ماجرای رویازی چیست ؟

ماجرای رویازی چیست ؟ سام فیلم: امیررضا مافی مدیر مرکز انیمیشن سوره در نشست خبری چهارمین دوره «رویازی» درباره اهداف این دوره و راهبردهای کلان مرکز انیمیشن سخن گفت.


به گزارش سام فیلم به نقل از روابط عمومی «رویازی»، نشست خبری چهارمین رویداد پیچ انیمیشن «رویازی» با حضور حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی سوره، امیررضا مافی مدیر مرکز انیمیشن و محمد ساسان مدیر مرکز تولیدات سینمایی سازمان سینمایی سوره امروز چهارم مردادماه در سالن کنفرانس سازمان سینمایی سوره انجام شد.
حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی سوره در ابتدای نشست بیان کرد: مرکز انیمیشن حوزه هنری بزرگترین مرکز متولی انیمیشن در کشور است که علاوه بر اینکه سابقه ۲۰ سال در تولید انیمیشن دارد، در سالهای قبل با رویکرد جدیدی که اتخاذ شده، تلاش نموده است نه فقط در حوزه تولید بلکه حوزه های مختلف این صنعت حضور داشته باشد.
وی افزود: این الگو که در دوره ی جدید که قدمتش به اندازه رویداد «رویازی» است، ناشی از یک تحلیل و شناخت نسبت به صنعت انیمیشن بوده و طی این سال ها رویداد «رویازی» به عنوان کاریزمای جدی و اثربخش بر ساختار صنعت انیمیشن کشور در سه دوره برگزار شده است.
رئیس سازمان سینمایی سوره با اعلان اینکه دوره چهارم «رویازی» مبتنی بر لطمه شناسی نقاط قوت و ضعف سه دوره پیشین، برگزار می شود، اظهار نمود: فراخوان این رویداد ابتدای سال 1401 منتشر و ثبت نام متقاضیان انجام شده است.
جعفریان در آخر صحبت های خود اشاره کرد: محور اصلی طراحی «رویازی» و کارهای مشابهی که ما در زمینه سرمایه گذاری و ارائه در صنعت انیمیشن داریم علاوه بر تقویت جریان تولید، هم جریان عادلانه سرمایه و تامین مالی را در صنعت انیمیشن ایجاد نماییم و هم تقویت گروه ها و استودیوهای مستقل را در سراسر کشور داشته باشیم. بخش خوبی از تولیدات مرکز انیمیشن حوزه هنری در سالهای اخیر از خروجی های سه دوره اخیر «رویازی» بوده است که سازمان سینمایی سوره هم به عنوان برگزار کننده و هم به عنوان سرمایه گذار مشارکت جدی در آن داشته است. ما بنا داریم هر سال اکران سینمایی یک انیمیشن را در کشور داشته باشیم که مهرماه انیمیشن «لوپتو» را روی پرده سینماها می بریم.
محمد ساسان مدیر مرکز تولیدات سینمایی سازمان سینمایی سوره نیز در سخنانی اظهار داشت: همه ما از انیمیشن های ایرانی خاطراتی در ذهن داریم. حوزه هنری و سازمان سینمایی سوره به عنوان یکی از تولیدکنندگان مجموعه های پیشتاز مانند «شکرستان» اهتمام کرده است برای کودکان خاطره سازی کند.
وی افزود: امروز به جرئت می توان گفت آثار انیمیشن ایران در جهان نیز حرفی برای گفتن دارد و امیدوار هستم در آینده اخبار بهتری را برای حضور انیمیشن های ایرانی در فضای بین المللی بشنویم. ما در مرکز تولیدات سینمایی نگاهی جدی به آثار انیمیشن داریم که می تواند اتفاقات بزرگتری را رقم بزند.
مدیر مرکز تولیدات سینمایی سازمان سینمایی سوره در آخر صحبت های خود بیان کرد: رویداد «رویازی» اهتمام دارد با نگاه عادلانه به فضای فراتهران که در دوره ی جدید مدیریت حوزه هنری درباره آن بسیار حرف زده می شود، نگاه و فرصتی را فراهم آورد تا افراد مستعد خارج از تهران سرمایه جذب و به این فکر کنند که آثارشان به اکران داخلی و بین المللی دربیاید.
امیررضا مافی مدیر مرکز انیمیشن سوره در سخنانی عنوان کرد: چهارمین دوره رویداد «رویازی» نزدیک به دو ماه پیش فراخوان داد و مقرر است با همان اهداف از پیش تعیین شده برگزار نماییم. لطمه شناسی هایی از سه دوره گذشته انجام دادیم و تلاش می نماییم به اهداف و شعاری که به آن قائل هستیم، پایبند باشیم و بتوانیم در توزیع عادلانه ثروت در بین تیم های تولیدکننده انیمیشن و اتصال سرمایه گذاران به بدنه انیمیشن بسترساز باشیم.
وی افزود: در دوره سوم این رویداد توانستیم روی 2 پروژه سریال و سینمایی سرمایه گذاری کنیم؛ پروژه «رویاشهر» از استان اصفهان به عنوان یک تولید سینمایی از تیمی که قبل از انیمیشن «بنیامین» را ساخته بود و سریال سی صد دقیقه ای «موزه انقراض» با نام جدید «چهل پله زیرزمین» از استان قزوین که هر 2 پروژه در راه تولید هستند.
مافی با اعلان اینکه تا به امروز 60 نفر در چهارمین دوره «رویازی» از شهرهای تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، یزد، خراسان شمالی، خوزستان، قزوین، زنجان، سمنان، کرمان، همدان قم و البرز ثبت نام کردند، اظهار داشت: تهران، اصفهان و قم بیشترین ثبت نام را داشته اند. زمان ثبت نام به سبب استقبال مخاطبان تا ۲۲ مردادماه تمدید شده است. بعد از آن دوره منتوری را برگزار می نماییم که توسعه خط داستانی محور دوره منتوری و آموزش های کارگاهی است. بعد از آموزش نیز ارائه یا پرتاب ایده را در این رویداد خواهیم داشت.
مرکز انیمیشن سوره با اشاره به راهبردهای کلان این مرکز در دوره ی جدید اظهار نمود: مشارکت در تولید محتوا، مشارکت در ساختار و مشارکت در اقتصاد صنعت انیمیشن جزو راهبردهای کلان ماست که امیدوار هستم آنرا در رویدادهای «رویازی» ببینیم. این مشارکت به مفهوم تصدی گری و مداخله نیست بلکه همراهی در آن چیزی است که امروز در صنعت انیمیشن درحال جریان است.
مافی با اشاره به این که بنظر می رسد درخت انیمیشن ایران توسعه متوازنی نداشته و شاخه های همه حوزه ها به یک شکل رشد نکردند، مطرح کرد: انیمیشن ایران به لحاظ فنی و هنری پیشرفته است اما باید بگویم مدیریت صنعت انیمیشن متفاوت از مدیریت صنعت سینماست. مدیریت صنعت انیمیشن، مدیریت چرخه ای ست که از تعامل میان هنر و صنعت اتفاق می افتد و این مساله هنوز در بین مدیران فرهنگی ایران جا نیفتاده و سبب شده است که نحوه برخورد ما با انیمیشن شبیه برخوردمان با سینمای رئال باشد.
وی افزود: ما تلاش می نماییم بخش صنعتی و مدیریت پروژه ها را تقویت نماییم. بخش تاثیرگذاری از چرخه انیمیشن به مباحث فنی و هنری مربوط می شود اما آن چیزی که آنها را بهم پیوند می دهد و موجب می شود پروژه به سرانجام برسد و شکست نخورد، اصلاح و مشارکت در ساختار است. ما در این راه به عنوان نهاد حاکمیتی وظیفه داریم این مساله را آموزش دهیم. همین طور باید از تیم های جدیدی که در استانهای مختلف حضور دارند و صاحب استعداد هستند اما نیاز دارند چرخه کاملی برای آنها تعریف شود، حمایت و آنها را کشف نماییم.
مرکز انیمیشن سوره با اعلان اینکه مدیریت سینمای ایران باید در تهران متمرکز باشد اما دوربین آن به اقلیم های مختلف برود، اشاره کرد: انیمیشن باید تکثیر شود چونکه صنعتی درآمدزاست و ما در جای جای ایران با فراهم کردن زیرساخت های فنی و آموزش های ابتدایی، گروههای تولیدی را آماده نماییم. به سبب اختلاف قیمت ارز و ریال کار کردن برای کشورهای خارجی سودآور شده است. خیلی از هنرمندان ما امروزه خدماتی را به کشورهای دور و نزدیک ارائه می دهند. این به خودی خود برای افراد اشکالی ندارد اما وقتی تبدیل به موج می شود یعنی ما در ساختار گرفتار مشکل هستیم که بخشی به اقتصاد و بخشی به متولیان صنعت انیمیشن بازمی گردد. یکی از اهداف «رویازی» این است که با مشارکت در ساختار به انتظام بخشی استودیوهای جوان بپردازد.
مافی درباره دومین راهبرد کلان مرکز انیمیشن یعنی مشارکت در محتوا بیان کرد: ما در رقابت با محتوای وارداتی هستیم که امروز فرزندان ما گرفتار آن هستند. بیشترین مصرف ترافیک در وی اودی ها و سامانه های برخط مربوط به انیمیشن است، در صورتیکه ما بزرگترها خیلی آگاه نیستیم و مدیران فرهنگی به این مساله توجه نمی کنند. این مساله یعنی ما نیازمند تولید انیمیشن هستیم. مرکز انیمیشن بجای سرمایه گذاری ۱۰۰ درصدی روی یک اثر سینمایی، این سرمایه را میان چند پروژه تقسیم می کند تا در محتوای آن مشارکت داشته باشد چونکه به دنبال ایجاد یک نظام محتوایی در صنعت انیمیشن هستیم.
وی درباره مشارکت در اقتصاد صنعت انیمیشن نیز مطرح کرد: اقتصاد صنعت انیمیشن در ایران اقتصاد نحیفی ست در صورتیکه امکان سودآوری و سرمایه گذاری بسیار بالایی دارد. ما بضاعت این را داریم که آثاری تولید نماییم تا امکان فروش بین المللی داشته باشد. قسمتی از این اتفاق به سرمایه گذاری و توزیع عادلانه سرمایه میان استودیوهایی ست که در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند.
مرکز انیمیشن سوره با اشاره به این که سه راهبرد کلان مرکز انیمیشن مقرر است در رویداد «رویازی» تحقق پیدا کند، بیان کرد: ما درباره صنعت انیمیشن ادبیات جامعی را خلق نکردیم در حالی که تاثیرگذاری آن از سینمای رئال بیشتر است چونکه قسمتی از جهان بینی همه ما محصول انیمیشن هایی است که در دوران کودکی دیده ایم.
مافی افزود: برای شروع خلق ادبیات ما نیازمند این هستیم که برای واژه پیچ و پیچینگ کلمات دیگری را جایگزین نماییم. دراین زمینه با زبان شناسان و پژوهشگران جلساتی را برگزار کردیم و به این رسیدیم که بجای «پیچ» از واژه «پرتاب» استفاده نمائیم یعنی بجای رویداد پیچ «رویازی»، بگوییم رویداد پرتاب انیمیشن. «رویازی» رویداد پرتاب ایده انیمیشن ایران از سمت ایده پرداز و طراح به سمت سرمایه گذار است تا یک همکاری گروهی شکل بدهند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اعلان اینکه سه دوره از «رویازی» برگزار شده است که دوره اول و دوم در سالهای ۹۷ و ۹۸ و دوره سوم در سال ۱۴۰۰ برگزار شد، اشاره کرد: سال ۹۹ این رویداد به سبب کرونا برگزار نشد و فرصتی از دست رفته برای ما بود. در دوره اول «رویازی» سینمایی «مسافری از دایتیا» توانست جذب سرمایه کند که سال 1402 اکران می شود. سال 1403 انیمیشن «رویاشهر» را که در دوره سوم موفق به جذب سرمایه شد و سال 1404 انیمیشن «یوز» را اکران می نماییم. همه این پروژه ها در مرحله تولید است یعنی بیش از ۷۵ درصد «مسافری از دایتیا» کار و ۶۰ تا ۶۵ دقیقه آن نهایی شده است، «رویاشهر» در مرحله انیمیت و «یوز» در مرحله ورود به انیمیت قرار دارد.

مرکز انیمیشن سوره با اعلان اینکه در عرصه سینما باید انیمیشنی تولید کرد که مختص فضای بومی ایران به لحاظ اقلیم، جغرافیا، تاریخ و آنچه که هویت ایرانی ما را می سازد، باشد، عنوان کرد: انیمیشن ایرانی در ساحت سینما باید منحصر به فرد باشد. به عنوان مثال در «لوپتو» ما معماری ایرانی را بازنمایی می نماییم و در ادامه اهتمام داریم به هویت ایرانی نزدیک شویم.
مافی اضافه کرد: در زمینه سریال به عنوان انیمیشن مصرفی ما فکر می نماییم سبد مصرف آنچه که در ایران وجود دارد، بسیاری مبتنی بر تولیدات ترند شده در فضای غرب است. یکی از راهبردهای ما در زمینه سریال سازی این است که سریال های موفق جهان را مطالعه نماییم، روی نکاتی که موجب جذب مخاطب ایرانی می شود، پژوهش نماییم و مبتنی بر نقاط قوت، آثاری را در فضای بومی خودمان بسازیم.
وی با اعلان اینکه امروز در فضای انیمیشن ایران فاصله بین انیمیشن هنری و انیمیشن مصرفی بسیار زیاد است، اظهار داشت: ما در «رویازی» تلاش می نماییم این فاصله را کم نماییم بدین صورت که از دانشگاهیان و فارغ التحصیلان می خواهیم به گروه هایی که انیمیشن مصرفی می سازند، اضافه شوند و به دنبال این هستیم که در چهارمین رویداد «رویازی» این اتفاق بیفتد.
مدیر مرکز انیمیشن سوره اشاره کرد: انیمیشن ساختن یک ریاضت کامل است یعنی در کامل ترین چرخه و در بهترین فرصت ساخت آن ۳۶ ماه زمان می برد. فریم به فریم تولید کردن کار پُرمشقتی است.
مافی با اشاره به این که چهارمین دوره «رویازی» در آبان ماه برگزار می شود، اظهار داشت: می خواهیم بین ۸ تا ۱۰ پروژه به پرتاب ایده در پیشگاه سرمایه گذاران برسد. این اتفاق مستلزم همکاری نهادها و سازمان های صاحب بودجه است. من با بیشتر سرمایه گذاران صحبت کردم اما به لحاظ فرهنگ سازمانی، این سرمایه گذاری برای آنها جا نیفتاده است اما تلاش می نماییم در چهارمین دوره به آنها توضیح دهیم.
وی درباره تاسیس صندوق اعتباری نیز مطرح کرد: این صندوق به دنبال این است که نهادهای مختلف در آن سرمایه گذاری کنند و یک کمیته داوری شکل بگیرد تا توزیع عادلانه سرمایه اتفاق بیفتد. تفاهماتی انجام شد اما هنوز نهایی نشده است البته امسال این نوید را به همه کسانی که در «رویازی» شرکت می کنند، می دهم که مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره از آن چیزی که به عنوان اعتبار «رویازی» در بودجه امسال دیده است، روی یک انیمیشن سریالی تا سقف ۳۰۰ دقیقه سرمایه گذاری صد درصدی خواهدنمود. همین طور تلاش داریم در یک پروژه سینمایی نیز در قالب چهارمین دوره «رویازی» مشارکت نماییم.
مرکز انیمیشن سوره تصریح کرد: ما چند اثر تولیدی داریم که از دل «رویازی» بیرون نیامده اند اما آنها آثار تکلیفی بود که باید انجام می دادیم و عمدتاً آثاری را تولید می نماییم که استودیوهای دیگر به سمت آن نمی روند. همین طور باید بگویم ما در مرکز انیمیشن اصلا استودیو تولید نخواهیم داشت و تولیداتی تکلیفی را هم به استودیوهای دیگر واگذار می نماییم. ما همچنان سرمایه را در صنعت نگه می داریم.
مافی در پاسخ به این پرسش که با وجود انیمیشن های مطرح در سطح جهان چه نیازی به تولید انیمیشن است، بیان کرد: من موافق این مساله نیستم که در مقابل دیزنی و پیکسار حرفی برای گفتن نداریم یعنی انیمیشن های ایرانی در بخش فنی فاصله معنادار با تولیدات خارجی ندارند اما در بخش فیلمنامه ضعف هایی داریم که تلاش می نماییم در دوره چهارم روی این مساله تمرکز نماییم.
وی افزود: ما معتقدیم به ازای مصرف ترافیک انیمیشن در وی اودی ها باید سازوکاری تعیین شود یعنی وی اودی ملزم به پرداخت مالیات به صندوقی شوند که آن مرکزی برای تجمیع سرمایه شود تا انیمیشن تولید نماییم. هرچه تولیدات بیشتر شود، کیفیت کار بیشتر خواهد شد.
مدیر مرکز انیمیشن سوره با اشاره به این که حتما باید از فکر مستقل و آن چیزی که واجد معنای آزاداندیشانه است، حمایت کرد، توضیح داد: ما درباره محتوای اثر دخالت نمی نماییم. همین طور با آدم هایی که کار خوب می سازند کار می نماییم. نه این که فکرشان شبیه ما باشد و تاکید می کنم دیکته فکری نخواهیم کرد کما این که از تفکرات خود غافل نخواهیم بود.
مافی با اعلان اینکه بزرگترین بحران انیمیشن ایران خلق کاراکتر است، اظهار داشت: کاراکتر با اهمیت ترین فقدان انیمیشن ایران است و آثاری که در ایران تولید می نماییم از این نقیصه رنج می برند. از طرف دیگر دیزنی حاکمیت جدی بر فکر ما دارد و گمان می نماییم اگر شخصیتی خلق نماییم که شبیه شخصیت های مشهور نباشد، احتمالاً برای مخاطب جذابیت نخواهد داشت. در همین راستا مشغول مطالعه و تحقیق برای چگونگی خلق کاراکتر هستیم.
وی با اشاره به این که قانع کردن سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری مشکل است، اشاره کرد: در بخش خصوصی سودآوری برایشان مساله است و در نهادهای دولتی مساله بروکراتیک داریم. یکی از چالش های امروز من به عنوان مدیر مرکز انیمیشن این است که چگونه سرمایه گذاران را جذب نماییم. تعدادی از طرح ها مانند «گره گشا» که درباره فرش بود و پروژه ای درباره شهید سلیمانی در رویدادهای قبلی «رویازی» مورد حمایت سرمایه گذار قرار گرفته اما به دلیلهای مختلف اجرائی نشده اما این که از ۱۰ پروژه روی ۲ پروژه سرمایه گذاری شود قابل قبول است.
مدیر مرکز انیمیشن سوره در آخر اشاره کرد: معاونت توزیع سازمان سینمایی سوره که وظیفه آن فروش رایت فیلم های سینمایی است، رایت های بسیاری را از انیمیشن های تولید حوزه به کشورهای مختلف فروخته است اما در زمینه سینما «لوپتو» نخستین اثر سینمایی تولید حوزه در عرصه انیمیشن است که برنامه هایی را برای عرضه بین المللی آن خواهیم داشت.




منبع:

1401/05/04
22:11:17
5.0 / 5
887
تگهای خبر: آموزش , اكران , انیمیشن , حوزه هنری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال