یوز و ماجرای کشف هویت گمشده
به گزارش سام فیلم، یک فعال حوزه سینما با اشاره به قصه ساده پویانمایی یوز برای کودکان مطرح کرد این پویانمایی داستان یوزپلنگی را روایت می کند که برای کشف هویت گمشده اش به سرزمین اجدادی خود بازمی گردد.
به گزارش سام فیلم به نقل از مهر، فرهاد خالدی نیک فعال حوزه سینما در یادداشتی به پویانمائی «یوز» که اینروزها درحال اکران است، پرداخت.
متن این یادداشت به شرح زیر است:
«هرکسی کو دور ماند از اصل خویش / باز جوید روزگار وصل خویش
مولانا
مدتی است که تولید و نمایش فیلم های پویانمائی ایرانی، رونق گرفته و به این واسطه زمینه آشتی کودکان و نوجوانان با سالن های سینما فراهم آمده است. کودکانی که تا سال ها از داشتن خوراک مناسب فرهنگی محروم بوده اند و حالا به نظر می آید می توانند به سینمای ایران و تولیدات سینمایی اش امیدوار باشند. این چنین است که کودکان بهمراه والدین شان راهی سینماها می شوند تا نشانی از پویایی و زنده بودن سینمای کودک را به رخ بکشند.
انیمیشن «یوز»، محصول مرکز پویانمائی سوره و ویستامدیا، از جدیدترین تولیدات سینمای ایران است که اینروزها روی پرده نقره ای، توجه دوست داران سینما را جلب کرده است. انیمیشنی به نویسندگی و کارگردانی رضا ارژنگی و تهیه کنندگی احسان کاوه. «یوز» قصه ساده و سرراستی دارد. قصه سفر ماجراجویانه یوزپلنگی تپل و تنبل از آن سوی آب ها و سرزمین رویاها به سرزمین مادری اش. قصه ای که با اینکه در نگاه نخست، لاغر و کم اوج و فرود به نظر می رسد ولی وقتی به مخاطب اصلی فیلم دقت کنیم، شاید به نویسنده و کارگردان فیلم حق دهیم که به دنبال تعریف قصه ای پیچیده برای مخاطب کودک و خردسال فیلم نباشند. مخاطبی که در سنینی است که بالاتر از پیچیدگی اثر، جذب سادگی و شیرینی روایت می شود و جذابیت های سمعی و بصری پویانمائی است که او را در سالن سینما نگه می دارد.
این نکته ای است که ارژنگی به آن اهمیت ویژه ای داده و تلاش کرده در نخستین ساخته سینمایی اش با زبان سلیس و همه فهم تری با مخاطب روبه رو شود. این البته مسئله ای است که شاید به مذاق مخاطبان بزرگسال فیلم خوش نیاید. بزرگسالانی که در این سال ها همپای فرزندانشان به تماشای پویانمائی های مختلف داخلی و خارجی نشسته اند و حالا از مشتریان پر و پاقرص این قبیل تولیدات محسوب می شوند.
مهمترین امتیاز «یوز» این است که قصه اش دست روی نکته ای گذاشته که از با اهمیت ترین دغدغه های سالیان اخیر ایرانی ها بوده است. مسئله انقراض قریب الوقوع یوز ایرانی که سبب شده وحدتی جمعی برای احیای باردیگر این گونه جانوری شکل بگیرد. یوزی که تصویرش روی پیراهن تیم ملی ایران در جام جهانی نقش بست تا جهانیان هم از عزم ملی ایرانی ها آگاه شوند و ارژنگی چه خوب از این اتفاق در فیلمش سود جسته است. جایی که به بهانه پرداختن به مسابقه فوتبال میان تیم های ملی ایران و آمریکا، یوز (قهرمان قصه) به هویت اصلی و سرزمین اجدادی اش پی می برد و تصمیم می گیرد رهسپار ایران شود. اینجاست که مسئله مهم دیگری در فیلم بازتاب پیدا می کند. مسئله لزوم شناخت ریشه های آدمی و ضرورت بازگشت به هویت فردی، اجتماعی و فرهنگی خویش. هویتی که به نظر می آید در هیچ کجای دنیا، جز سرزمین مادری به بار نمی نشیند. «یوز» داستان این بازگشت و این آگاهی قابل تامل است.
نکته حائز اهمیت در «یوز» استفاده از روشهای فنی سه بعدی در ساخت پویانمائی است که سبب جذابیت هر چه بیشتر تصاویر و واقعی تر جلوه کردن آنست. این مسئله خصوصاً در هنگام نمایش محل زیست یوزها و طبیعت بی نظیر آبشار کشیت در شهداد کرمان به نظر می رسد و به جذابیت های بصری فیلم می افزاید. منطقه فوق العاده ای که با آن همه طراوت و سرزندگی از دل کویری خشک و بی آب و علف، سر بر آورده و شاید بسیاری از ایرانی ها از وجودش غافل باشند.
این چنین است که «یوز» حتی از نظر معرفی مناظر بکر و به تصویر کشیدن طبیعت تماشایی کشورمان می تواند برای مخاطبان خردسال، جالب توجه و آموزنده باشد. با این وجود بهره بردن از لهجه و گویش کرمانی در دوبله فیلم، علاوه بر افزودن به چاشنی طنز اثر، می تواند در نزدیک تر شدن هر چه بیشتر کاراکترها به مخاطب کودک، موثر واقع شود. هچنین استفاده از ترانه ها و موسیقی ریتمیک و شاد، این ترکیب را کامل می کند تا مخاطبان فیلم، لحظاتی مفرح، شیرین و دلپذیری را در سالن های سینما تجربه کنند.
یکی از نقدهای همیشگی بر پویانمائی های ایرانی این است که غالباً از قصه، شخصیت پردازی و تصاویری با حال و هوای ایرانی و سبک زندگی ایرانی ها برخوردار نبوده و بالاتر از این که یادآور اتمسفر ایران باشند، شکل و ساختار پویانمائی های کشورهای دیگر را در ذهن متبادر می کنند. این مسئله ای است که در «یوز» به خوبی به آن توجه شده و در اینجا شما با شخصیت ها و البته لوکیشن هایی مواجه می شوید که خاستگاهشان ایران است. از محیط زیست گرفته تا خطوط اصلی و فرعی قصه و سایر المان ها که به هویت فرهنگی ایرانیان، اشاره ویژه ای دارند. امید است که چنین نگاهی در پویانمائی های آتی سینمایی و تلویزیونی هم در پیش گرفته شود تا بالاتر از پیش شاهد رشد و بالندگی صنعت پویانمائی در این مرز و بوم باشیم.»
این مطلب سام فیلم را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
کامنتهای بینندگان سام فیلم در مورد این مطلب