كارگردان نمایش جنگ و صلح

كار ما در یك ماراتن شبانه روزی آماده شد

كار ما در یك ماراتن شبانه روزی آماده شد میثم یوسفی که با نمایش «جنگ و صلح» در جشنواره نمایش عروسکی حضور دارد،  معتقد است در وضعیت بهتری باید برای نمایش های تولید شده در جشنواره اجرای عمومی گذاشت تا به زنده بودن تئاتر آسیبی وارد نشود.


او که از استان یزد در بخش میهمان هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک حضور دارد، در گفتگو با ایسنا توضیحاتی درباره روند آماده سازی این کار ارائه وعنوان کرد که این نمایش در یک ماراتن شبانه روزی آماده شده است. او از برگزاری جشنواره در دوران کرونائی نیز سخن گفت.
یوسفی که متن این نمایش را هم خود نوشته است، درباره برگزاری جشنواره نمایش عروسکی در وضعیت کرونائی، توضیح داد: این رویداد هر دو سال یک دفعه برگزار می گردد و انگیزه ای است برای گروه ها تا اثری را که تولید کردند به اجرا بگذارند. امیدوارم فرصتی فراهم گردد تا نمایش ها اجرای عمومی داشته باشند و مورد حمایت قرار بگیرند. یک سالی است با شرایط ناشی از اپیدمی کرونا، به شکل های مختلف تئاتر آنلاین و فیلم تئاتر به این هنر پرداخته شده است. متاسفانه وضعیت حال حاضر سبب توقف الزامی تئاتر شده ولی برگزاری جشنواره انگیزه ای شد برای شروع باردیگر کارها.
او افزود: می توان از بستر فضای دیجیتال، مدرنیته و مجازی نیز بهره خوبی برد. این فیلم تئاترها می تواند مخاطبان بیشتری داشته باشد چونکه در طول برگزاری جشنواره به شکل حضوری، به سبب فشردگی کار و ظرفیت سالن ها مخاطب محدودی به تماشا می نشست. در وضعیت فعلی مخاطب با تمرکز در هر موقعیتی از شهرهای سراسر کشور و حتی خارج از ایران می توانند نمایش را ببینند. اما نباید فراموش نماییم تئاتر هنری زنده است و با نفس تماشاچی تکمیل می شود. با مدیریت مرکز هنرهای نمایشی در وضعیت بهتر باید برای نمایش های تولید شده اجرای عمومی گذاشت و در این وضعیت بحرانی و خاص حمایت دو صد چندان صورت پذیرد و نباید به زنده بودن تئاتر آسیبی وارد شود.
این کارگردان درباره روند آماده سازی نمایش خود توضیح داد: جرقه اولیه نمایش به زنده یاد گلزار محمدی برمی گردد؛ روحش شاد اجرای نمایش نیز به او تقدیم شده است. ابتدا تمرین را در تهران شروع کردیم ولی متاسفانه به سبب شرایط کرونا و تولید سنگین کار متوقف گردید. باتوجه به برای برگزاری کارگاهی در سال قبل در نخستین جشنواره بین المللی تئاتر یزد به دبیری مرضیه برومند که به خاطر شرایط کرونا متوقف گردید با او صحبت کردم و پیشنهاد دادم در امتداد ادامه کارگاه سال قبل در یزد تمرینات را با هنرمندان شهر یزد ادامه دهم و خانم برومند هم با همکاری سازمان فرهنگی و ورزشی یزد موافقت کردند که خروجی کارگاه سال قبل تبدیل به یک نمایش قابل دفاع باشد.
او با اشاره به اینکه تمرین ها در شهر یزد آغاز شد و با افت و خیزهای فراوانی و خطرات بسیاری همراه بود، افزود: در زمان بسیار اندک برای تولید نمایش «جنگ و صلح» در دو نوبت تمرین بامداد و عصر را شروع کردم و تفکرات اجرائی خودم را در قالب کارگاه به بازیگرانی که انتخاب نموده بودم انتقال دادم. هم زمان طراحی، ساخت ماسک و تن پوش های عروسک در تهران توسط علی پاکدست و مریم اقبالی در حال انجام بود. در نهایت نمایشی که بطور عادی در حداقل ۴ ماه تمرین می بایست تولید شود در یک ماراتن شبانه روزی طی سه هفته تولید شد. پیش از شروع کار تمام لحظه به لحظه طرح اجرائی آنرا در ذهنم تصویر کرده بودم و می دانستم از نمایش چه می خواهم و بر طبق تجربیاتی که سال ها قبل بدست آورده بودم طراحی آنرا در نظر گرفتم.
یوسفی با این توضیح که «جنگ و صلح» تئاتر موزیکال است، اضافه کرد: دیالوگ نمایش کلامی بین واژگان و نت های موسیقی است. در بخش موسیقی هر کدام از کاراکترها شخصیت تعریف شده خودرا دارند و با توجه مشخصات و فیزیک خود ساز، ریتم، ضرباهنگ، رنگ و لحن خودرا پیش می برند. در بخش هایی که نیاز دیدم شاید مخاطب تخصص لازم موسیقایی را نداشته باشد به خطه روایت داستانی نزدیک شدم. در چهار بخش از نمایش روایت موسیقی و به عبارتی نقل موسیقایی مانند بحر طویل و کلام موزون نیز توسط محمد شباهنگ از افراد خوش آتیه گروه تبدیل به شعر شده است. این بخش ها را در استودیو ضبط کردم که در طول نمایش برای روایت بهتر قصه و درک مخاطب اضافه شده است.
او با اشاره به اینکه در نمایش کاراکترهای ساز تلفیقی از بدن انسان و بدن خود ساز در هم تنیده و تبدیل به کاراکتر نمایشی شده اند، افزود: می توانیم از موسیقی بعنوان تنها زبان بین المللی در دنیا یاد نماییم. در نمایش «جنگ و صلح» به موسیقی درمانی هم توجه داشتم. از زبان موسیقی درمانی در آخر نمایش بهره گرفته ام و به تاثیرات موسیقی در روح و روان کل جامعه و چیزی که در این روزگار بدست فراموشی سپرده شده یعنی واژه و مفهوم عشق پرداختم. هم چنین در مورد تاریخچه سازها، سازشناسی، ریتم شناسی، دوئت بین سازها، گوشه ها، تصنیف ها و دستگاه های موسیقی در فضاهای مختلف و تخصصی موسیقی و ترکیب آن با تئاتر بهره گرفتم.

در خلاصه نمایش آمده است: در مجلس بزمی دو خانواده سازهای سنتی (ایرانی) و کلاسیک (فرنگی) در حال اجرای موسیقی هستند که دو ساز جوان کمانچه از خانواده سازهای ایرانی و چنگ از خانواده سازهای کلاسیک رخ در رخ یکدیگر قرار گرفته و یک دل نه صد دل واله و شیفته یکدیگر می شوند؛ اما باتوجه به اختلافات بین فرهنگی و خانوادگی با ممنوعیت خانواده ها روبرو هستند.
نویسنده، طراح و کارگردان تئاتر موزیکال «جنگ و صلح» میثم یوسفی است. فرید نوایی آهنگساز و علی پاکدست، مریم اقبالی طراح، سازنده ماسک و تن پوش هستند.
مجتبی لاله زاری، سعید خبیری، نیلوفر عبدالعلیان، کتایون محمدی، سیدمسعود موسوی، فرهاد زارع، طاها دهقان، زهرا وحیدی فرد، هانیه مهرافزون، احسان رحمانی، هومن قاسم خانی، جواد توکلی و نیایش نیکوکاران بازیگران نمایشند.
سرپرست گروه و مجری طرح سیدامیر زکی پور و سازنده عروسک های بخش سایه نیلوفر عبدالعلیان هستند. دستیاران کارگردان سینا ارسخان، محمد شباهنگ و کتایون محمدی و منشی صحنه الهام سادات حسینی، دستیاران طراح صحنه سجاد جنتی و مریم غلامرضایی و شاعر محمد شباهنگ هستند.
نمایش «جنگ و صالح» با حمایت ستاد جشنواره و همکاری مشترک سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری استان یزد تولید شده است.



1399/12/13
14:28:54
0.0 / 5
343
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال