گفتگو با آرمان فیاض درباره فیلم كوتاه

برداشت اشتباه از فیلم مولف

برداشت اشتباه از فیلم مولف به گزارش سام فیلم، آرمان فیاض فیلمبردار و کارگردان سینما معتقد است: ژانر لزوما به گستردگی زمانی برای قوام پیدا کردن نیاز ندارد و میتوان در سینمای کوتاه هم بر آن تمرکز کرد.


به گزارش سام فیلم به نقل از ایسنا، این فیلمبردار و کارگردان در رابطه با شرایط فیلمبرداری در سینمای کوتاه و تفاوت آن با سینمای بلند، توضیح داد: این دو حوزه تفاوت های عمده ای دارند و من به شخصه معتقدم که فیلمبرداری در سینمای بلند و سینمای کوتاه، دو مقوله کاملا جدا از هم هستند. به همان اندازه که فیلم کوتاه مخاطب خاص خود و اساسا حرفه ای تری دارد، مکان ها و جشنواره هایی هم که شما در آنها به تماشای فیلم کوتاه می نشینید متفاوت از مکان های تماشای فیلم بلند است. ازاین رو وقتی این دو حوزه در این جزئیات با هم اختلاف دارند، در جزئیات ساختاری هم گرفتار اختلافاتی هستند.

ایشان در ادامه اضافه کرد: فیلم کوتاه به یک محصول خلاقانه و هنری گفته می شود. محصولی که نیاز مبرمی به بازگشت سرمایه ندارد و معمولاً توسط فیلمسازان با سرمایه شخصی و یا با همراهی سرمایه گذارانی که از ابتدا می دانند بازگشت مالی وجود ندارد، ساخته می شوند. این خصوصیت همه مسائل این حوزه را تحت الشعاع خود قرار می دهد. یک فیلم سینمایی در هنری ترین شکلش، به مخاطب خود فکر می کند و برای جشنواره هایی که می تواند در آنها حضور داشته باشد و حتی شرایط اکرانش، برنامه ریزی صورت می گیرد. این اتفاقی است که برای یک فیلم کوتاه رخ نمی دهد.

فیاض اضافه کرد: به علت همین تفاوت ها، مقوله های فنی این دو حوزه مانند فیلمبرداری، تدوین و اساسا معنای بصری در فیلم کوتاه نسبت به فیلم بلند متفاوت می باشد و همه چیز را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

این کارگردان و فیلمبردار سینمای کوتاه تاکید کرد: در همه جای دنیا، فیلم کوتاه مخاطب خاص خویش را دارد و این گونه نیست که مخاطب عمومی داشته باشد. بنابراین هم در اکران فیلم کوتاه در همه جای دنیا، مخاطبان یا دانشجویان علاقمند به این حوزه هستند و یا هنرمندان فعال در این حوزه و اهالی سینما. البته در بین اهالی سینما هم فعالان سینمای بلند خیلی علاقه ای جهت شرکت در ایونت های در ارتباط با فیلم کوتاه ندارند و علل خاص خویش را هم دارند. این شرایط در همه جای دنیا وجود دارد اما در کشورهای دیگر ایونت های در ارتباط با سینمای کوتاه به صورت جدی تر و گسترده تری برگزار می گردد.

وی تاکید کرد: با این گزاره مخالفم که تماشاگر سینمای کوتاه در ایران نسبت به تماشاگر فیلمهای کوتاه در یک کشور اروپایی صاحب سینما، کمتر و یا حتی غیرفعال تر است. من فکر می کنم به علت ماهیت وجودی انجمن سینمای جوانان که بیشتر از 80 نمایندگی در سرتاسر کشور دارد، فضای گسترده ای برای بروز علاقمندی فیلمسازان جوانی که نخستین متریال پیش روی شان فیلم کوتاه است، به وجود آمده است. برای همین جشنواره فیلم کوتاه تهران، هر سال با حجم عظیمی از مراجعین و تماشاگران ویژه ای مواجه می باشیم که اغلب خودشان هم فیلمساز هستند. از این نظر ما جزو معدود کشورهایی هستیم که خیلی به فیلم کوتاه اهمیت می دهیم و فعالان زیادی در این عرصه داریم.

فیاض در رابطه با قبول همزمان چند مسئولیت فنی در فرایند تولید یک فیلم کوتاه از جانب یک نفر هم اظهار داشت: مساله اصلی در این مورد، مساله مالی است. سرمایه ای که برای یک فیلم کوتاه در نظر گرفته می شود، اصلا قابل قیاس با سرمایه یک فیلم کوتاه در یک کشور اروپایی نیست. پس زمانی که یک فیلمساز با محدودیت مالی مواجه می باشد، کارهایی که فکر می کند خودش می تواند انجام دهد، خودش برعهده می گیرد تا مدیریت مالی بهتری روی پروژه خود داشته باشد.

وی ادامه داد: مساله دیگری هم وجود دارد و آن برداشت اشتباه از مقوله «فیلم مولف» است. این برداشت اشتباه در سینمای بلند و کوتاه ما وجود دارد و تصور غالب اینست که فیلم مولف، یعنی فیلمی که کارگردان خودش برای آن فیلمنامه بنویسد، خودش آنرا تدوین کند، خودش فیلمبرداری کند تا نتیجه اش بشود یک فیلم تألیفی! این تصور، تصور غلطی است. میتوان در یک دنیای دوستانه همکاری، به شرط انتخاب درست عوامل، شما همچنان می توانید یک فیلمساز مولف باشید.

این فیلمبردار سینما که سال قبل سیمرغ بهترین فیلمبرداری جشنواره فیلم فجر را هم دریافت کرد، در رابطه با ضرورت تنوع ژانر در سینمای کوتاه هم اظهار داشت: من اخیرا داور یک جشنواره آمریکایی شده ام و دارم فیلمهای آنها را می بینم. تا این لحظه تصورم این بود که ژانر در فیلم کوتاه معنای جدی ندارد چونکه احساس می کردم زمان عرضه فیلم کوتاه زمان محدودی است، در حالیکه ژانر احتیاج به یک گستردگی زمانی برای قوام پیدا کردن دارد. احساس می کردم این دو مقوله قابل جمع نیستند اما در این جشنواره معتبر آمریکایی، تا به امروز تعداد زیادی فیلم مبتنی بر ژانر دیده ام که موفق هم بوده اند. از این نظر فکر می کنم شاید ما تا به امروز راه را اشتباه رفته ایم. من هنوز فیلم کوتاه موفق در حوزه ژانر، در سینمای ایران ندیده ام اما فکر می کنم تلاش هایی در دنیا در این حوزه صورت گرفته که تلاشهای موفقی هم بوده، امروز تصورم اینست که می توانیم در سینمای کوتاه روی ژانر کار نماییم اما باید قواعد آنرا بخصوص از منظر فیلمنامه به خوبی بلد باشیم.






منبع:

1401/06/12
18:14:56
5.0 / 5
546
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال