چرا بین هنرمندان تئاتر و سینما تبعیض وجود دارد؟

چرا بین هنرمندان تئاتر و سینما تبعیض وجود دارد؟ به گزارش سام فیلم، مهر نوشت: امیر دژاکام با گلایه از بلاتکلیفی نمایش «احمد شمس یا قصه همین روزها» درباره ی وضعیت مدیریت تئاتر و بی توجهی به نیازهای هنرمندان انتقاداتی را بیان نمود.


امیر دژاکام نویسنده و کارگردان تئاتر درباره ی وضعیت مدیریت فرهنگی و چالش های این روزهای تئاتر اظهار داشت: مساله اصلی این است که از اساساً مدیران تئاتری ما نمی دانند که با چه پدیده ای طرف هستند. از کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی که دکترای مدیریت رسانه و کارشناسی ارشد تئاتر دارد و استاد تئاتر است گرفته تا مدیران دیگری که شاید این رشته را نشناسند اما با عدالت که آشنایی دارند؛ به عنوان مثال هزینه تولید یک سریال معمولی ۱۵ قسمتی شبکه نمایش خانگی را در نظر بگیرید که رقمی بیش از ۲۰ تا ۴۰ میلیارد تومان است. این اتفاق در همین کشور و در همین شرایط نابه سامانی که تولیدات پلت فرم ها به حداقل رسیده است، می افتد. چرا بین هنرمندان سینما و تئاتر تبعیض وجود دارد؟ وی ادامه داد: در همین شرایط بچه های تئاتر الان سه سال است که مایحتاج ساده و معمول روزانه خودشان را به سختی تامین می کنند و وقتی هم که با آنها قرارداد بسته می شود انگار به یک بچه فقیر سرراهی نذری می دهند و کمک هزینه های اندکی به آنها تعلق می گیرد که شرم آور است. چرا آنقدر بین هنرمندان تبعیض قائل می شوید. نوش جان بچه های سینما و تلویزیون که چنین دستمزدهایی می گیرند، ولی چرا باید بچه های تئاتر به این ذلت و خفت بیفتند که برای گرفتن حقشان مدام جلوی مدیران مختلف دست دراز کنند در صورتیکه بازیگران و نویسندگان و کارگردانان و … بسیار خوبی هم هستند. بالاخره باید جایی جواب این ظلم داده شود. مجموع دستمزدهای من برای ۱۲ نمایشی که در طول این سال ها در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا کردم بسیار ناچیز است در صورتیکه دستمزدی که برای بازی در سینما و تلویزیون دریافت می کنم چند برابر کارهای تئاتری ام به عنوان نویسنده و کارگردان است. باید جنگید و تئاتر کار کرد این مدرس تئاتر درباره ی موضع گیری هایی که این روزها در مقابل اجراهای تئاتر وجود دارد، نیز بیان کرد: از یک طرف مدیریت تئاتر در راستای حذف تئاتر است و از جانب دیگر افرادی را داریم که نسبت به شرایط فعلی کشور معترض هستند و اعتقادشان بر این است که تئاتر نباید در این وضعیت روی صحنه برود. با این حساب هر ۲ گروه درحال حذف تئاتر هستند. در صورتیکه در تاریخ خوانده ایم، در شرایطی که فرانسه در زمان جنگ جهانی دوم توسط دولت آلمان نازی اشغال شده بود، سالن های تئاتر این کشور فعال بودند چون تئاتر یعنی اعتراض، یعنی نقد و گفتگو. هرچند که در این چهل سال برخی خودشان را کشتند تا بگویند تئاتر یعنی مجیزگویی، بله قربان گویی و پشت دست بوسیدن و تبلیغ کردن. در همین فرانسه ژان پل سارتر یک نویسنده فراری بوده است اما آثارش روی صحنه اجرا می شود. پس معتقدم که تئاتر باید اجرا شود و تئاتر معترض هم باشد مثل نمایش «پرده خانه» گلاب آدینه که این روزها روی صحنه است. خانم آدینه جنگید و ثابت کرد که تئاتر باید به فعالیت خود ادامه دهد. کارگردان نمایش «مکبث» تصریح کرد: نتیجه این شده که این روزها تنها تعدادی جوان علاقمند و مشتاق، تئاتر کار می کنند، کارهایی نه چندان حرفه ای که از نظر زیبایی شناسی حرفی برای گفتن ندارند و می توان از آنها به عنوان مشق های دانشجویی نام برد که البته خوشحالم که دل آنها شاد است و کار می کنند اما هیچکدام از هنرمندان بزرگ و صاحب نام با آنکه خیلی از آنها اعتقاد دارند باید تئاتر اجرا شود، حاضر نیستند نمایشی را روی صحنه ببرند. چون از جانب همکاران خودشان با موضع گیری های منفی مواجه می شوند و از نظر پرداخت کمک هزینه هم که با رقم های ۱۰ میلیون و ۲۰ میلیون و ۳۰ میلیون طرف هستند. اصلاً کل سرانه بودجه تئاتر به اندازه نصف ساخت یک سریال نمایش خانگی است. بلاتکلیفی برای اجرای «احمد شمس …» دژاکام درباره ی مشخص نبودن وضعیت اجرای نمایش «احمد شمس یا قصه همین روزها» نیز بیان کرد: سه سال است که برای اجرا در سالن اصلی تئاترشهر درخواست داده ام اما نتیجه ای ندارد در صورتیکه شاهد اجراهایی هستیم که مشخص نیست چطور به سالن اصلی راه یافتند. جواد طاهری مدیر تئاتر شهر به من، بهمن و اسفند امسال نوبت اجرا داده است و همه مراحلش را هم طی کرده ام اما هنوز شورای ارزشیابی و نظارت جواب درستی برای تأیید متن نداده است. گفتند متن تصویب شده و تنها مواردی برای اصلاح دارد که البته هنوز هم موارد اصلاحی را به من نداده اند در صورتیکه نمایشنامه از پارینه به آنها ارائه شده است. به طور معمول وقتی می گویند نمایشنامه نیاز به اصلاحات دارد منظورشان این است که از یک متن ۷۰ صفحه ای ۴۰ صفحه اش با ممیزی روبرو شده است. این نویسنده و کارگردان با گلایه از بلاتکلیف بودن وضعیت نمایشش اظهار داشت: به مدیرکل هنرهای نمایشی گفته ام حداقل یک فرد استخوان دار به من معرفی نماید تا بتوانم درباره ی نمایشنامه ام با او وارد گفتگو شوم. من در این نمایشنامه راجع به گرفتاری های مردم حرف زده ام، نه قانون اساسی را نقد کرده ام و نه به کسی بی احترامی کردم بلکه شفاف و روشن از مشکلات حرف زده ام. ۷-۸ ماه است که من را بلاتکلیف نگه داشته اند. نه می گویند که کار رد شده است نه از تأیید آن اطلاعی به من می دهند. بگذارید فضا کمی بازتر شود و بتوانیم مشکلاتی را که در جامعه وجود دارد مطرح نماییم. گلایه از مدیرانی که حتی یک قدم برای تئاتر برنداشتند وی اشاره کرد: مردم از بی عدالتی که در طول سال ها وجود داشته ناراحت هستند و افراد دیگری هم در کنار این اعتراض ها از فرصت سوءاستفاده و کارهای دیگری می کنند. به هر حال این فضا وجود دارد و برای اجرای تئاتر هم باید این مسائل را مد نظر داشت. من الان دارم با خبرگزاری مهر گفتگو می کنم نه با بی بی سی فارسی. پس بگذارید انتقادم را همین جا و در یک رسانه داخلی مطرح کنم؛ منِ کارگردان تئاتر به شدت از مدیرانم ناراضی ام. به شدت از عدم درکشان نسبت به گرفتاری های بچه های تئاتر ناراضی ام. از بالا تا پایین، هیچ کدامشان حتی یک قدم هم برای تئاتر برنداشتند. کارگردان «رؤیای خلیج فارس» اشاره کرد: تازه پس از دریافت مجوز، با مشکلات دیگری روبرو خواهم بود. اصلاً من مقرر است با چه پشتوانه مالی نمایشی سه ساعته را اجرا کنم. این نمایش درحال تمرین است و عوامل و بازیگران آن انتخاب شده اند. تهیه کننده من هم شخصی است و حاضر است برای به ثمر رسیدن نمایش هزینه کند اما چه کسی تضمین می نماید در بهمن و اسفند که به من زمان اجرا داده شده، این نمایش بتواند حداقل هزینه تهیه کننده را برگرداند. چون بعید بنظر می رسد که تماشاگران در این روزها به سالن تئاتر بیایند. دکور نمایش هایم را از خلازیر می خرم وی ادامه داد: من ۱۰ سال است که دکور نمایش هایم را در خلازیر جمع می کنم. سوار وانت می شوم و از خلازیر دکور و آکسسوارم را می خرم به جهت اینکه می خواهم مستقل حرف بزنم و بودجه ۲۰ میلیاردی سرمایه گذاران را نپذیرفته ام تا بتوانم شرافتم را حفظ کنم و حرف خودم را بزنم. بدین جهت زمانی که مردم دل خوش داشته باشند می توانم بدون کمک هزینه هم نمایشم را در هر جایی که باشد از سالن تئاتر گرفته تا پارک و پشت بام و … اجرا کنم اما شرایط باید عادی باشد و مردم به دیدن کارها بنشینند. دژاکام در آخر صحبت هایش با انتقاد از پاسخگو نبودن مدیرکل هنرهای نمایشی نسبت به گلایه ها و انتقادات هنرمندان بیان کرد: وقتی با من که ۴۰ سال است در تئاتر مشغول فعالیت هستم و چندین مدیر و وزیر و معاون وزیر دیده ام این طور رفتار می شود ببینید با سایر هنرمندان چطور برخورد می کنند. حتی شخص وزیر ارشاد وقتی مقرر است درباره ی موضوعی اظهارنظر کند باید از یک آدم متخصص مشاوره بگیرد. نتیجه این رفتارها و برخی موضع گیری های بدون مشاوره تخصصی، تبدیل گشته به بحران و مضیقه و تنگنایی که الان گریبان تئاتر را گرفته است. در نهایت و با همه مشکلاتی که وجود دارد، من تئاترم را اجرا می کنم و به خاطر هیچ مدیری تئاترم را تعطیل نخواهم کرد. ۴۰ سال است که کنار مردمم بودم و حالا هم در کنارشان هستم و هر جا که باشد نمایشم را به صحنه خواهم برد. ۵۷۲۴۵


منبع:

1401/10/20
15:51:03
5.0 / 5
819
تگهای خبر: بازیگر , تئاتر , تهیه كننده , سریال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال