قطب الدین صادقی از چنور گفت

نمایشی درباره جای خالی عشق

نمایشی درباره جای خالی عشق به گزارش سام فیلم قطب الدین صادقی همزمان با اجرای نمایش «چنور» از جالی خالی عشق در جامعه امروزی سخن گفت.


این هنرمند تئاتر كه این روزها آخرین اجراهای نمایش «چنور» را در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می برد، این نمایش را در ستایش عشق و عظمت آن دانست.
صادقی به ایسنا اظهار داشت: این نمایش واكنشی است به جامعه امروز ما كه عشق و دوستی از آن رخت بر بسته و حال آنكه باید دوست داشتن یكدیگر را یاد بگیریم. این روزها خیلی از روابط، برخاسته از التهاب تن و جسم است و این گونه است كه روابط عاشقانه ما بسیار كوتاه مدت و به دور از تعهدات عاطفی و معنوی شده و معلوم نیست كودكانی كه زاده چنین روابطی هستند چقدر از لذت عشق و محبت بهره می برند.
این استاد دانشگاه، پرداختن به جای خالی عشق و دوستی را از مهم ترین نیازهای زندگی امروزی ما برشمرد و اضافه كرد: فضای اجتماعی و شعارهای ما پر از نفرت است، پر از جدل و كینه. پس ما كجا باید از زندگی بگوییم؟! آن دیوار محبتی كه ما را به یكدیگر وصل می كند، كجاست؟!
صادقی تصریح كرد: مهمترین چیزی كه می خواستم در نمایش «چنور» از آن بگویم، عشق است و زیبایی و این جست و جو و لزوم عشق، برایم مهمترین دغدغه بود. عشقی كه از زندگی ما رخت بر بسته و حال آنكه باید باردیگر بیاموزیم یكدیگر را عمیق و درست دوست داشته باشیم. شخصیت نمایش من به دنبال عظمت عشق است.
او كه سه سال پیش نمایشنامه «چنور» را نوشته است، درباره سویه های اجتماعی این نمایش هم توضیح داد: هنر یا تفنن است یا انتقادی. هنر تفننی برای سرگرم كردن است اما هنر انتقادی است كه در تاریخ، فرهنگ و جامعه خود دخالت می كند. حتی اگر پاسخی به معضلات اجتماعی ندهد، اما می تواند پرسش هایی درست را ایجاد كند. تمام آثار بزرگ ادبیات نمایشی دنیا چنین هستند از درام های بزرگ یونان تا نمایش نامه های شكسپیر، ایبسن، مولیر و... هیچ یك از این آثار جامعه و تاریخ خویش را فراموش نكرده اند و انسانی كه مطرح می كنند، در كنار ابعاد فردی اش، حتما به ابعاد اجتماعی او هم توجه دارند. چونكه هر نوع منفك كردن فردیت كاركترها از بخش اجتماع نادرست است.
این هنرمند كه در كارنامه هنری اش اجرای نمایشنامه هایی مانند «مویه جم»، «سحوری» و «هملت» را دارد، در عین حال از وجه سرگرم كننده هنر هم سخن گفت و یادآوری كرد: هنر در عین سرگرم كنندگی باید چیزی هم بیاموزد و به ما كمك نماید احساسات خویش را عمیق تر درك نماییم و همه اینها نیازمند شناخت است. چیزی كه بزرگان هنری ما از آخوندزاده تا ساعدی و بیضایی و رادی و... به خوبی به آن توجه داشته اند.
صادقی درباره ایجاد تعادل میان وجه سرگرم كننده و تفكر برانگیز هنر اظهار داشت: تمام فن همین است. بنابراین است كه ما آثار فردوسی، مولوی، سعدی و نظامی را دوست داریم. هیچ یك از آنان مسایل فردی خویش را مسایل اجتماعی زمانه خود جدا نكرده اند. این بازی های جدید و معناگریزی های شبه غربی را كنار بگذاریم. هنر در طول تاریخ همواره به اجتماع خود توجه داشته است.
او كه برای اجرای نمایش تازه خود قالب تك گویی را برگزیده است، درباره این مورد هم توضیح داد: ضرروت شكلی و محتوایی این نمایش چنین چیزی را ایجاب می كرد. نمایش درباره مردی است كه 20 سال پیش پنهانی رفته و حال هم پنهانی بازگشته است، همرزمان و هم فكران خویش را از دست داده و در تمام این سال ها تك و تنها بوده است و حال به جست و جوی عشق قدیمی خود آمده كه 20 سال را به یاد او سپری كرده است.
به گزارش سام فیلم به نقل از ایسنا، نمایش«چنور» نوشته و كار قطب الدین صادقی هر شب راس ساعت 20 و به مدت یك ساعت در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر روی صحنه می رود. فرشید گویلی، تك بازیگر این اثر نمایشی است.







1398/11/03
20:29:36
5.0 / 5
4405
تگهای خبر: بازیگر , تئاتر , نمایش , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال