عسگرپور:
اگر یك سریال می ساختم، ۱۰ برابر جشنواره درآمد داشتم
سام فیلم: محمدمهدی عسگرپور، دبیر سی و هشتمین دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام نمود که ما نمی توانیم بگوییم به سبب فقر اهالی خانه سینما، جشنواره را تعطیل می نماییم.
به گزارش سام فیلم به نقل از خبر آنلاین، نشست خبری سی و هشتمین دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر، بامداد امروز (یکشنبه ۱۹ اردیبهشت) با حضور محمدمهدی عسگرپور، دبیر جشنواره و سمیه علیپور، مدیر روابط عمومی این رویداد سینمایی، اجرا شد. عسگرپور در ابتدای این جلسه رسانه ای درباره اتفاقاتی که کرونا در این زمان رقم زده اظهار داشت: «شرایطی که برای مجموعه جهان در طول این یک سال و نیم به وجود آمد، اساس چیزها را تغییر داد. جشنواره های سینمایی هم در این شرایط وضعیت جدید پیدا کردند. به شکل طبیعی فعالان هر حوزه شرایط جدید را برای خود تعریف کردند. چون اگر قرار باشد مسائل این چنینی تمهیدی برایش اندیشیده نشود، به بن بست می خوریم. در طول یک سال قبل جشنواره های زیادی بودند که دستخوش تغییر شدند. علاقه مندان سینما این موضوعات را دیدند و پیگیری کردند.» او درباره برگزار نشدن جشنواره در سال ۹۹ اظهار داشت: «وقتی از جشنواره های سینمایی می گوییم معمولاً چند جشنواره خاص به ذهنمان می آید و فکر می نماییم نبض سینما در دست همین چند رویداد است. جشنواره جهانی فجر نخستین جشنواره ای بود که با کرونا مواجه گردید. قرار بود در آخر فروردین سال قبل جشنواره جهانی اجرا شود. حدودا تا اواخر اسفند سال ۹۸ مترصد بودیم جشنواره را برگزار نماییم. آن موقع به ما می گفتند تا خرداد موضوع مرتفع می شود و می شود جشنواره را برگزار کرد. در وهله اول بحث تعویق جشنواره عنوان شد البته دلیل دیگری هم داشتیم و آن نسبت جشنواره ما با فیاپف بود.»
کارگاه های آموزشی، مجازی برگزار خواهند شد دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی افزود: «اساسا برگزاری جشنواره های سینمایی در فروردین و اردیبهشت سال قبل در همه جای جهان گرفتار تحول شد. کوشیدیم جشنواره جهانی فجر را به خرداد منتقل نماییم، چون این وضعیت کرونا مجهول بود. در قدم های بعدی مشخص شد با یک شرایط ناشناخته مواجه هستیم و دورنمای مشخصی برای آن روشن نبود.» عسگرپور درباره حضور میهمانان خارجی در این دوره از جشنواره اظهار داشت: «یکی دیگر از بخش های جشنواره کارآگاه های آموزشی است، که آنرا هم به شکل مجازی برگزار می نماییم. اساتید خوبی در این کارگاه ها خواهیم داشت. در حالت عادی ممکن بود این اساتید نتوانند به ایران سفر کنند، ولی حالا می توانند بصورت مجازی آموزش بدهند. همین طور ما امسال میهمان خارجی نخواهیم داشت اما درخواست زیادی داشتیم که افراد دوست داشتند بصورت فیزیکی بیایند. ترجیح دادیم میهمان بصورت فیزیکی نداشته باشیم.» او درباره نخستین فیلم رنگی که در ایران فیلمبرداری شده و مقرر است در جشنواره نمایش داده شود، اظهار داشت: «مشابه بخش مسابقه ایران و مسابقه بین الملل که برای سینمای بلند است، بخش های فیلم های کوتاه هم وجود دارد. «جام جهان نما» و «جشنواره جشنواره ها» که مربوط به فیلم های مطرح و فیلم هایی است که به جشنواره های خارجی رفته اند هم انجام می شود. بخش «مستند زیر ذره بین» مربوط به سینمای مستند، نمایش فیلم های مرمت شده را نیز خواهیم داشت در این بخش ۱۰ فیلم بلند خارجی و ۴ فیلم ایرانی خواهیم داشت که عناوین آنرا بعدا عنوان می نماییم. یکی از این فیلم ها مجموعه مستندهای از دهه ۲۰ ایران است نخستین فیلم رنگی است که در کشور ما فیلمبرداری شده و آمریکایی ها ساخته اند. در بخش سینمای ژانر که روی فیلم های ژانر تمرکز می کنند ۵ تا ۷ فیلم و بخش شاخه های زیتون هم فیلم هایی خواهیم داشت.» دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در آخر صحبت های ابتدایی خود اضافه کرد: «یکی از موضوعات این دوره، تجربه استفاده از سالن های روباز برای اکران است. پردیس چارسو فضایی را در طبقه بالایی دارد که به سینمای روباز مختص کرده است. یک سالن سینمای کانون هم از سالهای دور، سینمای روباز بوده و از آن استفاده نمی شده است. در چارسو یک سالن دیگر هم داریم که رو باز نیست اما هوای خوبی در آن جریان دارد و می توان از آن بهره برد.» محمدمهدی عسگرپور دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی فجر در ادامه این جلسه سوالات اصحاب رسانه را پاسخ گفت. بودجه جشنواره را نمی توان جایی دیگر خرج کرد عسگرپور به یک پرسش، چنین پاسخ داد: «من به سبب مسئولیتم باید به اکوسیستم سینمای ایران فکر کنم. باید بدانیم با حذف چه چیزی به کجا لطمه می خورد. البته که مناسبات جهانی هم هست و باید بگردیم و راه جدید را پیدا نماییم. ما نمی توانیم بگوییم به سبب فقر اهالی خانه سینما، جشنواره را تعطیل می کنیم. من اعلام کردم بودجه ها ردیف مشخص دارد و قابل انتقال به همدیگر نیستند. اداره این اکوسیستم تابع قوانین و بودجه بندی است و مواردی که جابه جایی آن مسئله به وجود می آورد و بازرسی کل کشور نظارت دارد. باید بگردیم و راه هایی پیدا نماییم. باید پابه پای دنیا پیش برویم، در دنیا گشتند و پیدا کردند.» او افزود: « تعدادی از دوستان می گویند پول جلوی ما را گرفته، ولی مگر چه منفعتی برای ما دارد؟ من اگر در همین ایام یک سریال می ساختم، ده برابر چیزی که جشنواره برای من داشت، عایدی به من می داد. من دوست دارم دوستانی که در این خصوص صحبت می کنند، با تحقیق صحبت کنند. این دو جمله را همه می توانند بگویند، نکته مهم این است که تحقیق کنند، اکوسیستم چه آسیبی خورده، اگر لطمه خورده چرا ما اینقدر تولید داریم و این تولیدها برای نمایش در کجا ساخته می شود؟» دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره بودجه این رویداد اظهار داشت: «جریانی در طول این چند سال به نام شفاف سازی راه افتاده که اساسش در همه جا خوب است. یعنی اینکه بدانیم بودجه خبرگزاری ها و نهادها از کجاست؟ همه باید به این شفاف سازی پایبند باشند. نمی گردد یک جا مدام بودجه اش را اعلام نماید و بقیه جاها بودجه های خودرا اعلام نکنند. ارشاد در این سال ها اطلاعات کارهای خودرا اعلام نموده و این خوب است. کل بودجه جشنواره جهانی در زمانی که برگزار می شد به اندازه بودجه یک و نیم تا دو فیلم بود، هم اکنون با حذفیات و وضع موجود، بودجه برگزاری به اندازه نیم فیلم خواهد بود. اگر فکر می کنید این بودجه نیم فیلم زیاد است، بنشینم با هم درباره اش صحبت نماییم.» او اضافه کرد: «درباره بودجه سال قبل جشنواره جهانی که در آمار فارابی آمد، یک و نیم میلیارد برایش خرج شده است. باید عنوان کنم برخی گفتند بودجه ای برای جشنواره برگزارنشده صرف شده، البته من می دانم گاهی با یک جریان رسانه ای مواجه هستیم. که تعدادی از آنها زرد هستند، ولی ما باید به همه جواب بدهیم. درباره جشنواره سال قبل به آن روزها برگردیم ببینیم در اسفندماه شرایط کرونا چگونه بود، ما جشنواره را تا نزدیک برگزاری جلو برده بودیم. پروازها، هتل ها و... رزرو شده بود. اتفاقا باید بیشتر هزینه می شد. اما احساس کردیم نمی دانیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است و باید جلوی هزینه ها را بگیریم وگرنه خیلی باید هزینه می شد. بنشینید حساب کنید جشنواره ای به سه چهارم برگزاری رسیده پس باید حداقل شش، هفت میلیارد برایش هزینه می شد، در صورتیکه هزینه های ما کم بود. امسال امیدواریم با بودجه نیم فیلم جشنواره اجرا شود.»
ماجرای کارشکنی برای ممانعت از حضور فیلمسازان در جشنواره عسگرپور درباره تعداد فیلم هایی که نخستین نمایششان را در جشنواره سی وهشتم تجربه می کنند، اظهار داشت: «اطلاعات فیلم ها را در چند روز آینده منتشر می نماییم. چون با تعدادی از آنها در حال مذاکره هستیم. سابقه نشان داده اعلام اخبار در بود و نبود فیلم ها تاثیر می گذارد. امسال هم داشت این اتفاق رخ می داد، چون وقتی نام فیلم و کارگردانان در جشنواره اعلام می شود، برخی به آن کارگردان پیام می دهند و می گویند با ایران همکاری نکنید. هر کدام از این افراد هم دلیلی برای خود دارند مثلاً برخی با من یا دیگر مدیران جشنواره رابطه خوبی ندارند. تعدادی از دوستان رای افراد را می زنند. پس لیست فیلم ها را بعدا اعلام می نماییم.» عسگرپور درباره تاثیر جشنواره در اقتصاد سینما اظهار داشت: «ما گاهی بحث تخصصی می نماییم که مثلا جشنواره چه تاثیری در اقتصاد سینما دارد. این را باید محققین تحقیق کنند. اگر می خواهیم با جدول ضرب محاسبه نماییم، می پرسند که چند فیلم معمامله شد! انگار که سوپرمارکت است و در انتهای شب می شود حساب کرد چقدر کارت کشیدند. جشنواره ها را شما باید ببینید، که دو سال پس از برگزاری به نتیجه می رسند. جشنواره سوپر مارکت نیست که اقتصادش را اینطور محاسبه کنند. من تجربه این اتفاق را دارم، اما این کجا محاسبه می شود؟ گاهی از من می پرسند که شما میگویید این جشنواره چقدر خروجی داشته؟ گویا توقع دارند من مثلا کارتخوان را بیارم و ببینم چقدر برای فیلم ها کارت کشیده اند! برخی از همکاران ما با کمپانی های بزرگ کار می کنند و اعلام نمی کنند و میخواهند کسی نداند.» در بخش پایانی نشست رسانه ای سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از پوسترهای این رویداد رونمایی گردید. عسگرپور درباره پوسترها اظهار داشت: «پوسترهای سالهای قبل جشنواره تلفیقی از عکس فیلم ها بود اما ما امسال پوسترها را طراحی کردیم. امسال دو پوستر داریم که یکی اصلی و دیگری در کنارش استفاده می شود. طراح این پوسترها حمیدرضا بیدقی است.» بیشتر بخوانید: سالن های روباز، هوایی تازه در جشنواره ها درخواست عسگرپور برای انتشار کامل گزارش نشست سینماگران با رئیس قوه قضاییه ۵۸۲۴۵
منبع: samfilm.ir
این مطلب سام فیلم را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب