سیامك احصایی:

فیلم _ تئاتر ارزش آرشیوی دارد

فیلم _ تئاتر ارزش آرشیوی دارد به گزارش سام فیلم سیامك احصایی اظهار داشت: شخصا از دیدن فیلم تئاتر لذت نمی برم چون حس تئاتر دیدن را ندارد ولی فیلم تئاتر منبع آرشیوی خوبی است.


این هنرمند در گفتگو با ایسنا افزود: فیلم تئاتر هرچند کیفیت و حس و حال اجرای تئاتر را ندارد اما بعنوان یک منبع اطلاعاتی یا آرشیوی می تواند بسیار مفید باشد چونکه تئاتر قابل تکرار نیست.
او که این روزها فیلم دو نمایش اش «واقعیت اینه که خورشید دور ما می گرده» و «نامه هایی به تب» در فیلیمو عرضه شده، اضافه کرد: در دوره هایی تئاترها عموما با کیفیت خوبی ضبط نمی شدند. گاهی هم شاید کارگردان ها خواسته های نادرستی داشته اند، به هر حال از این دوران فیلم هایی موجود است فارغ از کیفیتی که دارند.
احصایی تصریح کرد: ای کاش وقتی اجرای نمایش ها از سر گرفته شد، برای فیلمبرداری تئاترها تلاش نکنیم آن نمایش را تغییر بدهیم بلکه تئاتر را از نگاه تماشاگر ببینیم و ضبط نماییم. حتی اگر بخواهیم گاهی نماهای بسته داشته باشیم اما به سمت تله تئاتر یا فیلم نرویم و فراموش نکنیم مشغول فیلمبرداری از یک تئاتر هستیم.
او با تاکید بر لزوم فیلمبرداری از نمایش های روی صحنه افزود: این اتفاق باید بیفتد چون با به انتها رسیدن اجرای یک نمایش، آنچه باقی می ماند، تعدادی عکس است که هیچگاه نمی تواند گویای حس آن تئاتر باشد. درست است که فیلم تئاتر هم در این حوزه کامل نیست ولی تنها امکانی است که برای بقای تئاتر داریم.
احصایی در پاسخ به این پرسش که به علت آزادی تماشاگران در انتخاب زاویه دیدشان در یک تئاتر، چگونه می توان تئاتر را از نگاه تماشاگر ضبط کرد؟ توضیح داد: درست است که این آزادی وجود دارد ولی به هر حال هنگام تئاتر دیدن، سوژه را می نگریم. زمانی که یک اتفاق درست حسی رخ می دهد، ما بر آن متمرکز می شویم و این اتفاق هنگام ضبط تئاتر باید رعایت شود.
این کارگردان تئاتر افزود: ضمن اینکه باید نگاه مان را در بخش کارگردانی فیلم تئاتر درست نماییم و به یاد داشته باشیم قرار نیست فیلمی از آن تئاتر بسازیم. فقط مقرر است آن تئاتر را به نحو زیبایی ضبط نماییم. همانطور که در اجرای تئاتر می کوشیم اصول درست دیالوگ گویی را رعایت نماییم تا دیالوگ بازیگران در بین هم گم نشود و تماشاگر همه دیالوگ ها را بدرستی متوجه شود، در تصویربرداری هم باید همین نگاه را داشته باشیم.
احصایی با اشاره به یکسری از نوآوری های غیر اصولی و نادرست در ضبط تئاترهای روی صحنه اظهار داشت: نباید به این فاز وارد شویم که مثلا دوربین را به سقف ببریم و فیلمبرداری نماییم چون هیچ تماشاگری در تئاتر نمی تواند از این زاویه به صحنه بنگرد! ازاین رو باید مراقب باشیم که ماهیت تئاتر را با دگرگونی دوربین ها یا انتخاب زاویه های عجیب و غریب، از بین نبریم بلکه به اصالت تئاتری آن اثر وفادار بمانیم.
این طراح صحنه درباره حضور نمایش ها در فضای مجازی اظهار داشت: فیلم تئاتر نمی تواند جای خالی این هنر را پر کند ولی در این وانفسای خانه نشینی گزینه خوبی است چون در این وضعیت کار دیگری از دست مان بر نمی آید. هر کاری هم که انجام بدهیم، خصوصیت تئاتر در رو در رو بودن آن است. با این وصف شاید هر چیزی دیگری را بتوان به فضای آنلاین برد ولی تئاتر را نمی توان آنلاین کرد.
او با اشاره به خصوصیت های منحصر به فرد هنر تئاتر اضافه کرد: رو در رو بودن تئاتر همراه با تبادل حسی میان بازیگر و تماشاگر و تاثیری که تماشاگران بر مود جمع می گذارند، درست ترین اتفاقی است که در تئاتر رخ می دهد. مثلا در تئاترهای کمدی، در خیلی از مواقع، شروع خنده سالن به دنبال خنده یکی از تماشاگران رخ می دهد. پس این هم جواری هم دیگر خصوصیت مهم تئاتر است که در شکل آنلاین از بین می رود. ضمن اینکه ما به هنگام حضور در سالن تئاتر کلیت فضا را می بینیم ولی وقتی به فیلم تبدیل شد، چیزی را می بینیم که دوربین حکم می کند.
سیامک احصایی با اعتقاد بر اینکه ارائه تئاتر در فضای مجازی نمی تواند مشکلی از مسایل اقتصادی هنرمندان آن برطرف کند، خاطرنشان کرد: سود فروش فیلم تئاتر آنقدر نیست که چیزی به دست عوامل نمایش برسد ازاین رو ازنظر اقتصادی کارگشا نیست ولی بعنوان یک منبع آرشیوی جهت بررسی نمایش هایی که در گذشته اجرا شده اند و برای امور پژوهشی کاربرد بسیار دارد.



1399/02/09
13:33:23
5.0 / 5
2413
تگهای خبر: آنلاین , بازیگر , تئاتر , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال