به گزارش سام فیلم به نقل از ایسنا، نشست رسانه ای نوزدهمین جشن خانه سینما صبح 8 شهریور ماه در سالن سیف الله داد خانه سینما با حضور هارون یشایایی، تورج منصوری دبیر انجمن عالی فنون و هنرهای سینمایی كامران ملكی عضو هیات مدیره خانه سینما و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما برپا و از همان ابتدا اعلام شد كه بخشی از نشست با توجه به فرارسیدن سالگرد حضور منوچهر شاهسواری در خانه سینما به پرسش و پاسخ درباره این نهاد صنفی اختصاص دارد.بخش ابتدایی این نشست با حضور یشایایی و منصوری برگزار شد كه یشایایی رییس شدن خودش برای جشن خانه سینما را یك داستان جداگانه دانست و گفت: خوشحالم موقعیتی پیش آمده كه در كار مشتركی كه دوستان شروع كردند موثر باشم و آنچه در توان دارم را بگذارم.او افزود: در سینما تلاش های زیادی انجام می شود ولی جدا جداست و باید مسیر مشخصی برای این سینما وجود داشته باشد.وی ادامه داد: بعضی فیلمها هستند كه امكان نمایش پیدا نمی كنند و باید كاری كنیم كه اصلا اینها تولید نشوند چون یكسری موانع همیشه وجود داشته است. باید اتاق فكری باشد تا راه را نشان دهد. سینمای ایران قابلیت دارد كه سهم خود را از سینمای جهان بگیرد ولی نتوانستیم بازار موفقی داشته باشیم.او با اشاره به اینكه در جایی مثل بنیاد سینمایی فارابی اتاق فكری وجود ندارد٬ گفت: اگر وضعیتی پیش آید كه همین اندیشه اعلام شده ادامه یابد تا وارد بحث تازه ای درباره سینما و تداوم حضور سینما در فرهنگ ملی خودمان و نیز حضور سیستماتیك در بازار جهانی شویم.تورج منصوری درباره پروسه تاسیس انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران توضیح داد كه این اقدام پیش از بسته شدن خانه سینما با گروهی هفت نفره كه پیش از این هم در گفتگویی با ایسنا كامل تشریح كرده بود، آغاز شد.
تندیس جشن خانه سینما؛ نمادی از فرهنگ قدیماو پس از تكمیل توضیح درباره تشكیل آكادمی، درباره تندیس خانه سینما گفت: اوایل دهه هفتاد از آقای عبدالله اسكندری هم خواستیم كه طرحی به ما بدهد و بعد توسط یك مجسمه ساز به نام محمدی این تندیس طراحی شد كه یك سرستون باستانی تخت جمشید و شبیه نمادهای فرهنگ قدیمی ماست و نمادهای فرهنگ و اندیشه را پرواز می دهند در حالی كه خودش مثل شمع آب می شود. منصوری در ادامه شاخه های بازیگری، تدوین، موسیقی، چهره پردازی، صدا، طراحی فیلم، جلوه های بصری، تهیه كنندگی، كارگردانی، مستنذ، فیلم كوتاه، انیمیشن، فیلمبرداری از جمله پانزده عضو تشكیلاتی هستند كه برای جشن تصمیم گیری كرده اند.
به دنبالی مكانی برای حضور همه اعضا در جشن هستیماو درباره محل برگزاری جشن گفت: روز ملی سینما یعنی ۲۱ شهریور ماه مثل هرسال برای برگزاری جشن مشخص شده ولی هنوز جایی قطعی نشده چون می خواهیم همه اعضا حتما حضور داشته باشند و به لحاظ خدمات و مسائل اجرایی شرایط لازم باید درنظر گرفته شود.منصوری درباره تغییر روش دیدن فیلم ها نسبت به سال گذشته و برنامه ریزی هایی كه برای آكادمی انجام شده بود گفت: ما خیلی دیر توانستیم بجنبیم و همه چیز با هم جور شد. تقصیر كسی هم نبود چون می خواستیم یك سیستم درست كنیم و هنوز مهارت های فردی كار را جلو می برد. برای سال آینده قول می دهم كه دوستان داور همراه با نفس تماشاچی فیلم ها را تماشا كنند.او در پاسخ به سوالی درباره تغییر شكل تندیس گفت: شكل اصلی تندیس تغییر نكرده و فقط پرداخت روی آن عوض شده است. همان اول هم یك تندیس مات و انگار پتینه شده بود كه زیبایی خود را داشت و یك مدل دیگر هم كه مجسمه ساز ارائه كرده بود همین طرح براق بود. وی با تاكید براینكه با سیاست هایی كه تدوین می شود در سال های آینده به برنامه ثابتی خواهیم رسید، در پاسخ به اینكه آیا برای شهدای مدافع حرم تجلیلی در جشن لحاظ شده است، بیان كرد: ما به لحاظ تعداد جایزه محدودیت های داریم و امسال بزرگداشت هایی پیش بینی شده كه برای سینما خدماتی ارائه كرده اند و مدافعان حرم هم برای ما عزیز هستند اما تقدیر از حتی یك شهید در حد و ارزش كاری كه آنها كردند،نیست چون اینجا یك برنامه تخصصی برگزار می شود. پس بهتر است ما هم به كار تخصصی خود بپردازیم و این طور نشود كه برای توجیه اعمال خودمان از آن ها سواستفاده می كنیم.او گفت: جشن خانه سینما تخصصی است و امسال چهار جایزه برای بزرگداشت درنظر گرفته می شود.یشایایی هم اضافه كرد: با این حال این پیشنهاد قابل طرح است كه بررسی شود. هرچند این روزها هركاری در سینما كنیم سیاسی می شود. باید سعی كنیم كارهایمان را سیاسی نكنیم.منصوری درباره اینكه گفته می شود اهدای جوایز خانه سینما با لابی داده میشود آن هم با اشاره به گفته های كمال تبریزی در دوره قبل، گفت: شیوه رای گیری وقتی مشخص شود و ایرادهایش شناسایی شود به سمتی می رویم كه غیرقابل نفوذ باشد، هرچند الان هم اعمال نفوذی نمی شود. الان رای گیری به این صورت است كه داوران توسط شاخه ها معرفی و بعد در آكادمی تایید می شوند كه آنوقت كاندیداهای خود را اعلام می كنند و بعد تعداد داوران دیگری كه اضافه می شوند به دلیل تعداد زیاد شائبه لابی را از بین می برند.دراین باره كامران ملكی هم توضیح داد كه سال گذشته از صحبت های كمال تبریزی سوبرداشت درباره لابی در اهدای جوایز صورت گرفته بود.در ادامه دبیر انجمن عالی درباره سیاست های تعیین شده برای جشن های مستقل صنوف گفت: نمی توانیم دستورالعملی به آنها بدهیم كه تابع چه شرایطی باشند. البته بیشتر جشن های خارج از صنوفی كه برگزار می شوند به صورت تقدیر هستند و تنها جای تخصصی جشن های خانه سینما و نیز جشن منتقدان است كه خود منتقدان بررسی می كنند.منصوری همچنین درباره اسپانسر گفت كه امسال فعلا بودجه از طریق خانه سینما تامین می شود ولی آكادمی از سال های آینده به سمتی خواهد رفت كه باری روی دوش خانه سینما نباشد.در ادامه این نشست منوچهر شاهسواری، مدیر عامل خانه سینما در سخنانی عذرخواهی كرد برای منع مصاحبه ای كه خودش برای خودش گذاشته و گفت: وقتی در میدان كار اجرایی هستید باید هدفتان را مراقبت كنید. از همین جا بابت این آینده هم عذرخواهی می كنم چون سنت گذشته را نمی توانم بشكنم.او با اشاره به گذشت یك سال از حضور خود در خانه سینما اظهار كرد: من خود را رئیس اعضای خانه سینما نمی دانم، بلكه وكیل آن ها هستم و برایم افتخار است در دوره ای در خانه سینما هستم كه ریاست جشن آن را آقای یشایایی بر عهده دارد.
«آب»؛ مضمون جشن خانه سینماشاهسواری همچنین درباره موضوعی كه در بخش سوالات مربوط به جشن خانه سینما و پاسداشت شهدای مدافع حرم مطرح شده بود، خاطرنشان كرد: هیچ موضوع حیثیتی در سینما پنهان نمی ماند و سینمای ایران در مبانی، تولیدات و مراسم خود حتما توجه جدی به آنچه بیرون از سینما اتفاق می افتد، اما به كل كشور مربوط است، دارد. مگر می شود جشن خانه سینما را برگزار كنیم و یادی از بزرگانی كه با خون خود از این كشور دفاع كردند نكنیم؟ اصلا كسی به یاد می آورد كه تا به حال این اتفاق نیفتاده باشد؟ چون بدون شك هر سال اشارات روشن و صریحی داشته ایم و امسال نیز قطعا به این موضوع توجه خواهیم كرد.مدیرعامل خانه سینما درباره نوزدهمین دوره جشن خانه سینما اضافه كرد: امسال مضمون جشن خانه سینما «آب» است، چون فكر می كنیم آب به عنوان یك عنصر حیاتی برای آینده كشور در شرایط خطیری قرار دارد و باید همه نسبت به آن به یكدیگر هشدار دهیم و برای دفاع از نگه داشت آب و نگرانی از كمبود آن آنچه را به عنوان زیبایی شناسی و فهم از آب در سینما بلدیم به كار خواهیم بست.
دبیری جشنواره فجر به من پیشنهاد نشده استشاهسواری در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه شنیده می شود یكی از گزینه های دبیری جشنواره فیلم فجر است، گفت: هیچ پیشنهادی بابت دبیری جشنواره به من ارائه نشده است.وی درباره صحبت هایی از رئیس سازمان سینمایی و احتمال حذف برخی جوایز در جشنواره فجر و اینكه آیا خانه سینما به عنوان یك نهاد صنفی در این باره اظهارنظر خاصی دارد، بیان كرد: این موضوع به من اطلاع داده نشده اما از نظر من جشنواره فجر نیازمند یك جلسه آسیب شناسی است چرا كه این جشنواره در طول 35 دوره برگزاری خود خدمات گرانبهایی را به سینما انجام داده است اما فكر می كنم مثل هر پدیده ای كه به این سن و سال می رسد، به یك بررسی و بازنگری نیاز دارد.
جشنواره فجر دیگر باعث رشد سینما نمی شوداو با اشاره به اینكه هیأت رئیسه آكادمی معتقد است جشنواره باید از حال رقابت وسیعی كه دارد به یك حالت غیررقابتی و مراسم پایان تولید سال درآید، گفت: البته این یك حكم قطعی نیست بلكه نظر كارشناسی است چرا كه ما در خانه سینما جشنواره هایی دیگری همچون حقیقت یا فیلم كوتاه را هم باید مورد توجه قرار دهیم اما درباره جشنواره فجر نظر شخصی ام بر این است كه ادامه این شیوه دیگر باعث رشد ما نخواهد شد و جشنواره فجر باید شمایل دیگری پیدا كند كه فكر می كنم در سازمان سینمایی هم دوستان به دنبال این هستند و مشورت هایی در این باره با ما شده است.مدیرعامل خانه سینما در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به اینكه انتظار می رفت خانه سینما در مباحثی همچون تحریم های حوزه هنری واكنش هایی داشته باشد، گفت: وقتی شورای عالی تهیه كنندگان در نامه ای رسمی اعتراض می كند یا كانون كارگردانان بیانیه می دهد یا اینكه شورای صنفی نمایش كه درون خانه سینماست اعتراض جدی می كند یعنی چه؟ ما در مقابل هر حركتی كه علیه سینما صورت گیرد پشتیبان اصناف خود برای حفظ حقوقشان هستیم و البته گاهی وقتی یك امر كلی واقع می شود جمع اصناف و خانه سینما وارد می شود.او افزود: ما در مقام وكیل باید بدانیم اصناف ما چه می خواهند، خواسته آن ها چه راه حل هایی دارد تا براساس آن عمل كنیم.
خودم را در صحنه سینمای ایران ممنوع كردموی همچنین در پاسخ به اینكه گفته می شود منوچهر شاهسواری در مقام مدیرعامل خانه سینما بیشتر اهل تعامل است و یا اینكه از رانت هایی برخوردار است، با طرح این پرسش كه رانت به چه معناست، گفت: از لحظه ای كه به خانه سینما آمدم خودم را در صحنه سینمای ایران ممنوع كردم و معتقدم پاسخگویی به برخی حرف هایی كه مطرح می شود آداب دارد چرا كه حوزه فرهنگ، حوزه گفت وگوهای دوسویه است.شاهسواری اضافه كرد: اگر مثلا یك دوست و رفیقی مسئله ای را درباره من مطرح می كند آیا دائم باید سند بیاورم و كاغذی نشان دهم؟ من كارمند دولت نیستم و از اول هم به عنوان دستیار كارگردان وارد خانه سینما شدم. قطعا گاهی انتقاد كردن به معنای اصلاح امور است و گاهی فقط به معنای ابراز نظر است كه در این باره گوینده حق گفتن دارد و شنونده هم حق دارد كه پاسخ ندهد.
تعامل بهتر از تقابل جواب می دهداو در ادامه این پرسش كه گفته می شود تصمیم گیری های او و یا برخی انتقادهایی كه به عملكرد خانه سینما برمی گردد ناشی از روابط زیاد صمیمانه شاهسواری با سازمان سینمایی است، تأكید كرد: وزانت و مكانت بخش خصوصی در سینما هدف اصلی ماست. برای این كار تصدی گری دولت باید كاهش یابد و مسیر انتقال امور به اصناف فراهم شود. تشخیص من این است كه برای قوت یابی بخش خصوصی راه حل تعامل بهتر از تقابل جواب می دهد.مدیرعامل خانه سینما همچنین درباره حضور خود در كمیته فرهنگی مجلس كه در چند روز گذشته اتفاق افتاد، توضیح داد: این دومین جلسه ای بود كه در مقام مدیرعامل خانه سینما به مجلس می رفتم وبار اول آن سال گشته همراه با آقای ایوبی بود و این بار با آقای حیدریان. این جلسه هم از این جهت برگزار شد كه ما در بخشی از موضوعات نیازمند تغییر و انشاء قوانین هستیم. مثل مالكیت معنوی، دفاع و صیانت از حقوق مالكانه بر آثار و تأمین منابع لازم برای تأسیس صندوق بیمه بیكاری.وی با اشاره به اینكه یكی از مهمترین كارهایی كه باید دنبال كنیم بردن لایحه نظام صنفی به مجلس است، افزود: ما به عنوان خانه سینما می بایست با نمایندگان مجلس گفت وگو كنیم چرا كه آنچه در نظر داریم یك كار مشترك میان صنف، دولت و قوه مقننه است.شاهسواری در این نشست همچنین در پاسخ به سوالی درباره فعالیت های مشترك خانه سینما و مدرسه ملی سینما گفت: با دوستان در هیأت مدیره سابق بر این نكته تفاهم كردیم كه در پی آن سه مأموریت اعلام شد؛ اولین آن ها مراقبت بود كه بیمه، معیشت، مراقبت از فیلم های ایران و مراقبت از تخصص ها را شامل می شود. دوم تلاش خانه سینما برای ایجاد یك صحنه رونق در تولید، توزیع، نمایش و بهره برداری است و سوم بحث ارتقاء سینما بود.او با اشاره به اینكه در خانه سینما امر كیفی و كمی باید جداگانه پیگیری شوند، افزود: در این معادله توافق جدی با سازمان سینمایی و مدرسه ملی سینما به نمایندگی از آن داشتیم مبنی بر اینكه فرصت هایی كه در مدرسه وجود دارد در ارتباط با آكادمی و به صورت یك هیأت مشترك پیگیری شود تا ضرورت ها و نیازسنجی های لازم به ویژه در حوزه فناوری های نوین بررسی شود.