مهدی بخشی مقدم مطرح كرد:

در مستند خانه ای برای تو بازسازی اتفاق نیفتاده است

در مستند خانه ای برای تو بازسازی اتفاق نیفتاده است به گزارش سام فیلم مهدی بخشی مقدم اظهار داشت: مستند «خانه ای برای تو» كاملا رئال بوده است و هیچگونه بازسازی در آن انجام نشده است.


به گزارش سام فیلم به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، هفتمین جلسه «فیلمنامه فیلم» از سلسله نشست های «سینماپاتوق» با مبحث نقد و بررسی فیلم مستند «خانه ای برای تو» با حضور مهدی بخشی مقدم كارگردان و مهدی شامحمدی تهیه كننده این فیلم در سالن اوستای حوزه هنری برگزار و این فیلم اكران شد.
در ابتدای این مراسم مهدی شامحمدی تهیه كننده فیلم مستند «خانه ای برای تو» در مورد موضوعیت این فیلم اظهار داشت: مبحث «مرگ» یكی از دغدغه های همیشگی من بوده است كه با كتاب های شهید آوینی به آن رسیدم. حس خودخواهی از زنده بودن و ناراحتی از مرگ رفتگان همیشه در بهشت زهرا همراه بوده است. در واقع حسی را تجربه كرده بودم كه دوست داشتم مخاطب را هم با آن آشنا كنم. مستند «خانه ای برای تو» الهامی از این احساس بوده است كه ما را ترغیب كرد برای ساخت این فیلم سختی ها را تحمل كرده و مدت زمان حدودا 3 سال را صرف ساخت آن نماییم.
وی ادامه داد: فیلم آمریكایی «آخرین گام های مرد محكوم به مرگ» و مستند «فصل هرس» همانند مستند «خانه ای برای تو» نمونه ای بی نظیر از مبحث «مرگ» هستند كه در انتقال مفهوم بسیار موفق عمل كرده و به دنبال نشان دادن حال و احوال آدم های نزدیك به مرگ و انتقال آن به مخاطب بوده اند.
شامحمدی با اشاره به سختی های بسیار در ساخت مستند «خانه ای برای تو » تصریح كرد: مساله نشانی كه آدم از خود به جای می گذارند بزرگترین دغدغه انسان های نزدیك به مرگ است. اگر این انتظار در سن های پایین تر صورت گرفت با شرایط متفاوت تری روبرو بوده و منجر به خلق اثری محتوایی تر می شود. برای انتخاب سوژه این مستند ما به دنبال آدم هایی بوده ایم كه در تنگنای مرگ و زندگی قرار دارند ازاین رو به سراغ بیماران سرطانی رفتیم. چون كه این افراد حس قابل انتقال تری از این ماجرا دارند.
وی افزود: به جا گذاشتن اثر در آدم ها متفاوت می باشد و به شیوه های مختلفی انجام می شود ازاین رو برای ساخت فیلم با زندگی و حال و هوای سوژه های متفاوتی آشنا و به آنها نزدیك شدیم. داوود شخصیت اصلی فیلم تازه متوجه بیماری خود «سرطان» شده بود و تلاش های وی ما را به شناخت بیشتر ترغیب كرد. او بعد از یكسال از بیماری اش تصمیم گرفت به منظور ایجاد سرپناه و پشتیبانی از همسرش خانه ای برای او بسازد كه این خود امید بزرگی به زندگی بود.
این تهیه كننده با اشاره به موفقیت مستند «خانه ای برای تو» خاطرنشان كرد: این مستند با حضور در سی وهفتمین جشنواره ملی فیلم فجر، بخش رقابتی جشنواره كراكف لهستان و دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت موفق به كسب نشان فیروزه بهترین فیلم این جشنواره شد و در جشن مستقل سینمای مستند، عنوان بهترین فیلم را به خود اختصاص داد. این در شرایطی است كه با وجود مهیا نبودن فضای مناسب برای نمایش مستند، این فیلم توفیقات خوبی در تاثیرگذاری بر مخاطب داشته است.
وی ضمن انتقاد به عدم وجود سالن های نمایش برای مستند اذعان كرد: فیلم های مستند با نبود سالن برای نمایش روبرو هستند كه این امر منجر به كاهش تلاش فیلمسازان برای افزایش كیفیت محتوایی و ساخت فیلم در سطح اكران شده است. ما به دنبال ساخت فیلم های مستند بر پرده سینما هستیم و می دانم كه این روند با سختی زیادی همراه می باشد ولی احقاق آن احتیاج به حمایت دارد تا به سطحی از كیفیت برسد كه مخاطب را برای دیدن مجاب به پرداخت هزینه كند. امیدوارم روزی نمایش عمومی مستند برای مخاطب صورت گیرد.
شامحمدی تصریح كرد: نشان دادن حال و هوای واقعیت های زندگی افراد نزدیك به مرگ، احتیاج به مشورت با پزشكان، مشاور و كاربلدهای این عرصه دارد چون كه در این شرایط ابتدا افراد وارد روابط عرفانی با خدا و طلب كمك از او شده سپس به مرحله انكار و پس از آن آگاهی از علت خلقت و رسیدن به ذات پروردگار می رسند. بطور قطع در این مراحل روحی حال سوژه در حدی نبود كه بتوان تمام مراحل زندگی او را به تصویر كشید ازاین رو برخی صحنه های زندگی داوود را از دست داده ایم با این وجود معتقدم سكانس های اصلی در این فیلم نشان داده شده است.
وی ضمن تاكید بر حفظ ریتم فیلم با بهره مندی از موسیقی اظهار داشت: بطور قطع موسیقی اینگونه فیلم ها باید متناسب با حال و هوای سوژه ساخته شود و تاثیرگذاری آن مستلزم تفكیك سكانس ها است ضمن اینكه برخی دیالوگ های مستند «خانه ای برای تو» احتیاج به موسیقی داشت.
در ادامه این مراسم مهدی بخشی مقدم كارگردان مستند «خانه ای برای تو» در مورد این مستند اظهار داشت: ماجرای این فیلم كاملا واقعی و حكایتی از زندگی مرحوم احمد مرادخانی بوده است. در واقع فیلم در بستر سرطان روایت شده و ما به دنبال نشان دادن زندگی و مرگ متفاوت تر از آن چیزی بوده ایم كه در اذهان عمومی نشان داده شده است. ساخت خانه توسط داوود برای همسرش، نمادی از سرانجام دادن به كارهای ناتمام اوست كه بستری از امید و كوشیدن برای زنده ماندن را به تصویر كشیده است كه با وجود نمایش دردهای این بیماران، امید پس از مرگ به انسان را نشان داده است.
وی ادامه داد: ساخت این مستند با دشواری های بسیاری همراه بود. ما برای فیلمبرداری سكانس های بستری داوود در بیمارستان و تطابق آن با مرگ كیارستمی با مشكلات زیادی روبرو شدیم. علاوه بر این با امید پزشكان به بهبودی كامل او احساس كردیم كه سوژه به صورت كامل بهبود پیدا كرده و به دنبال نشان دادن امید در انتهای فیلم بودیم اما متاسفانه پس از مدتی با پیشرفت بیماری و مرگ داوود روبرو شدیم ازاین رو تصمیم گرفتیم فیلم را با مرگ او آغاز نماییم.
بخشی مقدم تصریح كرد: یكی از علل انتخاب زندگی داوود، غرور و محكم بودن او بود كه هیچ ضعفی در شخصیت او دیده نمی شد. چون كه در مواقع احراز كامل بیماری و قطع امید از درمان، معمولا افراد در ناامیدی به سر می برند اما سوژه ما در این فیلم با امید روزهای پایانی زندگی را به سر برد. در واقع ساخت خانه با دستان خالی، اوج امید در این فیلم بوده است.
وی در مورد ضبط سكانس های حساس مستند «خانه ای برای تو» و حفظ بخش كمی از تصاویر در آن خاطرنشان كرد: ما برای ساخت این فیلم اتاق فكری داشتیم كه بر مبنای اطلاعات و شرایط زندگی داوود، تصمیم گیری نسبت به ضبط فیلم در آن انجام می شد. این در شرایطی است كه برای آخر فیلم و مرگ داوود نیازی به نشان دادن برخی سكانس هایی از زندگی او نبود. در واقع از سناریوی فیلم آگاه بوده و به دنبال ضبط لحظات كلیدی زندگی كردن و نشان دادن او بوده ایم.
این كارگردان ضمن تاكید بر واقعی بودن دیالوگ های فیلم تصریح كرد: ضبط دیالوگ ها و تماسهای تلفنی كاملا اتفاقی و بدون هماهنگی قبلی بوده و هیچ صدایی را در آن از دست نداده ایم تنها بخش هماهنگ شده در این فیلم اطلاع از مكان های ضبط فیلم بوده است. ناگفته نماند ما این فیلم را با گروه ۴ نفره ضبط كرده و تلاش داشته ایم تمركز را در روال عادی زندگی شخصیت اول فیلم حفظ نماییم.
او در آخر اذعان داشت: ساخت این فیلم بر روال رفاقت و دوستی با داوود ادامه داشته و این منجر به واقعیت گرایی فیلم شده است. همینطور باید تاكید كنم كه مستند «خانه ای برای تو» كاملا رئال بوده است و هیچگونه بازسازی در آن انجام نشده است.




1398/06/25
13:35:57
5.0 / 5
4614
تگهای خبر: اكران , تهیه كننده , جشنواره , حوزه هنری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال