حمید نعمت الله:
دونده امیر نادری شور فیلمسازی را در من ایجاد کرد
به گزارش سام فیلم، حمید نعمت الله با اشاره به اهمیت فیلم های امیر نادری برای نسل خودش اظهار داشت: شور فیلمسازی در من و افراد زیاد دیگری با فیلم «دونده» نادری بوجود آمد.
به گزارش سام فیلم به نقل از ایسنا، شامگاه دوشنبه، ۲۶ آبان ماه مستند سینمایی «جستجو در تنگنا» به کارگردانی و تهیه کنندگی مهرشاد کارخانی توسط گروه سینمایی هنر و تجربه در پردیس چارسو با حضور سینماگرانی همچون حمید نعمت الله و عزیزاله حمیدنژاد رونمایی گردید.
کارخانی در توضیح و معرفی فیلم خود اظهار داشت: «جستجو در تنگنا» مستقیماً به زندگی نامه امیر نادری ربط ندارد و یک مستند پرتره یا بیوگرافی از او نیست؛ همچنین هیچ ارتباطی به فیلم هایی که او خارج از کشور ساخته ندارد؛ بلکه بیشتر به فیلم های خیابانی امیر نادری مربوط است؛ یعنی همان چند فیلمی که پیش از سال ۵۷ ساخته است. به سبب گرایش خود من به سینمای خیابانی، در این مستند یک برش و یک ورق از امیر نادری وجود دارد چونکه این هنرمند باارزش و تاثیر گذار چه در همان دوران و چه بعدتر با فیلم ها و کاراکترش آن قدر روی من اثر گذاشته که من فقط یک برگ از آنرا ساخته ام.
وی اضافه کرد: چیزی به نام «گذشته» وجود دارد، چیزی که همه ما داریم و برخی بالاتر از دیگران به آن فکر می کنند. این گذشته، ریشه ای در وجود منِ نوعی دارد، همیشه با من است، خیلی وقت ها به من کمک کرده و حتی نجاتم داده است. این گذشته ریشه است. زمانی که کرونا شروع شد، اتفاق خیلی تلخی برای همه ما رقم خورد. من برادر کوچک ترم را به آسانی، درست مثل بسیاری دیگر که جان باختند، در دوران کرونا از دست دادم. چند ماه در خانه بودم و کلاً افسرده شده بودم؛ در همان دوران بود که نشستم و فیلم های خیابانی امیر نادری را باردیگر دیدم و باردیگر به حرف های نادری رسیدم و تصمیم گرفتم همانطور که او کارهای سخت را انجام می داد، در میانه همان وضعیت کرونا یک فیلم بسازم. حالا این که نتیجه خوب باشد یا بد اصلاً مهم نبود. من از دهه شصت با امیر نادری آشنا شده بودم و با او گذشته ای داشتم که رهایم نمی کرد. در حقیقت رفتم در همان فضای بحرانی و تلخ کرونا، در آن وضعیت و فضای سخت، این فیلم را ساختم.
او اضافه کرد: اگر فیلم سازان ما یک سنت ایجاد کنند و درباره ی فیلم سازانی که روی آنها تأثیر گذاشته اند، به هر شکل ممکن، یک فیلم بسازند هم ادای دینی خواهد بود و هم نسل های آینده متوجه می شوند که این شخصیت ها چه طور وارد سینما شدند، چه فیلم هایی ساختند و چه اثری روی سینما گذاشتند که هنوز هم پس از چهل یا پنجاه سال فیلم های فیلمسازانی مانند نادری تأثیر می گذارند.
به گزارش روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه، کارخانی همین طور تشکر از استقبال مخاطبان در نمایش فیلمش اظهار داشت: فکر می کنم اگر امیر نادری امشب در ایران بود و اینجا حضور داشت از این حضور گرم مخاطبان تعجب می کرد و واقعا لذت می برد. او احتمالا فکر می کرد در نهایت چند نفر برای دیدن این فیلم می آیند؛ اما می بینیم حال که نزدیک به چهل سال از فیلم «تنگنا» گذشته است، او بازهم چقدر طرف دار دارد. این حضور شما بطور قطع دل امیر نادری را شاد می کند و مطمئنم اگر خبرش به او برسد، خیلی خوشحال خواهد شد.
در ادامه مراسم حمید نعمت الله، کارگردان سینما اظهار داشت: مهرشاد کارخانی به امیر نادری و بعد او یعنی سینمای خیابانی خیلی مربوط و نزدیک است و به او تبریک می گویم که سفت وسخت پای این مورد ایستاده و این مسیر را طی می کند.
وی اضافه کرد: امیر نادری برای نسل من، یا حداقل برای شخص من با آثاری مثل «تنگنا»، «انتظار»، «خداحافظ رفیق» و... اهمیت یافت؛ اما در ادامه او با فیلم هایی مانند «دونده» و «آب، باد، خاک» اتفاقی بطورکامل منحصربه فردی را رقم زد. این ها فیلم هایی عمیقاً مدرن، پیشرو، مترقی، آوانگارد و به تمام معنا هنرمندانه هستند و شور فیلم سازی در من و بسیاری دیگر با دیدن همین فیلم «دونده» به وجود آمد. امیدوارم آقای نادری هر جا که هستند بازهم پرانرژی، پرتکاپو باقی بمانند.
نصرت کریمی از دستیاران کارگردان سینمای ایران هم که با امیر نادری همکاری داشته است اظهار داشت: من در «تنگسیر» مسئول لباس بودم اما چیزی که با اطمینان می توانم درباره ی نادری بگویم این است که امیر نادری خیلی ها را عاشق سینما کرد. سینمای نادری خیلی اصیل است و از دید من هرطور نگاه کنید، امیر نادری دست نیافتنی است. برخی کارگردانان در کار خود خوب هستند دیگران می کوشند جا پای آنها بگذراند، اما مطمئنم که امیر نادری دست نیافتنی است. من به او ادای احترام و برایش سلامتی آرزو می کنم و امیدوارم هر جا که هست تندرست باشد.
عزیزالله حمیدنژاد کارگردان سینما هم با اشاره به این که سینما برای امیر نادری خیلی جدی بود اضافه کرد: او یکی از سخت کوش ترین کارگردانان سینمای ایران است و همین سخت کوشی و غریزی کارکردنش روی بیشتر نسل ما در سینما اثر گذاشت. او کارگردانی غریزی بود که به هیچ صراطی مستقیم نبود، جز سلیقه و ذوقیات درونی خودش و همین مورد از دید من عامل موفقیتش بود. چند سال پیش در فیلم «کوه» هم دیدم که همان آدم، همان اراده و همان زیبایی شناسی پشت تک تک تصاویر این فیلم است و خیلی خوشحال شدم که هنوز بااراده و پشتکار رسمی کارهایش را پیش می برد. در هر صورت امیدوارم همیشه سلامت و تندرست باشند و خیلی متأسفم که در ایران نماند و به صورتی دلخورش کردند، فراری اش دادند و حیف شد. اگر وی در ایران بود می توانستیم کارهای خیلی شاخص و مؤثرتری از او ببینیم.
در این مراسم عباس یاری، هوشنگ گلمکانی، ستار اورکی، محمدقاسم زاده، شهرام ابیانه، امید نجوان، مهتاب نویدی، سمیرا غلام زاده، حسن رضایی، غلامرضا رمضانی، نادر سماواتی، محمد محمدیان، محمود آیدن، محمد خراط زاده، سیامک واعظی، مختار سایقی، منصور عبد رضایی، فرامرز هوتن، هم حضور داشتند.
فیلم مستند سینمایی «جستجو در تنگنا» بوسیله پلت فرم هاشور بصورت آنلاین اکران شده است.
بطور خلاصه اگر فیلم سازان ما یک سنت ایجاد کنند و درباره ی ی فیلم سازانی که روی آنها تأثیر گذاشته اند، به هر شکل ممکن، یک فیلم بسازند هم ادای دینی خواهد بود و هم نسل های آینده متوجه می شوند که این شخصیت ها چه طور وارد سینما شدند، چه فیلم هایی ساختند و چه اثری روی سینما گذاشتند که هنوز هم بعد از چهل یا پنجاه سال فیلم های فیلمسازانی مانند نادری تأثیر می گذارند. عزیزالله حمیدنژاد کارگردان سینما هم با اشاره به اینکه سینما برای امیر نادری خیلی جدی بود افزود: او یکی از سخت کوش ترین کارگردانان سینمای ایران است و همین سخت کوشی و غریزی کارکردنش روی بیشتر نسل ما در سینما اثر گذاشت. چند سال پیش در فیلم کوه هم دیدم که همان آدم، همان اراده و همان زیبایی شناسی پشت تک تک تصاویر این فیلم است و خیلی خوشحال شدم که هنوز بااراده و پشتکار رسمی کارهایش را پیش می برد.
این مطلب سام فیلم را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
کامنتهای بینندگان سام فیلم در مورد این مطلب