در همایش بین المللی سینما در عصر دیجیتال مطرح شد:

شیوع فیلمساز تك نفره در سینمای دیجیتال

شیوع فیلمساز تك نفره در سینمای دیجیتال سام فیلم: دبیر علمی همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» اظهار داشت: هدف از برگزاری این همایش نزدیك كردن حوزه عمل و تئوریك در سینما بود و برپایی چنین همایشی برای اولین بار بود كه به همت مدرسه ملی سینما در تاریخ سینمای ایران رقم خورد.


به گزارش سام فیلم به نقل از ایسنا، سومین و آخرین روز از همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» عصر روز گذشته ۲۳ آبان ماه در مركز همایش های بین المللی كتابخانه ملی ایران به اختتام رسید و روح الله حسینی دبیر علمی این همایش و مدیرعامل مدرسه ملی سینما درانتها مجموعه برنامه های این همایش، درباره برنامه های آتی مدرسه ملی سینمای ایران توضیحاتی داد.
این مدیر سینمایی اظهار نمود: نزدیك كردن دو حوزه عمل و تئوریك در حوزه های مختلف همیشه امری زمان بر بوده است، اما این همراهی می تواند آینده ای درخشان را برای فرهنگ و هنر رقم بزند و طبیعتا سینما هم از این قاعده مستثنی نیست.


وی ادامه داد: برگزاری این همایش شروع راه بود و قرار قطعی ما بر این است كه سینمای ایران در كنار جشنواره های درخشانی كه برگزار كرده است كه همگی همچون رویدادهای درخشان سینمای ایران بوده اند، از این پس یك همایش بین المللی را در كنار خود داشته باشد. همایشی كه می توان گفت موتور محرك اندیشه ورزی و حرفه ای گری در سینمای ایران است.
روح الله حسینی اظهار داشت: مدرسه ملی سینمای ایران از این پس بیشمار از این نوع همایش خواهد داشت و آینده حرفه ای سینمای ایران در قالب همراهی دو بخش نظریه و عمل رقم خواهد خورد.
در سومین و آخرین روز از برگزاری همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» مباحثی با عناوینی چون «تعیین سناریوی فصل سوم سریال شهرزاد با استفاده از تحلیل نظر كاربران» توسط محمد حسین امانی، «مدل تعهد مخاطب ایرانی به فیلم سینمایی و سریال خانگی در اینستاگرام» توسط علیرضا تابش، «ماجراهای پرده نمایش: هنگامی كه تماشاگران تبدیل به كنش گری فعال می شوند» توسط رومن بوئن، «بحران نقد فیلم در عصر دیجیتال» توسط پرویز جاهد در قالب سخنرانی عنوان شد.
بخش دوم سخنرانی ها نگاهی كوتاه به سیر تحولات و تجلی پیشرفت های تكنولوژیك در سینمای ایران داشت. در این بخش اصغر فهیمی فر، پژوهشگر و استاد دانشكده هنر دانشگاه تربیت مدرس درباره «هستی شناسی سینمای دیجیتال: ظرفیت های نوین در تحقق سینمای دینی» سخنرانی كرد و مهدی سمتی استاد و مدیرگروه ارتباطات در دانشگاه ایلینوی شمالی فرهنگ در عصر الگوریتم ها و شبكه ها صحبت كرد.
همین طور در روز سوم از همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» دو پنل تخصصی برگزار گردید كه پنل نخست «نظام نمایش و توزیع در عصر دیجیتال» نام داشت و علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی مدیریت آنرا به عهده داشت و هارون یشایایی تهیه كننده سینما، پرویز جاهد منتقد، محمدعلی حسین نژاد عضو شورای علمی مدرسه ملی سینما و رومن بونن متخصص رسانه های نوین با گرایش واقعیت مجازی بعنوان اعضای این پنل حضور داشتند.


علیرضا تابش ـ مدیر پنل «نظام نمایش و توزیع در عصر دیجیتال» ـ در آغاز این نشست تخصصی اظهار داشت: با ورود دیجیتال به عرصه سینما شاهد انقلاب بزرگی هستیم كه تاثیر بسیاری بر نظام نمایش و توزیع نمایش آثار در عصر دیجیتال دارد. بنا بر این است كه داشتن استراتژی در این عرصه بیشتر از گذشته لزوم دارد.
سپس هارون یشایایی با معرفی تابش بعنوان یكی از تهیه كنندگان پیشكسوت سینمای ایران درباره نظام نمایش و توزیع در عصر دیجیتال صحبت كرد. این تهیه كننده پیشكسوت اظهار داشت: هیچ كس با تكنولوژی مخالف نیست و من به شخصه آرزو دارم تا از این تكنولوژی بدرستی استفاده گردد. به اعتقاد من سینما یك كر گروهی است و تقسیم وظایف در این حرفه حرف اول را می زند. اما مسئله این است كه با ورود دیجیتال به سینمای ایران این تقسیم كار از بین رفته است و هر كسی كه كمی دانش دیجیتال دارد گمان می كند می تواند فیلمساز تك نفره باشد. درحالی كه چنین نیست. دیجیتال اتفاقا كمك می نماید كه از تخصص افراد بیشتری استفاده نمائیم، ولی متاسفانه شاهد می باشیم به سبب تفكر فیلمساز تك نفره اتفاقا كیفیت فیلم ها پایین آمده است.
محمدعلی حسین نژاد ـ عضو شورای علمی مدرسه ملی سینما ـ بیان كرد: یكی از نكات مهم در عرصه دیجیتال این است كه سینما و سینماگر در دل جامعه از موفقیت های چشمگیری برخوردار می شوند اما این موفقیت به یك جریان دنباله دار تبدیل نمی گردد. به خصوص اینكه در حوزه پخش و توزیع و بازاریابی سینما این مسئله دیده میگردد. كار بازاریابی پیوند بین فیلم، مخاطب است یعنی با شناخت از فیلم و شناخت از مخاطب بالقوه و بالفعل اثر را معرفی نماید و متاسفانه این پیوند رخ نداده است. این درحالی است كه یكی از امكاناتی كه در عصر دیجیتال فراهم میگردد تنوع در بازارهای فیلم است.
پرویز جاهد ـ منتقد سینما ـ با اشاره به شكل گیری یك گفتمان در حوزه نظام پخش و توزیع در سینما اظهار داشت: شكل گیری گفتمان های جدید در عرصه دیجیتال شامل همه حوزه های فعالیت های سینمایی میگردد و علاوه بر وجود بحران در حوزه نقدنویسی بی گمان این بحران در حوزه بازاریابی و پخش و توزیع اثر می گذارد. بدین سبب دیجیتالی شدن به معنای كار با ابزار دیجیتال نیست بلكه باید بعنوان یك مجموعه واحد به آن نگاه كرد.
وی افزود: یكی از بلا های حوزه پخش و توزیع این است كه جایگاه پخش و اقتدار تولیدكنندگان بزرگ كم شده و تولیدكنندگان كوچك به وجود آمده است و از طرف دیگر نظارت دولت تا اندازه زیادی زیرسوال رفته است.


رومن بونن ـ متخصص رسانه های نوین با گرایش واقعیت مجازی ـ باز بیان كرد: در نتیجه دیجیتالی شدن شغل و دانش هایی هستند كه فراموش شده اند و یا در حال فراموش شدن هستند. به اعقتاد من ماركتینگ و بازاریابی همچون حرفه های ضروری در سینما است. این حرفه در بسیاری مواقع خودش خالق است.
حسین نژاد باز درانتها این بحث اظهار داشت: یكی از اتفاق های خوب این همایش حضور جوانان بود كه به اعتقاد من نسل جوان با رویكرد تخصصی و فراگرفتن دانش تخصصی به این حوزه ورود می كند.


پنل پایانی همایش «سینما در عصر دیجیتال» به بررسی سوژه «جامعه و تكنولوژی: تاثیرات و تحولات» اختصاص داشت. مدیریت این پنل تخصصی را یونس شكرخواه به عهده داشت و هادی خانیكی، نعمت الله فاضلی و امیر سمتی از اعضای این پنل بودند. عمده ترین مبحث مطرح در این عرصه بررسی بین پیوند سینما و علم ارتباطات از آغاز تا امروز بود كه با ورود دیجیتال لزوم همسویی و پیوند این دو بیشتر از همیشه خواهد بود.
اختتام بخش همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» به برپایی كارگاهی با عنوان «چارچوب و شیوه های تولید محتوا در AR و VR با مدیریت رومن بونن و برونو ماسی اختصاص داشت.



1397/08/24
22:55:37
5.0 / 5
4452
تگهای خبر: بنیاد سینمایی فارابی , پیشكسوت , تهیه كننده , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال