رده بندی سنی جشنواره آگهی است، نه اجبار

رده بندی سنی جشنواره آگهی است، نه اجبار به گزارش سام فیلم روزنامه ایران نوشت: محمد طباطبایی نژاد تاكید می كند كه محدودیت سنی اعلام شده موقتی و مختص جشنواره است و در نمایش عمومی طبق روال قبل، نظر كارشناسان شورای رده بندی سنی اعمال خواهد شد.


«این یك سفارش یا آگهی است، الزامی در كار نیست.» رده بندی سنی فیلم ها چند ماهی است كه با تاكید و تكیه بر این گزاره در اكران عمومی فیلم ها لحاظ می شود. دستورالعملی كه نه شكل قانونی و الزامی دارد و نه بواسطه آن ممنوعیتی برای ورود محدوده سنی خاص به سالن های نمایش اعمال می شود. آن طور كه مدیران سینمایی اصرار دارند صرفاً سفارش ای است برای پیش گیری از هرگونه لطمه به كودكان و نوجوانان تا خانواده ها بتوانند با آگاهی تماشای فیلمی را برای فرزندانشان انتخاب كنند. اعداد قرمز رنگی كه تنها به پوستر و تیزرهای تلویزیونی و سایت های فروش آنلاین بلیت محدود شده اند و مطابقت آنها با سن مخاطب هیچ ممنوعیتی برای ورود او به سالن های سینمایی ایجاب نمی نماید. حالا پای همین اعداد قرمز آگهی دهنده به جشنواره فیلم فجر هم كشیده شده است و برای نخستین بار بلیت ۴ فیلم با اعمال رده بندی سنی پیش فروش شده است. سه فیلم «سه كام حبس» سامان سالور، «خون شد» مسعود كیمیایی، «آن شب» كوروش آهاری و فیلم «شنای پروانه» محمد كارت فیلم هایی هستند كه برای سه فیلم اول رده بندی سنی ۱۲+ و برای فیلم چهارم رده بندی ۱۵+ در نظر گرفته شده است.

آن طور كه محمد طباطبایی نژاد، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی به «ایران» می گوید شورای پروانه نمایش، شورای تصمیم گیرنده درباب رده بندی سنی فیلم های جشنواره بوده است: «میزان خشونت غیر عادی یكی دو فیلم موجب شد كه شورای پروانه نمایش درخواست اعمال رده بندی سنی آثار جشنواره را داشته باشند. با توجه به این كه این موارد مربوط به كانسپت فیلم ها بود و قابل اصلاح نبود برای نخستین بار رده بندی سنی فیلم در جشنواره توسط شورای پروانه نمایش اعمال شد.» جای خالی شورای رده بندی سنی سازمان سینمایی در این تصمیم گیری و مرجعیت قرار ندادن نظرات كارشناسانه این شورای ۳۰ نفره یكی از ابهامات مهم این تصمیم گیری است كه طباطبایی نژاد درباره آن توضیح می دهد: «تمایل و خواسته ما هم همین بود كه رده بندی سنی از طرف شورای مربوطه صورت گیرد اما باتوجه به محدودیت زمانی (حدود ۳۰ فیلم در فاصله زمانی كمتر از دو هفته باید بازنگری می شد) اعمال نظر شورای ۳۰ نفره كارشناسان و صاحبنظران حوزه آموزشی و تربیتی میسر نبود و بنا بر این شورای ۹ نفره پروانه نمایش در این خصوص تصمیم گرفت.» طباطبایی نژاد تاكید می كند كه محدودیت سنی اعلام شده موقتی و مختص جشنواره است و در نمایش عمومی طبق روال قبل، نظر كارشناسان شورای رده بندی سنی اعمال خواهد شد. وی همینطور تاكید می كند كه برای تصمیم گیری در این زمینه نیازی به مشورت و هماهنگی با صاحبان فیلم ها نیست چونكه مصوبه شورای پروانه نمایش گردنگیر آور است. از طباطبایی نژاد درباره عدم اعمال محدودیت سنی برای فیلم «پوست» برادران ارك كه تیزر آن اخیرا با فضایی دلهره آور و تصویری از جن انتشار یافته، می پرسیم و او می گوید: «اتفاقاً درباره این فیلم بحث شد اما چون محتوا و كانسپت فیلم آیینی و درباره آداب و رسوم است منصرف شدیم. فیلم فضای وحشت دارد اما نه مثل فیلم «آن شب» كه در این ژانر قرار می گیرد. قصه «پوست» به شكلی است كه شاید برای بچه های زیر ۹ سال مناسب نباشد اما شورا به خاطر محتوا و كانسپت آیینی تصمیم گرفت این محدودیت اعمال نشود.» بگفته معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، شورای پروانه نمایش اغلب آثار جشنواره و بویژه ۴ فیلمی را كه مشمول رده بندی سنی شده اند دیده و البته در این میان هم استثناهایی وجود دارد: «به غیر از «روز صفر» سعید ملكان یكی دو فیلم دیگر هم هست كه شورای پروانه نمایش نسخه كامل آنرا ندیده است اما چون دو نفر از اعضای این شورا یعنی آقای دكتر كرمی و دكتر احسانی در هیأت انتخاب جشنواره حاضر بودند از آنها درباره موارد حساسیت برانگیز استعلام كردیم و بقیه اعضای شورای پروانه نمایش به نظر دو نماینده شان اعتماد كردند اما این ۴ فیلم را به صورت كامل دیده ایم.» ۲۴۱۲۴۱



منبع:

1398/11/05
23:13:57
5.0 / 5
4302
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , اكران , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال