پول های مشكوك در سینما-۹؛
بازیگر ۳۰ میلیونی دستمزد ۴۰۰ میلیونی می خواهد، لزوم اتحاد صنوف
سام فیلم: بهمن كامیار كارگردان و تهیه كننده سینما معتقدست با اتحاد صنوف سینمایی می گردد جلوی ورود افراد غیرسینمایی با پول های مشكوك به سینما را گرفت.
بهمن كامیار كارگردان و تهیه كننده سینما در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ورود پول های مشكوك به شبكه نمایش خانگی و سینما اظهار داشت: پرداخت های بی حساب و كتاب در بعضی از پروژه ها سبب می گردد هزینه تولید به قدری بالا برود كه به جز عده ای محدود، بقیه امكان تولید و تهیه فیلم نداشته باشند. از آنجائیكه برخی دغدغه بازگشت سرمایه ندارند از همین رو دستمزدهای آنچنانی می پردازند و وقتی شما با چنین مواردی مواجه می شوید ناخودآگاه به پول ها، دستمزدها و منبع این دستمزدها مشكوك می شوید چون هیچ پول تمیز و هدفمندی بدونِ دغدغه بازگشت سرمایه به هیچ بیزینسی وارد نمی گردد و وقتی بازگشت سرمایه اولویت ندارد نشان داده است كه این پول یك ایرادی دارد. وی ادامه داد: البته ما در مقام و منصبی نیستیم كه ایراد آنرا كشف نماییم ولی منطق و عقل می گوید منبع این پول سالم نیست و این پول ها دقیقا به سینمایی ضربه می زند كه می خواهد با پول سالم كار كند. كامیار كه وكیل هم است، بیان كرد: گاهی می بینیم برای ساخت فیلمی بالای ۱۰ میلیارد تومان هزینه می گردد كه اگر قرار باشد این فیلم ضررده نباشد باید ۶۰ میلیارد تومان بفروشد در حالیكه شما اگر حتی فیلمی در حد و اندازه «هزارپا» بسازید و همه امكانات سینمای ایران اعم از پخش، سالن سینما و تبلیغات قدرتمند، بازیگران محبوب و... پشت آن بیایند، فیلم شما در اكران ۱۰ تا ۱۲ هفته ای بین ۳۰ تا ۳۵ میلیارد تومان می تواند بفروشد كه باز هم ضرر است. حال چگونه می گردد كه این ضرر میلیاردی برای كسی اهمیت ندارد؟ این نویسنده و كارگردان سینما درباره افزایش بی رویه دستمزد بازیگران هم اظهار داشت: بازیگری كه قبل از این برای ایفای نقش در یكی از فیلم هایم ۳۰ میلیون تومان گرفته بود، امسال از من ۴۰۰ میلیون تومان می خواست. چنین بازیگرانی هم می گویند به همان نسبتی كه فلان بازیگر دستمزد سیصد میلیونی خویش را به نهصد میلیون تومان افزایش داده است، منی كه ۵۰ میلیون تومان می گرفتم الان ۲۵۰ میلیون تومان می خواهم در حالیكه آن بازیگر ۳۰ میلیونی به خود نمی گوید كه كارش حتی ۵ میلیون تومان هم فروش ندارد. كدام بازیگر در سینمای ایران می تواند بگوید من سه میلیارد تومان فروش دارم و باید یك میلیارد تومان بگیرم؟ همان بازیگری كه این روزها یكی از فیلم هایش سی میلیارد تومان فروخته، فیلمی دارد كه یك میلیارد تومان فروش داشته است، پس این نشان داده است بازیگر به تنهایی تعیین كننده فروش نیست. كارگردان «مرداد» اظهار نمود: متاسفانه این روزها شرایط به گونه ای شده است كه باید شصت درصد از هزینه ساخت یك فیلم را بعنوان دستمزد به یك یا ۲ بازیگر بدهیم. این چه عدالتی است؟ چه كسی سبب رخ دادن این اتفاق در سینما شده كه حالا كار به جایی رسیده است كه یك یا ۲ بازیگر توقع دارند تا ۶۰ درصد از بودجه یك فیلم به آنها تعلق بگیرد؟ سبب و بانی این قضیه بطور قطع همان كسانی هستند كه پول های بی حساب و كتاب و شبهه دار را وارد این حرفه كردند و فقط خرج كردن این پول ها برایشان اهمیت دارد. این امر سبب شده است دفاتر تولید آثار مستقل، فعالیتی نداشته باشند برای مثال ببینید دفاتر سینمایی هر یك امسال چند فیلم تولید كرده اند؟ آمار پروانه ساخت هایی را كه منجر به تولید شده اند ببینید كه چه كسانی توانستند فیلم بسازند؟ فقط آنهایی كه دستشان در جیب دولت می باشد و با بودجه های دولتی كار می كنند یا آنهایی كه با همین افراد محدود با سرمایه های مشكوك شراكت دارند، امكان تولید پیدا كرده اند. متاسفانه این روزها شرایط به گونه ای شده است كه باید شصت درصد از هزینه ساخت یك فیلم را بعنوان دستمزد به یك یا ۲ بازیگر بدهیم. این چه عدالتی است؟ وی با اشاره به اینكه تابحال هیچ بازیگری از او دستمزد به دلار نخواسته است، اظهار داشت: خیلی از بازیگرانی كه دستمزدهای بالایی دارند افرادی هستند كه یا خودشان و یا خانواده هایشان در خارج از كشور مقیم هستند و امكان دارد توقع داشته باشند به دلار یا یورو دستمزد بگیرند چون آنها هم برنامه ریزی هایی در زندگی دارند و بر مبنای هزینه كردِ خود در آن كشورها دستمزد می خواهند. تهیه كننده «سد معبر» ضمن بیان این مطلب كه ریشه ورود پول های سرگردان شبكه نمایش خانگی است، عنوان كرد: قبل از این بازیگران تنها برای دریافت دستمزدهای بالا در سریال های شبكه نمایش خانگی كه گاها كیفیت خوبی هم نداشت، حضور پیدا می كردند یعنی به صراحت اعلام می كردند كه ما در صورتی به شبكه نمایش خانگی می آییم كه پول خوب به ما بدهید. بازیگری می گفت به جای حضور سه ماهه در یك سریال شبكه نمایش خانگی می توانم در همین مدت ۲ پروژه سینمایی تمام كنم ازاین رو شما باید دستمزدی به من بدهید كه برابر با دستمزد این ۲ فیلم باشد از سوی دیگر با عنایت به اینكه بازگشت سرمایه و سودآوری شبكه نمایش خانگی به نسبت سینما بیشتر است، تهیه كنندگان این آثار قانع می شدند چنین دستمزدهایی به این بازیگران بدهند اما همین افراد وقتی به سینما می آمدند ملاكشان دستمزد شبكه نمایش خانگی بود. كامیار اضافه كرد: همین افراد با دست پس می زنند و با پا پیش می كشند به این صورت كه می گویند ما دوست نداریم در شبكه نمایش خانگی به ایفای نقش بپردازیم از جانب دیگر اتفاقا دوست دارند به شبكه نمایش خانگی بروند تا دستمزد خویش را بالا ببرند چون كه قبل از این در سینما كسی چنین دستمزدهایی به بازیگران نمی داد. البته هنوز هم بعید می دانم به جز تعداد محدودی كسی چنین پول هایی بدهد و وقتی ما با تهیه كنندگان قدیمی و كسانی كه دغدغه سینما دارند، صحبت می نماییم می گویند نمی دانیم چرا چنین دستمزدهایی پرداخت می گردد. كسانی دارند سینما را به این سمت می كشانند كه نه دغدغه سینما دارند و نه كارنامه ای در سینما، اما تاثیر مستقیم در روند تولید سینما و دستمزدها می گذارند ضمن اینكه وقتی دستمزدها بالا می رود عوامل دیگر هم متوقع می شوند و می گویند ما هم چندبرابر دستمزد پیشین خویش را می خواهیم. كامیار در انتها با اشاره به اینكه باید اتحاد صنفی وجود داشته باشد تا چنین دستمزدهایی پرداخت نشود، اظهار نمود: نمی دانم خانه سینما چقدر می تواند در این امر موثر باشد چون كه چنین قراردادهایی خصوصی است و افراد می توانند بگویند این یك توافق است و كسی نمی تواند من را مجبور كند چقدر بگیرم اما باید بدانیم ورود این پول ها و افزایش دستمزد بازیگران خطری برای اصناف سینما است از همین رو باید همه دست به دست هم بدهند و مانع این اتفاق شوند. شاید مقررات مالیاتی در این امر دخیل باشد چونكه هنرمندان از معافیت مالیاتی برخوردار می باشند و بنابراین بعضی از آنها پروایی از انعقاد قراردادهای میلیاردی ندارند.
این مطلب سام فیلم را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب