گرفتیم فیلممان را با بازیگرهای چهره را بسازیم و این تصمیم را گرفتیم كه با بازیگرهای محبوب مردم بسازیم، به این علت بود كه استفاده از بازیگرهای محبوب مردم خودش یك دعوت بزرگ است به جهت اینكه مردم بیشتری فیلم را ببینند. وقتی این استراتژی را انتخاب كردیم، هیچ كسی غیر از آقای مهران مدیری برای این نقش مناسب نبود و خیلی خوشحالم كه با وجود پیشنهادهای دیگری كه همزمان داشتند این نقش را پذیرفتند.
ایشان شخصیتی دارند كه همه را حتی با جدیت می خندانند. فیلم شما هم جدی بود و این برای شما ریسك بود. این احتمال را ندادید كه شاید برای این نقش باورپذیر نباشد؟
من چون قبلا این تجربه را داشتم و نتیجه گرفتم از آن، با جواد عزتی و احمد مهران فر در «ماجرای نیمروز» كار كردم. ضمن اینكه استفاده از بازیگرها در نقش های تكراری كه در آنها كلیشه شده اند خیلی كار جذاب و فعالی نیست. ولی وقتی بازیگرها در نقش های متعارض كاراكترهای قبلی شان استفاده می كنی، خودش یك چالش جدی و جذاب است.
«درخت گردو» با فیلم های قبلی تان از این جهت متفاوت می باشد كه خیلی نگاهش فقط به ایران نیست و بیشتر انسانیت را در نظر گرفته. این درست است؟
من به هر حال دغدغه ملی دارم؛ این داستان در كنه خودش همه آنچه می خواهیم و همه رنجی كه برای این وطن كشیده شده نهفته است و نیازی نیست كه درباره اش شعار بدهیم. اضافه بر این فیلم در كردستان در مرزهای ایران و اقوام كرد جز اصیل ترین اقوام ایرانی هستند كه همیشه به خاطر موقعیت جغرافیایی شان گرفتار تهاجم و فشار بودند و همیشه به خاطر فاصله شان از مركز كمتر دیده شدند. به نظرم این فیلم به شدت ایرانی است اما اگر منظورتان این است كه موقعیت انسانی فیلم توسط غیرایرانی ها هم قابل درك است، بله؛ من تلاش كردم فیلمی بسازم با یك موقعیت به شدت انسانی و قابل درك توسط هر آدمی در هر جای دنیا. یعنی اینطور نباشد كه یك رنگ بومی داشته باشد و مبتنی بر شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران فقط قابل درك باشد. این یك مساله ای است كه تكرار دارد و هر كس دیگری در هر جای دنیا می تواند این را بفهمد.
بعضی از اهالی رسانه می گفتند این فیلم خاصیت هایی دارد كه نماینده اسكار شود؟
آنها دیگر اتفاقاتی هستند كه در آینده رخ می دهد و امیدوارم هر فیلمی بعنوان نماینده ایران رفت موفق شود.
خیلی ها وقتی از سالن آمدند بیرون حالشان به خاطر تلخی فیلم خیلی خوب نبود. جایی از فیلم بوده كه بخواهید این تلخی را كم كنید و بگویید مخاطب دیگر این بخش را تحمل نمی كند؟
یكی از مسائلی كه خیلی دقت كردم این بود كه از حد تحمل مخاطب خارج نشود. همكارانم مثلا درباره یكی از صحنه ها كه فیلمنامه نوشته شده می گفتند این توانایی یك اجرای خیلی تلخ تر و رقت انگیزتر از این را هم دارد ولی من گفتم می خواهم موقعیت فیلم در سالن سینما قابل تحمل باشد و اهتمام كردم یك اندازه ای برایش پیدا كنم كه هم رنج و تلخی اش به اندازه كافی منتقل شود و هم قابل تحمل هم باشد.

شما خودتان دو فرزند دارید. اساسا ساخت این فیلمنامه برایتان سختی مضاعفی داشته.
یكی از موضوعات مهم این فیلم این است كه درباره یك پدر است. خیلی دوست داشتم و دوست دارم كه یك فیلم درباره مقام پدر و درباره مقام مادر بسازم و فكر می كنم آن فیلمی كه در شان پدران ایرانی بود را ساختم. با حضور درخشان پیمان معادی و شخصیت درجه یك قادر مولان پور، الان سینمای ایران یك فیلم دیگر درباره پدر ایرانی دارد و رنجی كه پدران ما در طول این سال ها كشیدند و ما امروز بعنوان پدران امروز می كشیم. به این علت كه پدر بودن در این سرزمین خیلی مسئولیت دشواری است. چون باری را باید به دوش بكشی كه شاید در یك جامعه دیگری قسمتی از آنرا جامعه به دوش می كشد، بخش دیگری را مدرسه، بخش دیگری را دولت و... ولی شما اینجا بعنوان یك پدر ایرانی مسئولیت هایی داری كه پدران دیگر در جاهای دیگر دنیا ندارند. و شما وقتی تاریخ ایران را مرور می كنی، می بینی یك تاریخ پر از رنج و جنگ و تحریم و... است. نمی خواهم سیاه نمایی كنم ولی واقعیت این است كه همیشه جامعه ما تحت این فشارها بوده و چه رنج هایی پدران ما كشیدند و در گذشته پدران دیگری كشیدند و امروز بیشتر از هر زمان دیگری احساس می نماییم كه پدر بودن چقدر دشوار است.
۲۵۸۲۵۸


منبع:

1398/11/16
14:50:17
5.0 / 5
4186
تگهای خبر: آنلاین , بازیگر , جشنواره , سینما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال