شیهیدن بر صحنه ایرانشهر، مناسبات تولید اشتباه است

شیهیدن بر صحنه ایرانشهر، مناسبات تولید اشتباه است به گزارش سام فیلم نمایش «شِیهیدن» با گروهی بازیگر جوان و فرمی متفاوت از دیگر آثار روی صحنه مقرر است به كارگردانی عباس جمالی روی صحنه برود.


جمالی، نویسنده، بازیگر و كارگردان تئاتر مقرر است در جدیدترین تجربه كاری اش نمایشی را با نام «شِیهیدن» كه بگفته خودش یك مصدر ساختگی از واژه شیهه است روی صحنه ببرد.
او كه نویسندگی، طراحی و كارگردانی این نمایش را برعهده دارد به ایسنا می گوید: قصه «شِیهیدن» با شرایط امروز جامعه نسبت دارد، اما یك روایت خطی ندارد و در طول اجرا ایجاد می شود، در واقع می توان گفت در مقایسه با دیگر اجراهای روی صحنه خاصیت های متمایزی دارد كه همین هم پیش بینی از بازخورد مخاطب را سخت می كند.
او اضافه می كند: در این نمایش 12 بازیگر جوان داریم كه حدود پنج ماه است به شكل كارگاهی مشغول تمرین هستیم.
به گفته جمالی «شیهیدن» از 18 مهرماه در سالن استاد ناظرزاده كرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می رود.
بازیگر نمایش های «P2»، «ویران»، «اسم»، «مصاحبه»، «خرس» و نویسنده «50 ثانیه برف» درباره اینكه مدتی است در تئاتر ایران خیلی خبری از نمایشی كه سر و صدایی به پا كند و تئاتری ها و تئاتربین های حرفه ای را به وجد بیاورد، نیست! معتقد است: از آنجائیكه كلا مناسبات تولید ما اشتباه است، در تئاتر هم همین اتفاق افتاده و هنرمندان انگار در گردابی گیر كرده اند و از كارها نتیجه درستی به دست نمی آید، ولی اگر مناسبات تولید عادلانه باشد و همه در مواقع مختلف حمایت شوند، البته نه فقط از طرف دولت بلكه از طرف نهادهای مدنی و شبه مدنی مثل خانه تئاتر فضا برای كار مساعدتر است اما وقتی مثلا گروهی تئاتری پس از آن كه ماه ها كار كرده ناگهان توقیف می شود و هیچ واكنشی هم از جایی مثل خانه تئاتر نمی بیند برای كار بعدی اش بی انگیزه می شود.
جمالی با اشاره به سرمایه داری در هنر كه به تئاتر هم كشیده شده است، ادامه می دهد: این وضعیت نتیجه روشنی ندارد و قبلا هم در این زمینه گفته بودیم اما جدی گرفته نشد و حالا نتیجه آنرا در تئاتر می بینیم. مناسبات سرمایه داری جدید تفریحات و سینما و تئاتر خودرا می خواهد نه مسئله ای كه برایش عمیق باشد و بنا بر این كمتر شاهد اثری هستیم كه تماشاگر را به واكنش و حرف زدن وادارد.



1398/07/09
22:43:22
5.0 / 5
4304
تگهای خبر: بازیگر , تئاتر , سینما , كارگردان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال