نرگس آبیار در گفتگو با ورایتی چه گفت؟

نرگس آبیار در گفتگو با ورایتی چه گفت؟ سام فیلم: نشریه سینمایی ورایتی در گفتگو با نرگس آبیار، از بزرگترین مانع وی برای ساخت فیلم، مهمترین دستاورد، هدف، قهرمان و... از این كارگرانی ایرانی پرسید.


به گزارش سام فیلم به نقل از ایسنا، امسال در مجموع ۹۲ كشور در بخش بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی اسكار پذیرفته شده اند كه در این میان ركورد ۲۷ فیلم را كارگردانان زن ساخته اند و ۸ نفر از این زنان هم از قاره آسیا هستند.
به همین بهانه نشریه سینمایی ورایتی به سراغ یكی از كارگردانان زن آسیایی حاضر در این رویداد سینمایی همچون نرگس آبیار، كارگردان فیلم «نفس» نماینده سینمای ایران در اسكار ۲۰۱۸ رفته و پرسش های مشابهی از آنها پرسیده است.
چه چیز بزرگترین مانع بر سر راه ساخت فیلم شما بوده است؟
زن بودن بزرگترین مانع بر سر راه من از آغاز فعالیت سینمایی ام بوده است، چون كه باید كاری كنم كه همه به كار من اعتماد كنند. این یك مشكل تاریخی در سراسر جهان است و زنان در درجه اول به علت جنسیت شان نگریسته می شوند و هنر و توانایی های آنها نادیده گرفته می گردد.
دستاورد اصلی تان در این فیلم چه بوده است؟
بزرگترین دستاورد من در دوران فعالیتم بعنوان نویسنده و فیلمساز این بوده است كه هر كاری كه دوست داشته ام را انجام داده ام، بویژه زمانی كه كارم را در این حرفه آغاز كردم. من فیلم هایی ساخته ام كه دوست داشتم بسازم و از این بابت خوشحالم. معتقد نیستم كه موفقیت یك فیلم به میزان فروش آن در گیشه و جوایز سینمایی آن بستگی دارد، بلكه این فیلمساز است كه باید از ساخته خود احساس رضایت كند.
برای من دستاورد اصلی این است كه هم مخاطبان و هم فیلمسازان دیگر ساخته آخرم «شیار ۱۴۳» و «نفس» را دوست داشته اند. من بازخوردهای بسیار مثبت منتقدینی كه فیلم های من را دوست داشته اند را هم در نظر می گیرم و شكی نیست كه خوشحال تر خواهم بود، اگر طیف گسترده تری از مخاطب داشته باشم چون كه فقط برای خودم فیلم نمی سازم.
قهرمانان فیلمساز شما چه كسانی هستند؟
من از بسیاری فیلمسازان و حتی فیلمسازان ناشناس آموخته ام، اما می توانم بگویم مهمترین آنها «كیشلوفسكی» و «ایناریتو» هستند.
دوست دارید دنیا چه چیزی درباره زن بودن بداند و چه پیامی را می خواهید انتقال دهید؟
به عنوان یك فیلمساز كه زندگی خویش را در دوران جنگ هم سپری كرده، مواجهه زنان و كودكان با مساله پیچیده جنگ دغدغه من بوده و این مورد را در فیلم هایم هم دنبال كرده ام و كوشیده ام صدای بلند این زنان و كودكانی باشم كه همواره در زیر سایه جنگ در جستجوی ماهیت زندگی بوده اند و آرزوی معصومانه آنها برای زندگی، ضرورت صلح را برای من و همینطور آنها غیرقابل اجنناب می كند.
به گزارش سام فیلم به نقل از ایسنا، «آنجلینا جولی» با فیلم «اول پدرم را كشتند» به نمایندگی از كامبوج، «رویا سادات» با فیلم «نامه ای به رئیس جمهور» از افغانستان، «روث بورگوبلو» با فیلم «فضای میان» از استرالیا، «ماتی دو» با فیلم «عزیزترین خواهر» از لائوس، «آنه ماری جاسر» با ساخت فیلم «واجب» از فلسطین، «كریستن تان» با فیلم «Pop Aye» از سنگاپور، و «آنوشا سویشاكوپونگ» با فیلم «تا زمانی كه هوا تاریك می شود» از تایلند، كارگردانان زنی هستند كه امسال به نمایندگی از كشورهای آسیایی در بخش بهترین فیلم خارجی جوایز اسكار ۲۰۱۸ حضور دارند.
«نفس» روایت زندگی چهار كودك به نام های بهار، نادر، كمال و مریم است كه به همراه پدرشان غفور و مادربزرگ خود در دهه ۵۰ نفس می كشند! دنیای این كودكان، دنیایی پر از رویاهای زیبای كودكانه است و مقرر است رنگ حقیقت به خود بگیرد
مهران احمدی، پانته آ پناهی ها، گلاره عباسی، سیامك صفری، شبنم مقدمی، ساقی زینتی، محمدرضا شیرخانلو، سیده ساره نورموسوی، علی خان بابایی و جمشید هاشم پور ایفاگر نقش های فیلم سینمایی «نفس» هستند.



1396/09/16
16:13:17
5.0 / 5
4769
تگهای خبر: سینما , فیلم , كارگردان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال