علی اكبر صادقی:
دلم می سوزد كه تصویرسازی كتاب هفت خوان رستم گم شده اند
سام فیلم: علی اكبر صادقی از كارگردانان عرصه انیمیشن در مراسم بزرگداشتش درباره ورودش به این عرصه و كارهایی كه انجام داده است، توضیح داد.
به گزارش سام فیلم به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران٬ مراسم بزرگداشت علی اكبر صادقی از كارگردانان عرصه انیمیشن یكشنبه ۲۸ مرداد با همكاری خانه هنرمندان ایران و آسیفا ایران در محل سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار گردید. علی اكبر صادقی در این مراسم اظهار داشت: من در دانشگاه نقاشی خوانده ام و در دوران سربازی ام در نیروی هوایی برای كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان كتاب «پهلوان پهلوانان» را نقاشی كردم كه این كتاب مورد پسند كانون قرار گرفت از این رو از من برای همكاری با كانون دعوت شد و من دوران باقی مانده سربازی ام را در كانون بودم تا برایشان انیمیشن بسازم. وی ادامه داد: وقتی به من پیشنهاد ساخت فیلم انیمیشن را دادند پاسخم این بود كه من فیلمسازی بلد نیستم ولی گفتند تو باید برای كانون فیلم بسازی و من چون تنها نقاشی بلد بودم دست به كار شدم و فیلم انیمیشنی كه ساختم «هفت شهر» بود كه احمد شاملو نریشن این فیلم را گفت. داستان این انیمیشن این بود كه پیر زمان روی زمین دنبال عشق می گشت و همچنان هم گمشده او عشق است.
صادقی درباره چگونگی آشنایی اش با حركت در انیمشین اظهار داشت: در كتابخانه كانون كتابی از والت دیزنی بود با ورق زدن این كتاب متوجه شدم كه چگونه باید طراحی هایم را متحرك كنم. زمانی كه مشغول ساخت اولین فیلمم بودم چنان عاشق فیلمسازی شده بودم كه گاه سه شب نمی خوابیدم. وی توضیح داد: زمانی كه فیلمسازی انیمیشن را شروع كردم هیچ اطلاعاتی نداشتم اما در حین كار آغاز به مطالعه كردم. دومین فیلمی كه ساختم «گلباران» بود. این فیلم با اقبال بسیار زیادی در عرصه بین المللی رو به رو شد و جوایز متعددی به دست آورد. من برای ساخت این فیلم ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان قرارداد بستم اما چون زمان كوتاهی تا اكران فیلم باقی مانده بود با تیم همراهم شبانه روز كار كردیم و چیزی حدود ۲۵ هزار تومان هزینه كردم تا فیلم تمام شود. صادقی افزود: فیلم های من بسیار ایرانی هستند و من همیشه می خواستم از كودك ۲ ساله تا مرد ۹۰ ساله در جای جای جهان بتواند با فیلم هایم ارتباط برقرار كنند. من در ساخت فیلم هایم از كتاب های چاپ سنگی استفاده كردم چون می خواستم فضای كارهایم كاملا ایرانی باشد. این نقاش پیشكسوت با اشاره به آشنایی با مینیاتور و نقاشی قاجار اظهار داشت: هرچند من به این شیوه های نقاشی تسلط كامل دارم اما در آثارم هیچگاه كار كپی نكردم و اگر از این نقاشی ها رگه هایی می بینید، این ها در ذهن من ته نشین شده اند. واقعا متاسفم كه سبك نقاشی قاجاری كه بسیار مورد اهمیت است به فراموشی سپرده شده است. وی درباره كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان اظهار نمود: كانون دست ما را برای كار كردن آزاد گذاشته بود اما یكی از تاسف های من در زندگی ام گم شدن تصویرسازی كتاب «هفت خوان رستم» است. این كتاب قرار بود از جانب كانون منتشر شود اما هیچگاه سرنوشت این كتاب مشخص نشد. صادقی با اشاره به انسان و عشق به انسان عنوان كرد: من عاشق انسان هستم و معتقدم انسان هایی كه تروریست شده اند به خاطر تربیت نادرست به این سمت گرایش پیدا كرده اند. ما وظیفه داریم دنیای پر از صلح و عشق و لطف و مهربانی بسازیم. من در یكی از نوشته هایم عنوان كرده ام كه هیچگاه ۲ خط موازی به هم نمی رسند مگر با عشق.
در ادامه مهین جواهریان انیماتور با ذكر خاطرات كوتاهی اظهار داشت: جایگاه پرارزش انیمیشن ایران مدیون تلاش بزرگانی چون علی اكبر صادقی و نورالدین زرین كلك است. محمدرضا روحانی منتقد سینما هم كه اجرای برنامه را برعهده داشت، عنوان كرد: علی اكبر صادقی انسان بزرگی است در وجود او ذره ای كدورت وجود ندارد. روح او همچون یك كودك مملو از شادی و نشاط است. سپس اكبر عالمی بیان كرد: نقاشی ها و آثار علی اكبر صادقی بی نظیر و منحصر به فرد هستند كارهای او را اگر هزار بار مشاهده كنید در آثار او هیچ رگه ای از فرهنگ دیگری نخواهید دید. وی در خاتمه اظهار داشت: علی اكبر صادقی تحت تاثیر هیچ مكتبی نیست و تلاش های وی با پیگیری های فردی و كشف و شهود به نتیجه رسیده است. در این مراسم كه به همت كمیته نمایش انجمن آسیفا ایران در دوره جدید فعالیت این انجمن برگزار شد، آثار انیمیشن علی اكبر صادقی همچون «هفت شهر»، «گلباران»، «من آنم كه»، «ملك خورشید»، «رخ، زال و سیمرغ» و «ائتلاف» به نمایش درآمد.
این مطلب سام فیلم را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب