ناگفته های گوهر خیراندیش از فیلم و نقش هایش

ناگفته های گوهر خیراندیش از فیلم و نقش هایش گوهر خیراندیش با اعلان اینکه ˮ ارتفاع پستˮ برای ام یک سکوی پرتاب بود، افزود: بعد از«بانو» هیچ نقشی توجهم را مثل «رسم عاشق کشی» جلب نکرد.


به مناسبت روز ملی سینما و در ادامه سلسله نشست های تاریخ شفاهی، موزه سینمای ایران طی یک هفته هر روز گفتگوی تفصیلی با یکی از عوامل موثر سینمای ایران را منتشر می کند. امروز 26 شهریورماه گفتگوی تفصیلی «گوهر خیراندیش » بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتگو با «فریدون جیرانی» از چهره های ماندگار و نامدار سینمای ایران را منتشر نموده است که در زیر می خوانید.
به گزارش سام فیلم به نقل از روابط عمومی موزه سینما، گوهر خیراندیش در ابتدا با تبریک روز ملی سینما به سینماگران و فریدون جیرانی، اظهار داشت: یاد استادم عزت الله انتظامی و همین طور جمشید مشایخی، محمد علی کشاورز و داود رشیدی را گرامی می دارم.
وی با اعلان اینکه یکی از نخستین فیلم هایش در سینما «شب حادثه» نوشته فریدون جیرانی بوده است، اضافه کرد: در این فیلم زنده یاد «پرویز پورحسینی» نقش همسرم را بازی می کرد، سیروس الوند کارگردان و حسین فرح بخش تهیه کنندگی فیلم را برعهده داشتند.
خیراندیش درباره فیلم« روزباشکوه» ساخته کیانوش عیاری نیز اظهار داشت: اصغر هاشمی که در آن فیلم دستیار کارگردان بود من را برای حضور در«روز باشکوه» معرفی نمود. در این فیلم آقای نصیریان نقش همسر من را بازی می کرد. در خانه ای که ما برای فیلمبرداری در آن حضور داشتیم سرداب و جاهای مختلفی وجود داشت که برایم جالب بود و من هر جایی را در آن خانه می دیدیم بداهه جملاتی را می گفتم و آقای عیاری می گفت؛ همین جمله ها را جلوی دوربین فیلمبرداری هم بگویم.
وی افزود: کیانوش عیاری در«روز باشکوه» طوری من را آزاد گذاشت که حس راحتی خوبی داشتم و بیشتر صحنه ها را بداهه می گفتم و ایشان می پسندید. یکی دیگر از خاطرات زیبا در فیلم این بود که زنده یاد «ولی الله خاکدان» طراح صحنه و لباس بود و من و علی نصیریان که بازیگران فیلم بودیم و زمانیکه به مهمانسرای سمنان رسیدیم، کیانوش عیاری به ما خوشامد گفت و پرسید خسته که نشدید و من در پاسخ به او گفتم «من در معیشت آقای نصیریان خسته نمی شوم و آقای عیاری گفت البته مَعیت. همانجا به خودم گفتم گوهر اگر کتابی را چاپ کردند فقط همین یک تیراژ در نیامده که تو آن را بخوانی، تیراژهای مختلف دارد و بهتر است کتاب زیاد بخوانم و همین موضوع سبب شد تا توجهم به ادبیات جلب شود.(با خنده)
در ادامه فریدون جیرانی با اعلان اینکه گوهرخیراندیش در فیلم «زیر بام های شهر» بازی خوبی داشته و برای همین نقش در جشنواره کاندید شده بود و زنده یاد جمشید اسماعیل خانی نیز در آن فیلم حضور داشته است اشاره نمود و در ادامه خیراندیش نیز توضیح داد: من تمام مدت اهتمام کردم، نقش هایم را باورپذیر بازی کنم و عاشق نقشم در «زیر بام های شهر» هستم و زمانیکه در سینما فیلم را دیدم، برای بازیگر فیلم گریه کردم. زنده یاد جمشید اسماعیل خانی در «زیر بام های شهر» درخشان بازی کرد.
وی با اعلان اینکه از فیلم «بانو» خاطرات زیادی دارد، اظهار داشت: زمانیکه توسط داریوش مهرجویی برای «بانو» انتخاب شدم اسماعیل خلج قصه های تاریخی می نوشت که من در آنجا نقش یک زن قدیمی با لباس های تاریخی را داشتم که هیچ شباهتی به نقش هاجر در فیلم بانو نداشت. داریوش مهرجویی بازی من را در آن تئاتر دیده بود و به من گفت تو بازیگر خوبی هستی. البته رخشان بنی اعتماد هم به من گفته بود که بازی های من در تئاتر را دیده بود و برای حضور در فیلم هایش من را انتخاب نموده بود اما زمانیکه در سینما من را دیده بود که بینی ام را جراحی کرده ام منصرف شده بود.
خیراندیش درباره فیلم «بانو» اشاره کرد: داریوش مهرجویی نقش هاجر را در این فیلم برای من درنظر گرفت و عبدالله اسکندری گریم صورت من که یک صورت سوخته بود را انجام داد. جالب است بدانید که من در این نقش اصلا به دنبال زیبایی نبودم و اهتمام می کردم زشت تر شوم برای اینکه باید صورت سوخته، موهای وزوزی و دندان های زرد می داشتم. داریوش مهرجویی وقتی گریم را دید خوشش آمد. یادم می آید عکس گریم من را روی دیوار زده بودند و زنده یاد جمشید اسماعیل خانی وقتی دید به مهرجویی گفت گوهر خیلی زیبا است و نمی توانید او را زشت کنید (با خنده).
وی با اعلان اینکه قرار بود در بانو به جز«هاجر» نقش دیگری هم داشته باشد، اشاره کرد: زنده یاد ژیلا مهرجویی برای نقش دیگر من در «بانو» مخالفت کرد و می گفت نقش دیگر می شود همین گوهر خیراندیش فعلی درحالیکه ما می خواهیم متفاوت باشد. در این فیلم تورج منصوری فیلمبردار و عزیز ساعتی بعنوان عکاس نیز حضور داشتند. زمانیکه فیلمبرداری آغاز شد و زنده یاد عزت الله انتظامی با لهجه ترکی صحبت کرد با خودم گفتم من حتی نمی توانم یک جوک ترکی تعریف کنم و به آقای مهرجویی گفتم من می توانم با لهجه شیرازی صحبت کنم و او پذیرفت. درباره نقش و لهجه شیرازی از آدم های مختلف و حتی مادرم هم پرسیده بودم. شعرهایی شیرازی محلی می خواندم و داریوش مهرجویی قبول کرد. یادم می آید زمان فیلمبرداری همین که آغاز به خواندن کردم، داریوش مهرجویی و تورج منصوری خنده شان گرفت و بیرون رفتند و یک لحظه متوجه شدم هیچ کسی پشت دوربین نیست.
وی درباره فیلم« شیدا» ساخته کمال تبریزی نیز اظهار داشت: یادم می آید که جایزه بازیگری من در فیلم «بانو» سفر به مکه بود که در این سفر کمال تبریزی هم همراه ما بود. برای حضور درفیلم «شیدا» آقای تبریزی از من و اسماعیل خانی دعوت کرد به دفترش رفتیم و گفت نقش کوتاهی دارم، اما شما به خوبی می توانید آنرا بازی کنید که من هم پذیرفتم. نقش مادرزن پارسا پیروزفر را داشتم و کمند امیرسلیمانی نقش دخترم را بازی می کرد و زنده یاد نادیا دلدار گلچین هم در آن فیلم حضور داشت. با آنکه نقش کوتاه بود اما خاطرات خوبی دارم و آقای تبریزی از من و همسرم در این فیلم خیلی راضی بود.
خیراندیش درباره نقش خود در فیلم «ارتفاع پست» ساخته ابراهیم حاتمی کیا نیز توضیح داد: جمشید اسماعیل خانی سر سریال «کت جادویی» رفته بود و من هم با تهیه کننده آن سریال قرارداد بسته بودم و درست در همان زمان فیلمنامه «ارتفاع پست» را برای من آوردند. حبیب رضایی من را در تئاتر «چرخه آتش» که نقش یک زن جنوبی را بازی کرده بودم دیده بودند و انتخاب نموده بود. جمشید اسماعیل خانی با من دعوا کرد که چرا می خواهم «کت جادویی» را کنسل کنم و در «ارتفاع پست» بازی کنم و من به او گفتم این نقش را خیلی دوست دارم و از تهیه کننده «کت جادویی» می خواهم به من اجازه بدهد که ابتدا این فیلم را بازی کنم که در نهایت رفتم و بازی کردم.
وی افزود: ابراهیم حاتمی کیا من و لیلا حاتمی را بعنوان نقش اول زن برای فیلم «ارتفاع پست» معرفی کرده بود برای اینکه حضور من بعنوان مادر در فیلم، نقش پر رنگی بود. یادم می آید در جشنواره فیلم فجر برای نقش اول زن به من دیپلم افتخار و سیمرغ را به ترانه علیدوستی برای فیلم «من ترانه 15 سال دارم» دادند که ترانه علیدوستی تواضع نشان داد و پس از جشنواره برای من یک یادداشت نوشت و به من تبریک گفت و تا به امروز هم نشان داده که دختر بااستعداد و با کمالاتی است. پس از فیلم «ارتفاع پست» جمشید اسماعیل خانی پذیرفت که من در انتخابم اشتباه نکردم و او فیلمنامه و بازی من را هم دوست داشت. درواقع «ارتفاع پست» برای من سکوی پرتاب بود.
وی درباره دریافت سیمرغ برای نقش خود در فیلم «رسم عاشق کشی» نیز اظهار داشت: برای ارتفاع پست به من دیپلم افتخار دادند و درست سال بعد برای «رسم عاشق کشی» سیمرغ گرفتم. زمانیکه روی سن رفتم خطاب به جمشید اسماعیل خانی گفتم « جمشید جان بالاخره سیمرغ را گرفتم» و زمانیکه از سن پایین آمدم ناصر تقوایی و منوچهر اسماعیلی گفتند که از این جمله من گریه شان گرفته بود.
خیراندیش در آخر بیان داشت: بعد از«بانو» هیچ نقشی توجهم را مثل «رسم عاشق کشی» جلب نکرد. خسرو معصومی در ابتدا فکر می کرد که شاید من از عهده نقش بر نیایم. یکی از صدابرداران به او گفته بود، گوهر خیراندیش در تلویزیون دیده شده اما خسرو معصومی من را برای نقش درنظر گرفت.
گوهر خیراندیش دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن برای «ارتفاع پست» در بیستمین دوره جشنواره فیلم فجر، تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای «واکنش پنجم» در بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای «رسم عاشق کشی» در بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم «دعوت» در دوازدهمین جشن خانه سینما و تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم «دنیا» را در کارنامه هنری خود دارد.





1400/06/27
11:04:01
5.0 / 5
203
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال