گزارشی از هنرمندان استانی حاضر در جشنواره تئاتر مقاومت

بجای صدقه، هنر ما را بخرید

بجای صدقه، هنر ما را بخرید یکی می گوید هنر هنرمند را بخرید و به او صدقه ندهید و دیگری از منطقه آزاد اروند با همه ثروتش گله دارد که حتی از یک نامه نگاری ساده هم دریغ می کند و در ادامه می گوید دکه سیگارفروشی زده بودیم، بهتر از کار فرهنگی بود.


در چند روز اخیر برخی از گروه های نمایشی در سراسر کشور در جشنواره تئاتر مقاومت حضور داشتند. حضوری که البته بنا به اقتضائات این دوره، از نوع مجازی بود. ما نیز در ایسنا جویای دیدگاه های گروه های شرکت کننده در این جشنواره شدیم. قبل تر بخش اول گزارش ما در گفتگو با نمایندگانی از گروه های تهرانی منتشر گردید و در ادامه پای صحبت گروه های استانها نشستیم.
هدف اولیه انتشار ارزیابی این هنرمندان از جشنواره تئاتر مقاومت بود ولی برخی از این کارگردان ها انتقادات خودرا از کم توجهی نهادهایی مانند منطقه آزاد اروند با همه ثروتش یا شکل و شمایل پشتیبانی از گروه های تئاتری که حالتی صدقه گونه پیدا کرده، مطرح نمودند.
تمرین تئاتر در راهروی اداره
حمیدرضا هراسانی از شهر ساری اولین کارگردانی است که با او به گفتگو می نشینیم. او که با نمایش «میراشکار» بعنوان تنها نماینده استان مازندران در جشنواره حضور دارد، می گوید: تئاتر یک کار گروهی است و به تنهایی نمی توان اثری نمایشی خلق کرد. بنا بر این در دوران کرونا، سخت ترین شرایط را تجربه کردیم. چونکه مدام اعلام می شد وضعیت استان ما قرمز است و طبیعتا باید هزار محدودیت را اعمال می کردیم.


او با اشاره به وضعیت تمرین و آماده سازی نمایشش جهت شرکت در جشنواره ادامه می دهد: همه سالن های تمرین تعطیل بودند و اگر قرار بود سالنی را برای تمرین ما باز کنند، دیگر گروه ها معترض می شدند و حق هم داشتند چونکه آنان هم به دنبال تولید کارهای خود بودند.
هراسانی اضافه می کند: نزدیک به چهل گروه تئاتری داریم که همه در این وضعیت بیکار و بی درآمد شده اند. بدین سبب حق داشتند که دنبال تولید کارهای خود باشند.
این کارگردان با تشریح سختی هایی که برای تولید نمایش خود متحمل شده است، ادامه می دهد: جشنواره تئاتر مقاومت یک چیز را به ما یاد داد و آن اینکه می توانیم با تلاش و همت و صبر در یک بازه زمانی یک ماه تا 40 روزه یک کار خوب بسازیم. یاد گرفتیم هرچند کرونا دارد با زندگی ما بازی می کند ولی می توانیم نمایشی خوب بسازیم.
هراسانی که نمایش خودرا با گروهی 22 نفره آماده کرده است، می گوید: خوشبختانه با رعایت همه پروتکل ها، هیچ مشکلی برای سلامتی هیچ یک از عضای گروه پیش نیامد ولی طبیعتا شرایط خیلی مشکل است.
وی در ادامه با قدردانی از حمایت های ستاد برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت و اداره ارشاد استان مازنداران می افزاید: به سبب تعطیلی سالن های تمرین، ناچار شدیم مرحله دورخوانی را در راهروی محل کارم سپری نماییم، در این وضعیت یا باید از ساخت این کار منصرف می شدیم یا مبارزه می کردیم و ما راه دوم را انتخاب کردیم.
حضور نماینده وزارت بهداشت در تمرین تئاتر
این کارگردان اضافه می کند: برای تمرین نهایی هم در یک اتاق 6 در 4 با رعایت فاصله و باز گذاشتن در و پنجره، کار را به جشنواره رساندیم چون برای حضور در مرحله بازنگری هم سالن تمرین نمی دادند، چونکه نمی توانستند به 38 گروه متقاضی، سالن بدهند اما وقتی بعنوان تنها نماینده استان پذیرفته شدیم، پشت ما ایستادند.
هراسانی با اشاره به حضو نماینده وزارت بهداشت در تمرین این نمایش می گوید: نماینده این وزارتخانه در چند نوبت از تمرین ما بازدید کرد، چونکه برخی گروه ها به تمرین ما معترض شده بودند. به هر حال در نهایت موفق شدیم یک روز در بین تمرین نماییم و دو هفته آخر هم تمرین مان هر روزه بود.

این فعال تئاتری از تعطیلی کامل تئاتر در دوران کرونا هم سخن می گوید و ادامه می دهد: فعلا هیچ فعالیت جایگزینی تعریف نشده تا تئاتری ها بتوانند کسب درآمد کنند. در طول این مدت مدیر کل ارشاد استان در قالب پرداخت کمک هزینه، حمایت هایی انجام داده که بیشتر مقطعی است. مثلا از جانب ارشاد و سازمان بسیج هنرمندان به همه گروه های ثبت شده مبلغ 3 میلیون تومان کمک هزینه پرداخت یا سبد کالا اهدا شده است. البته گروه های زیادی هم ثبت نشده و از این کمک برخوردار نشده اند.
شان هنرمند را حفظ کنیم
وی در پاسخ به این پرسش که برگزاری جشنواره مقاومت چقدر توانسته شور و شوقی در فعالان تئاتر استانها بوجود آورد، می گوید: برگزاری جشنواره در این شرایط، جای تقدیر دارد. پس از انتشار فراخوان ناگهان 600 گروه از سراسر کشور درگیر شدند و در نهایت به 20 اثر نهایی رسیدیم. تجربه این جشنواره نشان داد دولت بجای پرداخت کمک هزینه می تواند کارهای فرهنگی را به صورت آنلاین برنامه ریزی کند.
هراسانی که مسئول سازما ن بسیج هنرمندان است، تاکید می کند: دولت بجای اینکه به هنرمندان صدقه بدهد، می تواند هنر آنان را بخرد تا شان هنرمند هم حفظ شود.
اجرای نمایش برای کادر درمان
او اضافه می کند: در بسیج هنرمندان 10 انجمن فعال داریم و شخصا برای درآمدزایی آنان راهکارهای مختلفی را اجرا کردم. مثل سفارش دادن به هنرمندان خوشنویس و عکاس و نقاش. برگزاری نمایشگاه نقاشی با حضور 40 هنرمند نقاش که کار همه آنان را خریدیم. درباره تئاتر و موسیقی هم می توان چنین کارهایی انجام داد. بعنوان نمونه از چند گروه تئاتر خیابانی و موسیقی درخواست کردیم نمایش ها و کنسرتهای جمع و جوری را با موضوع کرونا در بیمارستان ها برای کادر درمان اجرا کنند تا حال و هوای آنان هم عوض شود. یا تمام نکات بهداشتی مربوط به کرونا را با اجرای نمایش به کشاورزان منتقل کردیم تا متوجه شوند در روزهای کرونا چگونه باید نکات بهداشتی را در کار خود رعایت نمایند. یعنی خودمان می توانیم هم به اشتغال هنرمندان کمک و هم فضای جامعه را شادتر نماییم.
یافتن راه های تازه خلق هنری
پاشا بدرود دیگر کارگردانی است که با اجرای نمایش «نقطه آبی در بین حافظه ای کبود» از شهر یزد در جشنواره حضور دارد.
او می گوید: همه به سبب کرونا درگیر مساله جدیدی شده ایم. بویژه ما بعنوان فعالان تئاتر یا ناچار شدیم به شیوه های تازه ای روی آوریم یا اینکه باید بطور کامل شغل مان را عوض نماییم.
بدرود ادامه می دهد: جشنواره تئاتر مقاومت تلاش نموده راه های ارتباطی و شیوه ارائه را بعنوان الگوی خوبی به دیگر جشنواره ها ارائه کند. هرچند همه لطف تئاتر به حضور همزمان بازیگر و تماشاگر وابسته است ولی این هم تجربه جدیدی برای ما انسان هاست که مانند دیگر امور زندگی مان راه های تازه ای برای خلق تئاتر داشته باشیم.
این کارگردان با اعلان اینکه هیچ تجربه تازه ای بدون خطا نیست، خاطرنشان می کند: البته خطاها بسیار کم است و ستاد جشنواره با تمام وجود اهتمام کرده اند بهترین شیوه را داشته باشند.


بدرود با اعلان اینکه در یزد هم جشنواره هایی برگزار می گردند، اضافه می کند: ولی هیچ یک از جشنواره های استان مانند جشنواره مقاومت ارتباط نزدیکی با گروه های شرکت کننده ندارند. نحوه ارائه نمایش ها و تبلیغات آنها در جشنواره خیلی خوب است.
او در آخر درباره موضوع نمایش خود می گوید: نمایش ما داستانی روان شناختی درباره انسان هایی است که در موقعیتی خاص قرار می گیرند. جوانانی که برای پیک نیک به کویرنوردی می روند و بعد متوجه می شوند از دل میدان مین سر درآورده اند.
دشواری های نصب دکور در فضای باز
اما مهدی صفی آبادی که با نمایش «ناگهان باران» در این جشنواره حضور دارد، گله های خودرا از جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند بیان می کند.
این کارگردان با اشاره به تعطیلی تئاتر در دوران کرونا اضافه می کند: در طول این مدت هیچ منبع درآمدی نداشته ایم بدین سبب لازم بود برای آماده سازی کار، اعضای گروه را را حمایت نماییم. برای اینکه اگر تنگناهای مالی برطرف نشود، کار تئاتر بسیار دشوار خواهد شد.


صفی آبادی خاطرنشان می کند: جشنواره تئاتر مقاومت برایم بسیار مهمی بود و می خواستم حتما در آن حضور مثمر ثمری داشته باشم و کارم دیده شود. خوشبختانه ستاد برگزاری جشنواره، هزینه تمرین گروه ها را متقبل شدند تا فشارهای اقتصادی تا حدودی کاسته شود. امیدواریم دیگر جشنواره ها نیز این رویه را در پیش بگیرند.
او با اشاره به تعطیلی سالن های تمرین می گوید: به ناچار در فضای باز دکور نصب کرده ایم که همین شیوه خیلی هزینه داشت ضمن اینکه سرما و بارندگی هم کار را سخت می کند.
بودجه ای که شوخی است
این کارگردان اکران فیلم نمایش ها در سایت تیوال را کافی نمی داند و خاطرنشان می کند: با یک اکران محدود که درآمدی نصیب گروه ها نمی گردد. هر نمایش باید در فاصله زمانی ده دوازده روز اکران داشته باشد و حتی می توان تدابیری پیش بینی نمود که سی دی کارها به فروش گذاشته شود. چونکه تولید محتوا نباید به تولید اثر ختم بشود. مراحل پس از تولید و ارائه کار هم اهمیت خودرا دارد.
این کارگردان خوزستانی که همزمان نمایش دیگری را جهت شرکت در جشنواره منطقه آزاد اروند آماده می کند، با انتقاد از کم توجهی برگزارکنندگان این جشنواره می گوید: منطقه آزاد اروند با این همه عریضی و طویلی، کلا 50 میلیون تومان بودجه برای برگزاری جشنواره تئاتر خود در نظر گرفته که باید صرف تولید 6 نمایش بشود و مشخص است که این رقم شوخی است!
بهتر است دکه سیگارفروشی بگذاریم
او ادامه می دهد: ناچار شدیم در تعطیلی سالن ها، در مکانی خارج از شهر تمرین نماییم که طبیعتا هزینه رفت و آمد آن هم برای گروهی که 25 عضو دارد، همراه با هزینه های تولید کار، شرایط را خیلی مشکل می کند و به ناچار بیشتر هزینه بر عهده خودمان است.
صفی آبادی با اشاره به دیگر مشکلاتی که برای تولید تئاترهای خود در دوران کرونا داشته است، ادامه می دهد: تصمیم داشتم در دوران کرونا دکه ای برای اجرای کارهای نمایشی و فرهنگی در نظر بگیرم تا مردم محلات در کمترین زمان ممکن به آثار سرگرم کننده دسترسی داشته باشند و به ویژه این سرگرمی ها برای کودکان می توانست مفید باشد ولی هیچ حمایتی نشد.


این کارگردان بعنوان امسال که سال تولید ملی است، اشاره می کند و می گوید: در چنین سالی کالای فرهنگی هم باید تولید شود ولی من که تنها موسسه رسمی و تخصصی تئاتر را در اهواز داشتم، به خاطر مشکلات اقتصادی به ناچار موسسه را تعطیل کردم. وقتی از تولید کالای فرهنگی حمایت نشود، با چه دل خوشی این کار را ادامه بدهیم. در این وضعیت اگر دکه سیگارفروشی بگذاریم درآمدمان خیلی بیشتر از تئاتر است.
انتقاد از کم توجهی ثروتمندترین منطقه آزاد ایران
او ابراز تاسف می کند: برای حضور در جشنواره تئاتر اروند هیچ حمایتی از هیچ جا صورت نگرفت. حتی گاه از یک نامه نگاری ساده هم دریغ می شد و متاسفانه هیچ وحدت رویه ای بین بخش های آن نیست. بعنوان نمونه درخواست کردم به سبب محدویت تردد، برای رفت و آمد چند تن از خانواده شهدا که میهمان ما هستند و همین طور اعضای گروه که نمی توانند از وسیله های شخصی خود استفاده کنند، یک ماشین در اختیار ما بگذارند ولی از همین هم دریغ کردند.
کار فرهنگی فقط نصب بنر مناسبتی است؟
صفی آبادی اضافه می کند: تنها حامی مالی ما حوزه هنری استان بود که مدیرش تئاتری است و همیشه از گروه های نمایشی حمایت می کند. البته او هم بودجه محدودی دارد ولی واقعا پرسش من این است که منطقه آزاد اروند که ثروتمندترین منطقه آزاد ماست، چرا از تنها نماینده استان خوزستان که کاری تازه ساخته است، کوچک ترین حمایتی نمی نماید. به این نتیجه رسیده ام که کار فرهنگی برایشان اهمیت ندارد.

او با اشاره به داستان نمایش خود می گوید: نمایش من درباره یک شهید جاوید الاثر است. اما هیچ ارگانی برای انتشار نمایشنامه آن حتی با شمارگان 100 عدد همراهی نکرد. آیا این کار فرهنگی نیست؟! یا اینکه کار فرهنگی فقط نصب بنر در مناسبت های خاص است؟!
این کارگردان در آخر با اعلان اینکه جشنواره تئاتر اروند روزهای 1 و 2 دی ماه برگزار می شود، می گوید: برای اجرایمان مکانی را پیدا کردیم که حتی جای نشستن ندارد و صندلی کرایه کرده ام تا بچه های گروه روی زمین ننشینند. ولی در هر حال برای کار خودم ارزش قائلم چون برمبنای همین کار مورد داوری قرار می گیرم. وقتی در کشورمان کمپانی تئاتر نداریم، همه چیز بر عهده کارگردان است. البته که افراد زیادی برای تولید این اثر تلاش نموده اند ولی این تاسف برای ما وجود دارد که چرا منطقه آزاد اروند حتی از تامین یک چادر هم دریغ داشت.







1399/10/01
14:04:59
5.0 / 5
988
تگهای خبر: آنلاین , اكران , بازیگر , تئاتر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال