توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

جزئیات سند ملی موسیقی منتشر گردید

جزئیات سند ملی موسیقی منتشر گردید سام فیلم: شورای عالی انقلاب فرهنگی مشروح کامل سند ملی موسیقی جمهوری اسلامی ایران را در حالی منتشر نمود که طی آن ستاد اجرائی موسیقی کشور مسؤولیت روزآمدسازی این سند را به عهده گرفته است.



به گزارش سام فیلم به نقل از مهر، بعد از اعلام رسمی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تازه ترین جلسه هیات دولت که روز چهارشنبه شانزدهم اسفند ماه ۱۴۰۲ در خصوص ابلاغ سند ملی موسیقی جمهوری اسلامی ایران توسط رئیس جمهور برگزار گردید، سامانه اینترنتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش «مصوبات» مبادرت به انتشار مشروح این سند کرد.
این سند در قالب مصوبه شماره ۲۳۶ جلسه ۸۹۵ به تاریخ تصویب ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ و شماره ابلاغ ۲۵۰۹۲ به تاریخ ۱۲ اسفند ماه ۱۴۰۱ به نام «سند ملی موسیقی جمهوری اسلامی ایران» به وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مرکز مدیریت حوزه های علمیه، شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ گردیده است.
مشروح آن چه پایگاه اینترنتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب «سند ملی موسیقی جمهوری اسلامی ایران» منتشر نموده به ترتیب زیراست:
«سند ملی موسیقی جمهوری اسلامی ایران» که در جلسه ۸۹۵ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی و برمبنای مصوبه جلسه ۴۵۴ مورخ ۱۴۰۲/۰۹/۲۸ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی (بنا به پیشنهاد شورای هنر و ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه) به تصویب رسیده است؛ برای اجرا به شرح زیر ابلاغ گردیده است:
مقدمه:
موسیقی به عنوان هنری باارزش و الهی؛ آمیزهای از دانش، اندیشه و ذوق فطری و خدادادی است که به لطف حنجره انسان، ساز و طبیعت؛ خلق و برمبنای ذوق و قریحه ذاتی و نظم و انتظامی خردمندانه، تبلور و تجسم مییابد. این هنر، همانند دیگر هنرهای بشری دارای ابعاد و مراتب مختلفی است و هر فردی به روشی خاص با آن ارتباط می گیرد که البته می تواند سبب تعالی یا انحطاط جمعی نیز گردد. در امتداد تبیین اهمیت و ارزش و جایگاه موسیقی؛ رسایل و مکتوبات بسیاری پیرامون بنیان های حکمی آن در دوره تمدن اسلامی، به رشته تحریر درآمده است که از آن بین؛ می توان به آثار فاخر شخصیتهای بزرگی نظیر: فارابی، اخوان الصفا، ابوعلی سینا، مولوی، صفی الدین اُرموی، قطب الدین شیرازی، عبدالقادر مراغه ای و فیض کاشانی اشاره نمود. همچنین؛ فتاوی مختلفی در مورد این هنر مهم بشری صادر گردیده است که فتاوی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) همچون آنهاست.
هنر موسیقی در ایران چه در ادوار گذشته و چه در دوران حاضر با آسیبها و اشکالاتی نظیر؛ گرایش به موسیقی لهوی و بی محتوا و برانگیزنده غرابز جنسی به بهانه جذب مخاطب، معرفی موسیقی لهوی به مثابه عامل آزادی و نشاط، عدم نوآوری و محدود شدن به موسیقی لهوی، عدم جذب و پرورش استعدادها و محدود شدن به هنرمندان قدیمی موسیقی مواجه بوده است و بخش میراثی آن عمدتا دارای سمت و سوی «من سفلی» است.
انقلاب شکوهمند اسلامی ایران؛ در راه احیا و اعتلا کلمه حق، حماسه آفرینی و تشویق و تحریض مردم برای حضور در مهم ترین ساحت های دفاع از ارزش های اسلامی ایرانی، روح تازه ای را در کالبد موسیقی دمید و خوشبختانه؛ با استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، اشکالات نشأت گرفته از دوران گذشته بمراتب کمتر و دارای سیر نزولی شد؛ لیکن وجود برخی محدودیتهای اجتماعی سبب شد تا جز در مواردی معدود و مشخص همچون سرودها و آهنگ های فاخر و انقلابی؛ با تولید آثار چشم گیر و متناسب با اهداف و ناظر به ارزش های انقلاب اسلامی روبه رو نباشیم.
فقدان خط مشی روشن، یکپارچه و کارآمد در این عرصه، ضعف دیوان سالاری دولتی و نرم افزارهای فکری، فقدان یک مکتب موسیقایی متناسب با تمدن ایرانی و اسلامی و نیز کاستیهای برآمده از فقدان ابتکارات و نوآوری های لازم در حوزه این هنر متعالی از نقاط ضعف این حوزه به شمار میرود.
در این راستا و در اجرای راهبرد ملی ۴ ذیل راهبرد کلان ۹ نقشه مهندسی فرهنگی کشور؛ تدوین سند ملی موسیقی جمهوری اسلامی ایران و تصریح و تدقیق خط مشی موسیقی کشور و اجرای هدف مند و معنادار آن؛ میتواند زمینه لازم را جهت نیل این هنر باارزش به نقطه مطلوب تعالی معنوی و مادی فراهم آورد و رافع نیازهای جمعی، ملی و مذهبی جامعه باشد.
ماده ۱ ـ مبانی، ارزش ها و اصول:
موسیقی ایرانی اسلامی، نوعی هنر شنیداری و نمایشی مبتنی بر دانش نافع، دارای عقلانیت جامع نگر (عقل ادراکی نظری و عملی، عقل آخرت گرا و عقل معیشت گرا) است.
موسیقی حکیمانه در ساحت های شکل، دستگاه یا مقام، نغمه ها و گوشه ها، گام ها و سازها، تعالی و معنابخش روح و ذهن و احساسات آدمیان خواهد بود و در شکل جمعی موجب رشد اجتماع انسانی خواهد شد.
این هنر شنیداری و نمایشی، مبتنی بر حکمت عملی انقلاب اسلامی، سعادت فرد و جامعه را، بوسیله برانگیختگی احساسات متکی بر عقل، پیگیر است. همین طور این حرکت کلی سعادتمندانه، سوگیری زندگی معنوی و مادی را توأمان در بر دارد.
در این راستا، جهت گیری الهیات رهایی بخش و عدالت خواهانه در مکتب موسیقایی انقلاب اسلامی، جنبه رکنیت دارد. در نهایت، هم نوایی با موسیقی کلی طبیعت، ماهیت این موسیقی را به فطرت آدمی متکی می کند. بر این اساس؛ این سند بر مبانی، ارزش ها و اصول زیر استوار است:
«جهت گیری هنر»؛ مسأله مهمی است. هنر، جزو زندگی انسان است؛ که در ذات خود، یکی از لوازم وجود انسان به حساب می آید. اسلام هنر را نه فقط قبول کرده، بلکه تشویق نموده است. قرآن خود اثری هنری است. هنر از جلوه های زیبای خلقت الهی در انسان است. آن چه در هنر مورد ایراد است و اهل بصیرت همیشه بدان اشکال گرفته اند، جهت غلط هنر بوده است. کشاندن هنر در راستای اغوا و بی بند و باری انسان غیر قابل قبول است؛ وگرنه اگر هنر با روح دین، با جهت گیری دین باشد، از برجسته ترین پدیده های وجود انسانی است.
«هدف دار بودن موسیقی»؛ ماهیت موسیقی هنر است، هنری که آفریده شده از دانش، اندیشه، جهان بینی و ذوق فطری است. بدین سبب ماهیت موسیقی را دو پایه اساسی شکل می دهد: اول موسیقی امری الهی است و دوم امری فطری و انسانی است. همین طور در ماهیت موسیقی باید گفت که، همچون خیلی از امور، همچون هنر، موسیقی یک امر ذاتاً هدف دار و مبتنی بر اراده آدمی است و لازم است دست اندرکاران رسانه ها و فضای مجازی، در راستای موسیقی هدفمند متناسب با اهداف انقلاب اسلامی و نظام تمدن ساز و نیازهای اصیل جامعه ایرانی- اسلامی حرکت کنند.
با توجه به این که موسیقی امری هدفمند و ارائه محور است، می تواند ابزار دستیابی به اهداف عالی یا سافل شود. بدین سبب موسیقی یک ابزار مشترک، برای اهداف خیر یا شر است و هر دو نوع آن در عالم خارج مصداق دارد. بنابراین؛ نظریه کسانی که مطلقاً موسیقی را امری شیطانی می دانند و یا آنرا تنها در راه اهداف شر می یابند، بطور قاطع رد است. لازم است کلیه دست اندرکاران عرصه فرهنگ و هنر، جلوی موسیقی شرانگیز و فسادانگیز را گرفته و متناسب با اهداف انقلاب اسلامی، حرکت کنند.
«ظرفیت ها و کارکردهای موسیقی»؛ موسیقی دو کارکرد اصلی دارد: یکی مربوط به احساسات و دیگری مربوط به اندیشه و جهان بینی است، و از طرف دیگر، موسیقی قادر به تحریک احساسات و هدایت ذهن ها است که مورد دوم اهمیت بیشتری دارد. در حقیقت «هدف غایی موسیقی، نشاندن محتوا به قلب و دل و ذهن مخاطب» است.
«جذابیت و نفوذ عمیق»؛ موسیقی نوعی رسانه است که در بین اقشار مختلف مردم، خصوصاً جوانان، به آسانی رواج پیدا کرده و بسادگی نفوذ می یابد. از این منظر، این رسانه، شیوع بیشتری نسبت به خیلی از رسانه های سنتی و مدرن دارد. این گستره حضور و استفاده به نحوی است که «نمی شود به کلی درِ موسیقی را بست» و این پدیده در زندگی روزمره مردم جا باز کرده است. بدین جهت لازم است، از این ظرفیت و قدرت، برای امر آموزش و فرهنگ عمومی استفاده گردد.
«شناخت موسیقی در فقه»؛ ملاک اصلی تبیین یک قطعه موسیقی و شناخت سره از ناسره آن، «فقه» و نقد دقیق علمی آنست که به تفکیک «قالب» و «محتوا»، معیارها و فاکتورهای قضاوت درباب یک قطعه موسیقی را بیان می دارد: اول تعیین معیارها و در ثانی تشخیص مصداق ها. درباب معیارها، دو دسته معیار مطرح است: معیارهایی که اصالت ندارند و در حقیقت معیار نیستند، همچون: شخص شاعر یا سازنده، پخش از مراکز رسمی، نام سبک موسیقی، و... اما معیار اصلی برای تشخیص و قضاوت درباب موسیقی، «فقه» است. برمبنای فقه، موسیقی را باید هم برمبنای قالب و هم برمبنای محتوا تحلیل کرد. هرکدام از این دو معیار، سه حالت حرام، حلال و مشتبه دارند. علاوه بر این، چند ملاک تحت عنوان ملاک های فرعی یا ملاک های اولویت، وجود دارند؛ مانند این که موسیقی خلاقانه و غیرتقلیدی بر موسیقی تقلیدی هرچند حلال، ترجیح دارد. بر حوزه علمیه و طلاب جوان لازم است با نوآوری فقهی دراین زمینه حرکت کنند.
«تبیین و ارائه راهکارهای موسیقی»؛ راه حل ها را می توان برمبنای انسان شناسی، به سه دسته راه حل بینشی، گرایشی و کنشی تقسیم کرد.
۱-۷ راهکارهای بینشی مربوط به عالم فکر و اندیشه و مبانی است، مثل این که پیش از ورود عملی به موسیقی، باید مبانی حکمی و فقهی این موضوع، به خوبی شناخته شود و حتی ضروریست، در عرصه های علمیه، مرکزی برای پاسخگویی به مسایل موسیقی وجود داشته باشد.
۲-۷ راهکارهای گرایشی مربوط به موارد قلبی و حسی است؛ همچون این که در تولید آثار نو و خلاقانه، باید اعتماد به نفس داشت؛ در تشخیص موسیقی درست و نادرست، نباید امور حاشیه ای را مدنظر قرار داد.
۳-۷ راهکارهای کنشی که بیشترین حجم از راه حل ها را به خود اختصاص داده نیز در دو بخش کلان و خرد قابل دسته بندی است. مهم ترین نکات در راهکارهای کنشی کلان، این است که می بایست «موسیقی را نجات داد» و این نجات دادن، به مدلول رها ساختن موسیقی از ابتذال در قالب و محتوا، و هدف دار و جهت دار کردن موسیقی است. تولید و استفاده از موسیقی در امتداد اهداف انقلاب اسلامی؛ مطلوب است. همین طور نوآوری و عدم تقلید، از دیگر راهکارهای کنشی کلان است.
ماده ۲ ـ اهداف:
تبیین نظری و عملی جایگاه حقیقی موسیقی در حکمرانی فرهنگی کشور.
ارتقا آمایش نهادی و خط مشی گذاری یکپارچه و کارآمد در عرصه موسیقی.
تقویت و ارتقا موسیقی تمدن ساز، تعالی گرا، اخلاق محور و هدفمند؛ متناسب با چشم انداز فرهنگی کشور در سطوح ملی، بین المللی وایران فرهنگی.
پاسداشت جایگاه هنرمندان موسیقی و پیش گیری از کارکردهای غلط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی محتمل در حاشیه موسیقی.
تأمین حقوق معنوی جامعه، مخاطب، هنرمند و تولیدکننده، در فرایندهای قانونی و ساختاری حوزه موسیقی.
تقویت اقتصاد موسیقی، با ساماندهی زنجیره ارزش موسیقی.
ماده ۳ ـ مسایل:
خلا سیاستگذاری در امتداد بهره گیری مناسب از ظرفیتهای موسیقی و تدبیر موسیقی های داخلی و خارجی.
فقدان آمایش و سازماندهی مطلوب نهادهای متولی حوزه موسیقی.
گسترش کارکردهای غلط فرهنگی- اجتماعی در سایه فقدان نقش آفرینی موسیقی فاخر.
تضییع حقوق معنوی جامعه، مخاطب، هنرمند و تولیدکننده، بر اثر فقدان شفافیت قانونی و اقتصادی.
فقدان سازمان یافتگی لازم در پیوند حوزه موسیقی، سیاست و دین و بروز چالش های لطمه زا در حاشیه موسیقی.
افت کیفی تولیدات، آموزش ها و تحقیقات در سایه کم توجهی به موسیقی علمی.
ماده ۴ ـ سیاست های کلان:
اهتمام نظام خط مشی گذاری فرهنگی کشور بر اصلاح و اعتلا خط مشی های موسیقی و ارتقا آمایش نهادی مبتنی بر جایگاه حقیقی موسیقی در حکمرانی فرهنگی کشور.
تقویت و ارتقا موسیقی تراز انقلاب اسلامی یعنی موسیقی مبتنی بر علم، حکمت و گفتمان اسلام ناب و مقابله با تهاجم فرهنگی در عرصه موسیقی.
اهتمام به ابعاد آموزشی، پژوهشی- تحقیقاتی و نظری موسیقی با تکیه بر ظرفیتهای تعالی گرا، تمدن ساز و شوق آفرین موسیقی در چشم انداز فرهنگی ایران اسلامی.
حمایت مؤثر از تولیدات شاخص و هنرمندان توانمند در امتداد شکوفایی و اعتلا موسیقی و ورود به عرصه بین المللی و به رسمیت شناختن هنرمندان به عنوان پاسداران اصلی کیان این هنر.
تأمین حقوق معنوی جامعه و مخاطب در کنار صیانت از حقوق هنرمند و تولید کننده.
مدیریت خردمندانه، تعاملی، تعادلی، یکپارچه و جامع نگر درباب چالش های اجتماعی و سیاسی حوزه موسیقی و پیش گیری از آنها.
ماده ۵ ـ اقدامات:
تبیین نظری، عملی و فقهی جایگاه راهبردی موسیقی در حکمرانی فرهنگی کشور برمبنای رأی و نظر ولی فقیه.
برنامه ریزی و اقدام فوری باهدف تربیت مدیران توانمند در عرصه موسیقی.
برنامه ریزی و اقدام لازم برای ارتقا محوریت و جریان سازی مثبت رسانه ملی در عرصه موسیقی.
تقویت آموزش علمی موسیقی با تمرکز بر موسیقی ایرانی و کلاسیک و اهتمام بر وجوه معناگرا، اخلاقی، معرفتی و حکمی موسیقی.
بهره گیری مستمر و هدف مند از ظرفیتهای اصیل موسیقی ایرانی خصوصاً موسیقی اقوام و انقلاب اسلامی، به عنوان ابزار مؤثر قدرت نرم در مبادلات فرهنگی، دیپلماسی عمومی و گردشگری.
پیشگیری مستمر از لطمه ها و جرایم فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی محتمل در حاشیه موسیقی، با نگاه ویژه به فضای مجازی.
تأمین زیرساخت ها و زمینه های مورد نیاز برای اجراهای صحنه ای موسیقی فاخر و ارزشمند، به ویژه موسیقی ایرانی و خصوصاً در گونه های موضوعی ملی، دینی، عرفانی، حماسی و استکبارستیز.
ارتقا جایگاه سرود به عنوان گونه مهم، تربیت محور، مردمی و متعالی در موسیقی انقلاب اسلامی.
افزایش بهره گیری از گنجینه شعر کهن فارسی، بهخصوص شعرهای عارفانه، دینی، حماسی، اخلاقی و حکمی در تولیدات موسیقایی.
اصلاح ذایقه و ارتقا سواد موسیقایی مردم، خصوصاً کودکان و نوجوانان به سمت موسیقی متعالی با ترجیح موسیقی اصیل ایرانی.
برنامه ریزی و اقدام لازم برای حفظ میراث انسانی و هنری موسیقی ایرانی، آیینی و نواحی.
طراحی نظام کارآمد، برای تکریم هنرمندان شاخص و ترویج چهره و آثار آنان.
حمایت از فعالیت قانونی هنرمندان در عین صیانت از حقوق معنوی جامعه، مخاطب، مؤلفان و مصنفان آثار موسیقایی.
تقویت هدفمند موسیقی تعالی بخش، شوق آفرین، تمدن ساز، اخلاق محور و توحیدی و تربیت هنرمندان شاخص و مؤثر در موسیقی انقلاب اسلامی.
حمایت اصولی از چرخه اقتصادی هنر موسیقی و درآمدزایی سالم در این عرصه، با تکیه بر لزوم اهتمام بر رویکرد فرهنگی به موسیقی، در مقابل رویکرد فقط اقتصادی و تجاری.
ماده ۶ ـ کارهای اجرایی:
حمایت از ایجاد مراکز مطالعات فقهی، حکمی و عرفانی موسیقی.
فرهنگ سازی در مورد موسیقی متعالی و پرورش ذائقه موسیقایی مردم به سمت آن.
حمایت و تشویق از تولید و پخش برنامه، در مورد تبیین جایگاه موسیقی در نظام فرهنگی کشور و جلوگیری از آثار سوء موسیقی «مضل عن سبیل الله» و مبتذل بر فرد و خانواده.
تشویق شرکت های تهیه و تولید موسیقی به ارتقا فاکتورهای کیفی در تولید آثار صوتی و صوتی- تصویری و اجراهای صحنه ای.
حمایت از تولیدات و رویدادهای شرکت ها، مؤسسات و فعالان موسیقی در احیا موسیقی ایرانی، نواحی و آیینی و کمک به ورود آنها به عرصه بین المللی و اتخاذ تمهیدات تشویقی.
حمایت از تربیت مدیران هنری متعهد و توانمند.
حمایت از ثبت ملی و جهانی سازها و موسیقی ایرانی.
تقویت و ارتقا کیفیت هنری و غنای فرهنگی گروههای سرود دانش آموزی و دانشجویی.
حمایت از پژوهش های دینی، علمی و کاربردی در مورد موسیقی.
بازنگری در ماموریت و دروس هنرستان ها، دانشکده ها، پژوهشکده ها و نهادهای آموزشی و علمی موسیقی، در امتداد تقویت موسیقی انسان ساز، معرفت گرا، اخلاق محور و حکمی.
حمایت از آثار و تولیدات موسیقایی، مبتنی بر نگاه توحیدی، امیدآفرین، تمدن ساز، انسان ساز و تعالی گرا.
بازنگری در نظام مجوزدهی و ضمانت اجرائی مجوزها در عرصه موسیقی و جلوگیری از دخالت های شخصیت های حقیقی و حقوقی در روند صدور مجوز توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خصوصاً اجراهای صحنه ای.
حمایت از انجام پیمایش جامع و افکارسنجی در مورد تولید، توزیع و استفاده از موسیقی، خصوصاً موسیقی ایرانی، نواحی و آیینی در کشور.
حمایت از گروه ها، انجمن ها و تشکل های موسیقی متعهد و برگزاری کارگاه های تخصصی موسیقی متعالی، انسان ساز، معرفت گرا و حکمی در استانها.
حمایت از بهره گیری از گنجینه شعر کهن فارسی.
ساماندهی شیوه بهره گیری از موسیقی در آگهیهای بازرگانی و تیتراژ و برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
نظارت مستمر بر کاربری و آموزش موسیقی در مهدکودک ها، پیش دبستانی ها و مدارس.
استعدادیابی و پرورش شاعران، ترانه سرایان و تصنیف سرایان متخصص و متعهد به فرهنگ ایرانی اسلامی، انقلابی و تهیه بسته های تشویقی دراین زمینه.
تهیه و تقدیم لایحه پشتیبانی از حقوق جامعه، مخاطب، مصرف کننده و هنرمند به مجلس شورای اسلامی خصوصاً حقوق پدیدآورندگان آثار هنری.
اقدام لازم جهت بهرمندسازی هنرمندان کارآمد و اثرگذار حوزه موسیقی، از حمایت های مختلف از جمله، پوشش بیمه ای صندوق اعتباری هنر.
حمایت از اجراهای هنرمندان موسیقی نواحی، بر پایه موسیقی اصیل و سنتی ایرانی اسلامی خصوصاً در مقصدهای گردشگری و بوم گردی.
بهره گیری هدفمند و عادلانه از ظرفیت هنرمندان توانمند موسیقی، در تولیدات و رویدادها.
اختصاص آنتن شبکه های سراسری سیما به موسیقی ایرانی، آیینی و نواحی، با حضور همه عوامل و ملزومات صحنه ای در قالب بخشنامه خاص مصوب «ستاد اجرائی موسیقی کشور» مندرج در ماده هفت این سند.
حمایت از برگزاری رویدادهای اعتبارساز و جریان ساز ملی و بین المللی در مورد موسیقی تعالی بخش، تمدن ساز و امیدآفرین.
حمایت از مؤسسات و نهادهای باتجربه، توانمند و کارآمد در عرصه استعدادیابی و پرورش هنرمندان متخصص و متعهد به فرهنگ ایرانی اسلامی.
حمایت از آموزش و اجرای موسیقی متعهد، در نهادهای فرهنگی و اجتماعی.
حمایت از تولیدات موسیقایی در حوزه کاهش لطمه های اجتماعی.
ماده ۷ ـ الزامات اجرایی:
مسؤولیت اجرائی سازی سند ملی موسیقی، بر عهده کمیته تخصصی این سند است که از این پس، «ستاد اجرائی موسیقی کشور» نامیده می شود. ریاست این کمیته که ذیل شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می نماید، بر عهده معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اعضای این ستاد عبارتند از:
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (دبیر ستاد اجرایی؛ بدون حق رأی)
مدیر دفتر موسیقی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
مدیر دفتر موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی
نماینده دفتر تبلیغات اسلامی
نماینده حوزه علمیه قم
رییس خانه موسیقی
تبصره- ستاد اجرائی موسیقی کشور موظف است بمنظور اجرائی سازی این سند، از سازوکارهای لازم برای بهره گیری بهینه از ظرفیت بخش های خصوصی و مردمی، استفاده نماید.
ستاد اجرائی موسیقی کشور، موظف است حداکثر تا ۳ ماه بعد از تصویب این سند، برنامه های اجرائی سند را برمبنای دستورالعمل ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تهیه و تکمیل و برای تصویب در ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور، به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال نماید.
تبصره ۱- نگاشت نهادی برنامه های اجرائی بعد از تصویب، به عنوان ضمایم سند به آن ملحق می شود.
تبصره ۲- دستگاه های اجرائی موظفند اعتبارات مورد نیاز را برای اجرای فعالیت ها و تکالیف این مصوبه پیش بینی و در زمان تدوین لوایح بودجه سنواتی، به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کنند.
ستاد اجرائی موسیقی کشور، مسؤول پیگیری اجرا و نظارت بر حسن اجرای برنامه های اجرائی این سند و کارکردسنجی دستگاهها و ارزیابی میزان اثربخشی برنامه های مذکور است.
تبصره- این ستاد، سالیانه گزارش اجرای برنامه های اجرائی و اثربخشی آنها را با همکاری سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی و سایر دستگاه های مسؤول، تهیه و به ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می نماید.
مسؤولیت روزآمدسازی سند، بر عهده ستاد اجرائی موسیقی کشور است. این ستاد حداکثر هر پنج سال یک دفعه، سند را روزآمد نموده و جهت بررسی و تصویب به شورای هنر و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می نماید.
این سند در یک مقدمه، ۷ ماده و ۴ تبصره در جلسه ۸۹۵ مورخ ۱۰ /۱۱ /۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ، لازم الاجرا است.
سید ابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی

1402/12/17
13:29:07
5.0 / 5
694
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , تبلیغات , حوزه هنری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال